מצוות

הזמנת מונית? באפשרותך לזכות במצווה: 12 עובדות על מצוות "ביומו תיתן שכרו"

מדוע עדיף לשלם לנהג המונית את שכרו בתום הנסיעה, ולא במהלכה, וכיצד יש לשלם לבייביסיטר, לעוזרת בית ולמטפלת? 12 הלכות חשובות במיוחד

  • כ"ז טבת התשע"ז
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

1. מצוות עשה מן התורה לשלם משכורת בזמן, כמו שנאמר: "ביומו תיתן שכרו". במידה ואיחר את המשכורת, עובר על חמישה לאוין: א) בל תעשוק ב) בל תגזול ג) בל תעשוק שכיר ד) בל תלין ה) לא תבוא עליו השמש. וכן עובר באיחור המשכורת על מצוות עשה.

2. כלומר, השוכר פועל מחויב לשלם לו בגמר עבודתו. אם השלים את עבודתו ביום – חייב לשלם לו בו ביום לפני השקיעה, ואם גמר לעבוד בלילה – צריך לשלם לו במשך הלילה עד עלות השחר.

3. "פועל" נחשב כל אדם ששכרתו לעבודה מסויימת – בייביסיטר, נהג מונית, מטפלת, גננת, תופרת, מזכירה וכו'. במידה והפועל מסיים את עבודתו ומזמין העבודה מעכב את משכורתו, הוא עובר על האיסור "לא תעשוק את רעך".

4. באורח חיים מבואר כי אדם שמתמהמה מלשם את המשכורת אינו עובר על חלק מהאיסורים הנ"ל, אלא אם כן השכיר תבע ממנו את הכסף, ויש בידו לשלם לו. ה'חפץ חיים' מוסיף ומציין כי אין לסמוך על כך, כיוון שייתכן שהשכיר מתבייש מלתבוע, ועל כן חובה לשלם את המשכורת בזמן.

5. בעניין זה חשוב לציין כי האר"י הקדוש לא היה מתפלל מנחה עד שיפרע שכר שכיר, ואם לא היה בידו כסף באותו זמן, היה לווה כסף מאחרים ופורע שכר שכיר.

הלכות מעשיות בנושא, כפי שנפסקו על ידי גדולי הוראה:

6. נהג קבוע, מטפלת קבועה או גננת קבועה – במידה ובתחילת ההסכם הוחלט כי השוכר ישלם לפועל בסוף כל חודש, אין הדבר נחשב כהלנת שכר. על ידי תשלום ביום האחרון של החודש מקיים השוכר את מצוות "ביומו תיתן שכרו". אם חפץ לשלם באמצע החודש, ראוי שיתנה עם הפועל כי הכסף נחשב כפיקדון בידו עד סוף החודש, ואמנם מותר לשוכר כבר להשתמש בו.

7. שכר נהג מונית - המזמין נהג מונית או הסעות – יש בזה מצוה לשלם שכרו ביומו, וראוי לשלם בסוף הנסיעה לקיים את המצווה, ואם משלם מראש – יתן את הכסף כפיקדון עד גמר הנסיעה.

8. בייביסיטר או עוזרת בית – הזמנת נערה שתשמש כשמרטפית או שכירת עוזרת בית נחשב כ"שכר שעות", ועליה לקבל את שכרה בסוף עבודתה. אם סיימה לפני השקיעה – יש לשלם לה עד השקיעה. אם סיימה לאחר השקיעה – יש לשלם לה את שכרה עד עלות השחר של היום הבא.

9. הלנת שכר קטן - איסור הלנת שכר נאמר גם בקטן. לפיכך, כאשר מבקש מילד לעשות עבורו שרות, ומבטיח לו ממתק – מחויב לתת לו בו ביום, ואם לא נתן לו – עובר בעשה ולא תעשה.

10. תפירת בגד והזמנת משקפיים - השוכר תופרת כדי לתפור לו בגד – יש בזה חילוק, אם נותן לה בד משלו ושוכר אותה למלאכת התפירה – יש בזה איסור של "בל תלין".  אך אם התופרת קונה את הבד ותופרת עבור הלקוח – אינה נחשבת פועל, אלא מוכרת מוצר משלה ואין בזה איסור הלנת שכר. וכן בהזמנת משקפיים אין איסור בל תלין כפי האמור.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

11. שכירת רכב או כל מכשיר אחר – חובה לשלם לבעלים ביומו. אם איחר עובר בלאו "לא תעשוק שכיר עני ואביון... ביומו תיתן שכרו".

12. מסירת מכונית לתיקון במוסך – המוסר את רכבו לתיקון במוסך או בגד למכבסה או שמלה לתופרת, וכן לכל בעל מלאכה המקבל שכר לפי עבודה ולא לפי ימים, יש לשלם כשמקבלים את החפת מתוקן, בו ביום עד השקיעה. במידה וקיבלו את החפץ המתוקן לאחר השקיעה – יש לשלם עד עלות השחר שלמחרת. עם זאת, כל זמן שהבגד עדיין בידי התופרת והחפץ ביד האומן, למרות שגמר את מלאכתו, אין בעל הבית עובר על הלנת שכר עד שייקח את החפץ חזרה, ואפילו אם השוכר הודיעו שהחפץ מוכן וממתין בעבורו.

תגיות:מוניתתשלום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה