בריאות ותזונה

טעים, ומסתבר שגם בריא: למה כדאי לנו לאכול שוקולד מריר?

הוא טוב ללב, למערכת העיכול, ללחץ הדם, לכולסטרול ואפילו לסוכרת. חשוב שתדעו: שוקולד מריר, בצריכה מבוקרת, הוא מאכל מומלץ מאד מבחינה רפואית. 5 עובדות מעניינות (ומרירות)

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה לא אמרו על השוקולד? אמרו עליו שהוא משמין, שהוא גורם לפצעונים ושהוא מכיל קלוריות ריקות. אך היום, המחקרים קובעים כי צריכה יומית ומבוקרת של קוביית שוקולד ליום מועילה לנו לבריאות! לכל אוהבי השוקולד, הנה לכם כמה סיבות למה כדאי לכם להמשיך לאהוב אותו.

לרגל יום השוקולד המריר, מחלקת הדיאטה של סטודיו סי מספקת 5 סיבות למה כדאי לנו לאכול שוקולד מריר. איזה סוג של שוקולד מכיל הכי פחות קלוריות? על כך ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו סי.

1. השוקולד המריר טוב ללב: צריכה של שוקולד יכולה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם. השוקולד עוזר בשמירה על גמישות העורקים ובמניעת הידבקות של כדוריות הדם לדפנות כלי הדם. קשיות העורקים והיצמדות של תאי הדם הלבנים ידועה כגורם משמעותי לטרשת עורקים, המעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, ולשבץ מוחי. ממחקר שנערך במשך 8 שנים, ובו השתתפו 20 אלף איש, נמצא כי אנשים שאכלו יותר מ-4 קוביות שוקולד לשבוע היו בעלי 27% פחות סיכון ללקות בהתקף לב, ו-48% פחות ללקות בשבץ מוחי, זאת בהשוואה לקבוצת האנשים שצרכה מעט שוקולד, עד 4 קוביות שוקולד בחודש. 

2. צריכת שוקולד מריר מסייעת להתרבות החיידקים הטובים במערכת העיכול: מחקר שנערך מטעם האגודה האמריקאית לכימיה מצא, כי החיידקים הטובים במעי שלנו משתמשים בשוקולד כמצע מזון. השוקולד עובר פירוק ותסיסה על ידי החיידקים הטובים, ונוצרות תרכובות אנטי-דלקתיות. כאשר התרכובות האנטי-דלקתיות נספגות בדם, הן מפחיתות את הדלקת בכלי הדם ובלב, ומצמצמות בכך את הסיכון למחלות לב וכלי דם ושבץ מוחי. החיידקים הטובים שנבדקו היו, למשל, מסוג של  Bifidobacterium ו- lactic acid bacteria. למעשה, אותם חיידקים טובים מסייעים בפירוק של פולימרים של תרכובות פוליפנוליות (תרכובות אנטי-דלקתיות) למולקולות קטנות יותר, ובכך מתאפשרת ספיגה טובה יותר לדם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. צריכת שוקולד מריר מסייעת בהורדת לחץ הדם: צריכה של שוקולד מריר, המכיל מוצקי קקאו העשירים בפלבנול (נוגד חמצון), מסייעת בהורדת לחץ דם על ידי הגברת זרימת הדם והתרחבות כלי הדם. צריכה של קקאו משפרת את התפקוד הקרדיווסקולארי, ומפחיתה את העומס המוטל על הלב ואת קשיחות העורקים, שמגיעה עם ההזדקנות. המחקר נערך בקרב ארבע קבוצות: שתי קבוצות של 22 אנשים בריאים מתחת לגיל 35, ושתי קבוצות של 20 אנשים בריאים בגילאי 50-80. כל אחת מקבוצות גילאי ה-35 ומטה וגילאי ה-50-80 חולקו לשתי קבוצות, כאשר אחת צרכה קקאו המכיל פלבנול פעמיים ביום למשך שבועיים, וקבוצה שנייה קיבלה מוצר חלופי, שלא מכיל פלבנול. במחקר נמצא, כי בקבוצות שצרכו פלבנול בשני טווחי הגילאים, היה שיפור משמעותי בלחץ דם ובירידה של 4 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי. גם בגילאים מבוגרים נמצא שיפור בלחץ הדם הסיסטולי. לאחר מכן אותו המחקר נערך בקבוצה גדולה יותר של אנשים (100 משתתפים) ולמשך חודש, וגם פה נמצאו תוצאות מובהקות. המשתתפים חולקו באופן אקראי לקבוצות, ומבלי ידיעה לאיזו קבוצה הם סווגו. גם כאן נמצא, כי בקבוצה שצרכה קקאו המכיל פלבנול חלה התרחבות כלי הדם. וזרימת הדם  גדלה ב- 21%.

4. צריכת שוקולד מריר מסייעת בהורדת הכולסטרול הרע – LDL: סקירה של מאות מחקרים קצרי טווח הראתה, כי צריכה של שוקולד תורמת להפחתה של חמצון ה-LDL (הכולסטרול הרע), ותורמת להפחתת הכולסטרול הכללי והכולסטרול הרע בדם. עוד נמצא, כי צריכתו תורמת לעלייה בכולסטרול הטוב (HDL) בדם. ירידה ברמות הכולסטרול הרע בדם ועלייה ברמות הכולסטרול הטוב בדם תורמת לבריאות הלב ומפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

 5. צריכת שוקולד מריר מסייעת בהעלאת הרגישות לאינסולין: צריכה של מוצרי מזון המכילים פלבנואידים כגון פירות יער, תה ושוקולד נמצאה כמסייעת בהפחתת הסיכון לסוכרת מסוג 2. צריכה רבה של התרכובות הפלבנואידיות המצויות בשוקולד עוזרת להעלות את הרגישות לאינסולין ולווסת רמות הגלוקוז בדם.

שאלנו את ליטל פיינגרץ, האם צריכה של שוקולד מריר מסייעת לבריאות, איזה סוג של שוקולד נחשב לבריא יותר, ומכיל הכי פחות קלוריות? וכמה מומלץ לאכול ממנו ליום?

"כשקונים שוקולד, רצוי לשים לב שהוא יכיל לפחות 70% מוצקי קקאו. ככל שהוא מכיל יותר מוצקי קקאו, כך גם מוסף לו פחות סוכר ושומן. לכן, יש לבדוק גם כמה סוכר ושומן יש בו ולהעדיף את המוצר שמכיל פחות שומן ופחות סוכר. לשוקולד ללא תוספת סוכר מוסיפים יותר שומן כדי לפצות על הטעם, ובסופו של דבר כמות הקלוריות כמעט זהה בין השוקולד הרגיל לזה שללא תוספת סוכר. כמו כן, השוקולד ללא תוספת סוכר מכיל ממתיקים אלכוהוליים (כגון, מלטיטול וסורביטול) בעלי ערך קלורי מופחת משל הסוכר הרגיל ב-50%, אך עדיין בעלי ערך קלורי, בניגוד לממתיקים אחרים כמו סטיבייה, בעלי ערך קלורי זניח, מה שאומר שלא בהכרח לא מוסף סוכר לשוקולד. המסקנה שלי היא: לא רק תפוח בריא לנו – גם צריכה של קוביית שוקולד מריר ביום המכיל לפחות 70% מוצקי קקאו יכולה 'להרחיק' אותנו מביקור אצל הרופא".

תגיות:שוקולדבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה