טורים נשיים

ויהי בחצי הלילה: מתי כבר תגיע הישועה שלי?

לפעמים ההמתנה היא מורטת עצבים, לפעמים היא רווית געגועים. באילו דרכים היא תגיע לסיומה הנחשק?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פעמים רבות רצית שיחשבו לך את הקץ. שיגלו לאוזנך תאריך פירעון לישועתך. האם התשובה היא, הלילה בחצות?

ליל שימורים הוא לה' להוציאם מארץ מצרים הוא הלילה הזה. משל לאישה שהייתה מצפה לבעלה שפרש למדינת הים. אמר לה יהא סימן הזה בידך, בעת שתראי אותו סימן, דעי שאני בא ואני קרוב לבוא (מדרש רבה).

רגליך הפוסעות הלוך ושוב לאורך רצועת החוף, שוקעות בחול הרך שמתחתן. מבטך הנחוש מביט אל האופק הרחב בגעגוע עמוק אל האחד והיחיד שהבטיח לך שהוא בוא יבוא. המיית הגלים המתנפצים בהגיעם אליך נדמים לך כשירת הגאולה. אלפיים שנה את ממתינה באהבה, בתקווה ובערגה אינסופית ליום בו ייראו דגליו של ספינת אהובך. וינפנפו לך לשלום, ידיו של עטרת ראשך ומשוש ליבך. רבים ניסו להניא אותך מהציפייה הנואשת, אמרו לך שמשאלתך הפועמת היא תקוות שווא וחזיון תעתועים. כתשובה להם, אטמת את אוזנייך בפקקי ה"אני מאמין" ופיזמת ללא הרף "ואף על פי שיתמהמה, אחכה לו בכל יום שיבוא". גם הוא עומד מהצד השני של המים שאין להם סוף, ומצפה לרגע ההיסטורי שבו הוא יתקרב לעברך, ותהא לכם גאולת עולם.

1. בדיוק. "ויאמר משה כה אמר ה' כחצות הלילה אני יוצא בתוך מצרים". ורבותינו דרשו שאמר משה כחצות. דמשמע סמוך לו או לפניו או לאחריו ולא אמר בחצות, שמא יטעו אצטגניני (חכמי) פרעה ויאמרו, משה בדאי הוא. אבל הקב"ה יודע עתיו ורגעיו, אמר בחצות (רש"י).

משה אומר לפרעה ולעבדיו שהקב"ה יעבור כחצות הלילה, ולא בדיוק בחצות, כי אולי חכמי פרעה לא יחשבנו נכון את שעת החצות, ויגידו שמשה לא דיבר אמת. אבל ה' אמר שהוא יעשה את מכת בכורות בדיוק בחצות. גאולתך תגיע בזמנה, בדיוק מוחלט. לא רבע דקה לפני ולא חלקיק שניה אחרי.

2. בחיפזון. "ויאכלו את הבשר בלילה הזה צלי אש ומצות על מרורים יאכלהו". כל עניני אכילה הללו, דרך חיפזון ומהירות הוא כאדם הנחפז ללכת (רשב"ם).

בגאולת מצרים, הזדרזו עם ישראל בעניין אכילת קורבן הפסח ובאפית המצות שלא הספיקו להחמיץ. בדור האחרון, אירועים היסטוריים מתרחשים במהירות, ממשלות קמות ונופלות, כדי להכין את העולם בזריזות לבוא הישועה. ברגע האחרון, ירוצו לך תהליכים ויקדמו בקצב את הצלתך.

3. בהיסח הדעת. "ויהי בחצי הלילה וה' הכה כל בכור בארץ מצרים". כלומר ישראל התעסקו במצות הפסח, וה' הכה באותו הזמן בעצמו את בכורי מצרים לגאלם (ספורנו).

בני ישראל היו עסוקים בקיום מצוות הפסח, ובאותה שעה ממש הכין להם הקב"ה את הגאולה. כאשר ליבך וראשך עסוקים במצוות שציווה אותך אלוקיך, תתקדם לה ישועתך מבלי משים.

4. שמור לך. "הוא הלילה הזה לה' שימורים לכל בני ישראל לדורותם". וכמו שהיה משמר ומצפה לגאולת ישראל כל ימי גלותם במצרים, כן הוא משמר ומצפה לגאולת ישראל העתידה, כאמרו ולכן יחכה ה' לחננכם.שחילק הקב''ה ליל ט"ו לשנים חציו ליציאת מצרים וחציו השני לגאולה לעתיד לבא  (ספורנו ובעל הטורים).

הקב"ה חיכה מאות שנים בכיליון עיניים לגאול אותנו ביציאת מצרים, והוא ממתין ומצפה גם עכשיו, להוציא את בניו ובנותיו האהובים מהגלות הארוכה. החצי השני של הגאולה שמור על ידו, במיוחד עבורך.

יהי רצון שישמע בקרוב קול צופרה של ספינת הגאולה המפליגה לכיוונך כי בחוזק יד יוציא אותך ה' מארץ מצרים על צבאותיך. ויהי בחצי הלילה.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

יעל עט לוי היא סופרת, משוררת ומרצה. 8400398@gmail.com

תגיות:פרשת באגאולהיעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה