הריון ולידה

יוצאת לחופשת לידה? כל מה שאת צריכה לדעת

מגיע לך מזל טוב? ילדת בשעה טובה? לאור השינויים שחלו בשנה האחרונה בחוקים הנוגעים ללידה קבלי את המדריך המפורט – כל הזכויות שמגיעות לך בתקופת חופשת הלידה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא
  • זכאות – עובדת שעבדה אצל המעסיק לפחות 12 חודשים עד יום הלידה, זכאית לחופשת לידה של 14 שבועות, עליהם היא תקבל תשלום על ידי המוסד לביטוח לאומי. בנוסף, היא זכאית לעוד 12 שבועות נוספים ללא תשלום. עובדת שעבדה פחות מ-12 חודשים אצל המעסיק - זכאית לחופשת לידה של 14 שבועות בלבד. חופשת הלידה אינה פוגעת בזכויות התלויות בוותק במקום העבודה, והעובדת ממשיכה לצבור ותק.
  • כמה מקבלים? לעובדת שכירה – דמי הלידה יחושבו לפי ממוצע של שלוש המשכורות האחרונות שלה. לעובדת עצמאית – יחושבו דמי הלידה לפי ממוצע ההכנסות של שלושת החודשים שקדמו ללידה. בכל מקרה - מקסימום דמי הלידה ליום הוא 1432 ₪.
  • הקדמת החופשה - כל עובדת, בלי קשר לוותק שלה, זכאית לבקש לצאת לחופשת הלידה עד שבעה שבועות לפני תאריך הלידה המשוער.
  • קיצור או הארכת החופשה – ישנה אפשרות לקצר את חופשת הלידה, אך לא לפחות משלושה שבועות. במקרה שרוצים להאריך את החופשה  – זכאית כל עובדת לקחת חל"ת (חופשה ללא תשלום) עד לאורך של כרבע מהזמן בו עבדה במקום העבודה, ועל כל פנים – לא יותר מ-12 חודשים מיום הלידה.
  • לידת תאומים - אישה שילדה יותר מתינוק אחד, זכאית להאריך את חופשת הלידה בשלושה שבועות נוספים עבור כל תינוק. לדוגמא: מי שילדה תאומים זכאית ל-17 שבועות חופשה, מי שילדה שלישייה זכאית ל-20 שבועות, וכך הלאה.
  • אשפוז בתקופת החופשה - יולדת שהיא או תינוקה מתאשפזים בבית החולים למשך 15 יום לפחות במהלך חופשת הלידה - זכאית להאריך את החופשה למשך תקופת האשפוז. משך ימי החופשה המדויק משתנה ממקרה למקרה.
  • חופשת לידה לבעל - ישנה אפשרות לחלוק את חופשת הלידה עם הבעל, אך רק  החל מהשבוע השביעי ללידה. עד אז חופשת הלידה חייבת להיות של האישה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

  • חופשת אבהות – בלי קשר לחופשת הלידה, זכאי בן הזוג של היולדת להיעדר ממקום עבודתו ביום הלידה וכן בחמשת הימים שבאים אחריה, ללא צורך באישור מעסיק. הימים האלו נחשבים בחלקם כימי מחלה ובחלקם כחופשה שנתית או כחל"ת.
  • עבודה בחופשה – אסור לעובדת בשום אופן לעבוד בימי החופשה. אם המוסד לביטוח לאומי יזהה שהיא עובדת, הוא יהיה רשאי למנוע ממנה את דמי הלידה שהיא אמורה לקבל.

 

ועוד כמה זכויות לתקופה של החזרה לעבודה:

  • עבודה בשעות לילה - חל איסור להעסיק עובדת בעבודת לילה במשך ארבעת החודשים אחרי שמסתיימת חופשת הלידה.
  • פיטורין - אסור לפטר עובדת במהלך חופשת לידה, וכן במשך חודשיים לאחר שחזרה לעבודה. אסור גם לשנות את הכנסתה או את היקף משרתה, ללא אישור של משרד התמ"ת.
  • שעת הנקה – עובדת במשרה מלאה זכאית לשעת הנקה יומית במשך ארבעה חודשים מהיום שבו חזרה מהחופשה. שעה זו אינה קשורה להנקה עצמה, וגם עובדת שאינה מניקה או שואבת חלב - זכאית לקבלה. הזכות מוקנית למשך ארבעה חודשים מאז חזרתה לעבודה. בשנת 2016 עבר חוק חדש המאפשר להעביר את שעת ההנקה (הנקראת מעתה 'שעת הורות') לבעל, או לחלוק אותה בין שני בני הזוג.

מחלקת אמ"א למניעת הפלות של הידברות הצילה תינוקות יהודים רבים מאובדן, ומסייעת לנשים בהריון להתגבר על קשיים ולהציל את חיי ילדיהן. רצוי להירתם ולתרום למשימתם היקרה. לפרטים ולסיוע: 073-2221333

מחלקת אמ"א באתר הידברות - סיוע לנשים בהריון, לחצו כאן.

תגיות:לידההריוןזכויותחופשת לידהנשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה