טורים נשיים

כשאתה חוזר בתשובה אתה לומד שקיימים בתוכך שני קולות

האמנם צריך תמיד להקשיב לקול הפנימי? הוא עמוק, והוא אמיתי, אבל מאיזה מקור הוא מגיע? מיהו זה ששולח את הקול הפנימי הזה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כששאלתי את הקוראים שלי על מה הם רוצים שאכתוב השבוע, מישהי כתבה לי "להקשיב לגוף ולנפש". כשקראתי את המילים האלה עצרתי לרגע. נזכרתי כמה האמנתי בזה בעבר, ושאלתי את עצמי מה זה באמת אומר מבחינתי היום, בחיים החדשים אותם אני חיה מאז חזרתי בתשובה.

אני זוכרת שיר שאהבתי מאד בימים בהם הייתי חילונית ובו כתובה שורה שאומרת: "מה שקולך הפנימי אומר – זאת האמת שלך". השיר הזה חדר לליבי, כי באמת ובתמים האמנתי שהקול הפנימי שבתוכך הוא הקול החשוב ביותר לו צריך להקשיב, הרבה יותר מכל קול חיצוני שקיים בעולם.

כולנו יכולים לדמיין לעצמנו את התמונה הבאה: אנחנו מתחבטים איזו החלטה לקחת. על כתף אחת שלנו עומדת דמות רשעית שקוראת לנו לעשות את הדבר הלא נכון, ועל הכתף השנייה עומד מלאך שמנסה לשכנע אותנו לעשות את הדבר הנכון. בעבר, שתי הדמויות הנ"ל שאבו את כוח שכנוען מהעולם החילוני בו חייתי, ובעצם גם הקול הטוב היה קול לא כ"כ טוב בשבילי... שהרי כל מה שהזין אותי ואת דרכי היה המרדף אחר החופש, פריצת הגבולות והסרת המחסומים, ההיפך הגמור מהחיים שאני חיה כיום. אז כיצד יודעים לאיזה קול פנימי כדאי להקשיב?

אומרת התורה הקדושה, שכל יהודי נברא בצלם אלוקים, משמע בכל אחד מאיתנו יש חלק אלוק ממעל, חלק מהקב"ה קיים בכל אחד ואחת מאיתנו. עצם האמירה הזאת גורמת לעורי להצטמרר, ולכל נים וכל נקבובית שבי להתרגש... יש בי חלק מהדבר הכי עצום, חכם, מרחם וטוב שקיים בעולם... הוא חלק ממני! אז אין לי ספק שהקול הפנימי שמדבר אלי הוא מסר מהמקום הטהור והנקי הזה, שכ"כ רוצה שיהיה לי טוב. אותו מקום משותף שאני והבורא חולקים יחד בתוך הגוף הגשמי שלי, אותו מקום שמזין את הנשמה, אותו מקום שמחייה אותי בכל רגע ורגע. אך בל נשכח שיש גם עוד צד, והוא חיובי פחות. כשנברא העולם בו אנו חיים היום, נברא גם יצר הרע. היצר הרע, בסופו של דבר, תפקידו לשפר אותנו, לחזק אותנו ולעזור לנו להגיע לתכלית קיומנו, לקיים את תפקידנו בעולם הזה. רגע רגע, כיצד אפשר לומר שתפקידו של היצר הרע הוא תפקיד טוב? אז זהו, שהכל תלוי במה שתבחר לעשות איתו. אותו יצר יכול להוריד אותך לתהום, אך באותה נשימה יכול גם להעלות אותך לגבהים שמעולם לא הגעת אליהם, להביא אותך לתחושה עילאית, כשכל זיק בנשמתך צורח שיש רק דרך אחת, אמת אחת, אותה אמת שיצר הרע מנסה לגרום לך לשכוח.

אז 2 קולות קיימים בתוכנו. בעבר תמיד האמנתי שמה שקולך הפנימי אומר, זאת האמת שלך, כלומר כשהקול הפנימי שלך זועק לך מבפנים לעשות משהו, אפילו אם זה נחשב לעבירה, לך ותעשה אותו כי זה מה שהקול אומר, כלומר זה מה שהנפש שלך רוצה. תמיד האמנתי שהקול הפנימי הוא מסר ברור להכוונה הנכונה ביותר בעבורך, שתיקח אותך למקום המדויק אליו אתה אמור להגיע, ושם, לכאורה, תמצא את פסגת האושר. שנים ארוכות הקשבתי לאותו קול, אותו קול שאמר לי לעשות מה שטוב לי, מה שרק מתחשק, אותו קול ששר לי בכל פעם: "תעשי רק מה שאת אוהבת, רק מה שאת חושבת שיהיה לך טוב". אותו קול שלקח אותי למקומות חשוכים, עטף אותי בקליפות של תאווה, הפך אותי לעבד של תאוות הגוף וענייני העולם הזה הגשמי, ופשוט עטף את פיסת האור הנצחי שקיימת בתוכי, אותו חלק אלוק ממעל, בכ"כ הרבה קליפות, עד שלא הייתה לו כמעט אפשרות לנצח את הקול הזה, שהיה עטוף בעטיפה שקרית יפיפייה ורק הרס אותי, שלב אחר שלב.

כשאתה חוזר בתשובה אתה לומד שקיימים בתוכך 2 קולות: הקול האלוקי, וקולו של יצר הרע. הקול האלוקי הזך והטהור ינסה לשכנע אותך לעשות את הדבר הנכון, והקול השני ינסה לשכנע אותך בדרך טריקית לבחור דווקא בדבר שרק בדיעבד תבין שהרס אותך. הקול הטוב ינסה לשכנע אותך לעשות מצווה, בזמן שהקול הרע ישכנע אותך שאתה עייף מדי; הקול הטוב ישכנע אותך להימנע מלדבר רע על אנשים, והקול הרע ישכנע אותך שאתה חייב להוציא את זה; הקול הטוב ישכנע אותך שיש מישהו ששולט בעולם ודואג לך להכל, והקול הרע ישכנע אותך שאתה צריך לדאוג לעצמך בעצמך. ואז... אז אתה נופל. כשהנשמה שלך כמהה למצוות ולרוחניות, ואתה נכנע לקול הרע, אתה מרגיש מרוקן ולא מבין למה. כשהחלק האלוקי שבך לא רוצה לשמוע לשון הרע, ואתה שומע בכל זאת – אתה מרחיק את עצמך מהקדושה שכ"כ מרוממת אותך. כשאתה לא שולט בעולם – א תה לא יכול לנהל אותו, אז מה הפלא שאתה נכשל?! אנחנו לוקחים על עצמנו מסעות כבדים בהרבה ממה שאנו יכולים לשאת, ואז לא מבינים למה אנחנו לא מצליחים ללכת.

בכל אחד מאתנו קיים קול פנימי. ככל שאתה מתקרב יותר לעולם הרוחני, הקול הטוב נשמע חזק יותר וככל שאתה מתקרב לעולם החומרי, הקול הרע מקבל כוח גדול יותר. פעם האמנתי שמה שהקול הפנימי אומר זו האמת, רק לא ידעתי שהמקור שלו הוא יצר הרע. לא ידעתי לעשות את ההבדל ביניהם כי לא הכרתי בקיומו של הקול הטוב, אותו קול מדהים שעוטף אותי באהבה ואור אינסופיים, ומוביל אותי למקום הטוב ביותר שקיים, פסגת האושר.

כיצד מחליטים לאיזה קול להקשיב? אתה צריך לבחור האם הקול שמדבר אליך עובד במקביל לספר ההוראות הגאוני לפיו חייך מתנהלים, או שמא זה קול שהולך נגד ספר ההוראות וגורם לקלקול המוצר הזה שנקרא "אדם". יצר הרע יכול להביא אותך למקומות הגבוהים ביותר על ידי זה שתבחר לא להקשיב לו, על ידי זה שתתגבר עליו! "איזהו גיבור – הכובש את יצרו!" אם תצליח לנצח את היצרים שלך, להשתיק את הקול הזה שקורא לך ללכת נגד הטבע שלך, דע שהרווחת את העולם הזה ואת העולם הבא. כל אחד זקוק להכוונה, והאמת היא שהיא נמצאת ממש בתוכנו, אתה רק צריך לשאול את עצמך, לאיזה קול אני רוצה להקשיב?   

תגיות:חוזרים בתשובהקולבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה