חרדים

הפרופ’ על תוחלת החיים של החרדים: "גילינו משהו שהפתיע אותנו"

למרות המצב המעמד הכלכלי הנמוך בחברה, האוכלוסייה החרדית נהנית מתוחלת חיים ארוכה במיוחד – בניגוד מפתיע למחקרים בתחום. כיצד תורם אורח החיים החרדי לתוחלת החיים, ומהי העצה של פרופסור טשרניחובסקי לחיים ארוכים?

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

היכן תוחלת החיים ארוכה יותר – בארץ או בחו"ל? ומי חי יותר שנים – חרדים או חילוניים? גברים או נשים?

העיסוק בתוחלת החיים של האדם הוא רב שנים, ועוסק בתחומים רבים ובהשוואות רבות, כמו השוואות בין אוכלוסיות בעלות מעמד כלכלי גבוה לבין אלה שחיות מתחת לקו העוני, השוואות בין תוחלת החיים במדינות שונות בעולם, ועוד. מחקרים רבים עורכים השוואות מסוג זה, מתוך מטרה לדעת מהם הגורמים לתוחלת חיים ארוכה יותר, וכיצד ניתן לתרום באופן מעשי על מנת להאריך את תוחלת החיים באוכלוסיות שונות.

פרופסור דב טשרניחובסקי, כלכלן בינלאומי בכיר, התראיין בנושא זה לעיתון "בקהילה". פרופסור טשרניחובסקי הוא מומחה בבחינה של היבטים כלכליים של הבריאות הציבורית. הוא משמש כעמית מחקר במכון הלאומי למחקר כלכלי בארה"ב, ומכהן גם כיועץ של הבנק העולמי. בנוסף, הוא מכהן גם כראש תחום מדיניות הבריאות ב"מרכז טאוב למחקרי מדיניות ציבורית". במסגרת תפקידו האחרון, ערך פרופסור טשרניחובסקי מחקרים שונים על המצב הבריאותי ועל תוחלת החיים של אוכלוסיות שונות במדינת ישראל, וביניהן – גם של הציבור החרדי בארץ.

 

יותר כסף – חיים ארוכים יותר?

בראיון ל"בקהילה" הסביר פרופסור טשרניחובסקי כי במרבית האוכלוסיות בעולם, ישנו קשר ישיר בין המצב הכלכלי של האוכלוסייה, לבין תוחלת החיים בה: ככל שהמעמד הכלכלי גבוה יותר, כך תוחלת החיים ארוכה יותר, ולהיפך. "למעשה, טבעי שכך יהיה", אמר הפרופסור בראיון, "שכן אוכלוסייה ענייה ניזונה ממזון פחות טוב, ויש לה פחות שעות פנאי להשקיע בפעילות גופנית, שירותי בריאות פחות טובים, וכן הלאה. זו אמת עצובה. ככל שאדם עני יותר, כך המצב הבריאותי שלו גרוע יותר, ולכן הסיכוי לחיות חיים ארוכים נמוך יותר".

במסגרת מחקרו של פרופסור טשרניחובסקי התגלה כי ישראל נמצאת בין המדינות בעלות תוחלת החיים הארוכה ביותר בעולם. תוחלת החיים של גברים ישראליים עומדת על 80.3 שנים בממוצע, ושל נשים – 84.1 שנים בממוצע. הנתונים הללו מציבים את ישראל במקום השישי בעולם, לצד מדינות מפותחות כמו שווייץ, קנדה ויפן.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אך כאשר הגיע פרופסור טשרניחובסקי לחקור את האוכלוסיות השונות בתוך מדינת ישראל, התגלתה בפניו הפתעה. "ציפיתי למצוא שהמדדים יתנהגו לגבי האוכלוסייה החרדית כפי שהם מתנהגים גם במקומות אחרים", אמר פרופסור טשרניחובסקי ל"בקהילה". "הרי ההכנסה באוכלוסייה החרדית היא נמוכה משמעותית, זו אוכלוסייה החיה ברמה סוציו אקונומית נמוכה, בהתחשב בממצאים אפשר היה לצפות שמצבם הבריאותי יהיה ירוד, אבל גילינו משהו שהפתיע אותנו".

התגלית היתה מצב הפוך לחלוטין מן המשוער. באוכלוסייה החרדית, וללא קשר לעיר הספציפית בארץ, תוחלת החיים גבוהה באופן משמעותי מן הממוצע הארצי. תוחלת החיים הממוצעת במגזר החרדי עומדת על 83 שנה. תוחלת החיים של גברים במגזר החרדי גבוהה בכ-3 שנים מזו של האוכלוסייה הכללית בארץ. גם תוחלת החיים של נשים במגזר החרדי גבוהה מזו של נשים במגזר הכללי, אך בכשנה וחצי בלבד.

 

רוצה לחיות חיים ארוכים? קום בבוקר לתפילה

תופעה זו, כאמור, הפתיעה מאד את הפרופסור. הן תוחלת החיים הארוכה עצמה, והן הפער בין תוחלת החיים של הגברים לזו של הנשים במגזר החרדי. יש לציין, שמחקרו של פרופסור טשרניחובסקי היה מקיף מאד ונמשך כשנתיים. כחלק מן המחקר, נשאלו אנשים מכל האוכלוסיות "איך אתה מרגיש עם הבריאות שלך". הממצאים היו מפתיעים גם כאן: אחוז המשיבים כי בריאותם טובה וכי הם מרגישים טוב עם המצב הבריאותי שלהם, היה גבוה יותר באוכלוסייה החרדית מאשר באוכלוסיות אחרות בבית. גם מבחינת נתונים אובייקטיביים התברר כי מצבם הרפואי של החרדים טוב יותר, מבחינה סטטיסטית, מזו של המגזר הכללי.

מדוע, אם כן, מתרחשת התופעה הזו? "אני אדם מאמין", אמר פרופסור טשרניחובסקי בראיון, "וכאדם מאמין אני נוכח לראות שלאמונה הדתית יש עוצמה שמעניקה לאדם בריאות טובה יותר".

אנו אכן יודעים שבכוחן של התפילה ושל האמונה לשנות את מצבו של האדם. פרופסור טשרניחובסקי ציין בראיון אלמנט נוסף לדברים: "יש עובדה שרואים אותה בכל העולם, לפיה אמונה מעניקה לאדם יכולת התמודדות עם מצוקות. אחד מהאלמנטים המקצרים את החיים זה דחק. מצבי דחק מקצרים חיי אדם. אני לא פסיכולוג, אני כלכלן, אבל די לנו במה שאנחנו רואים שמצבי לחץ מקצרים חיים. אולם האמונה מאפשרת לאדם להיחלץ ממצבי דחק אלה ובכך הדבר מבטיח חיים בריאים יותר.

"בעבר", הוסיף פרופסור טשרניחובסקי, "נערך מחקר בקיבוצים, וגילו שיש תמותה נמוכה יותר בכל סוגי המחלות בקרב חברי הקיבוצים הדתיים לעומת המקבילים שלהם בקיבוצים החילוניים. החוקרים השוו את חברי הקיבוץ בכל היבט שהוא חוץ מאורח החיים השונה בין דתיים לחילונים, בשמירת מצוות, תפילות וכן הלאה, וגילו שבני הקיבוץ הדתי חיו יותר זמן מחילונים. לכן זה לא חדש שהאמונה הדתית תורמת לאריכות ימים".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אך לא רק האמונה עצמה היא שמשפיעה על תוחלת החיים, כך מסתבר. אמונה בלבד אינה מסבירה את הפער בין תוחלת החיים של הגברים לזו של הנשים במגזר החרדי. גם החיים החברתיים, כך מתברר, הם בעלי השפעה על תוחלת החיים של האדם. "בדידות מקצרת את חיי האדם", אומר פרופסור טשרניחובסקי, "וחברות מפחיתה לחץ. העובדה שיש עם מי להתייעץ מפחיתה לחץ. הון חברתי מורכב מאמון בקהילה אליה האיש משתייך, שיש לו תמיכה קהילתית, קשרים חברתיים רבים, שביעות רצון מהקשר עם המשפחה ושיעור התנדבות גבוה למען החברה".

הנתון הזה עשוי להסביר את הפער שבין הגברים לנשים במגזר. לגברים חרדיים, הלא, ישנו סדר יום פעיל מאד מבחינה חברתית. אפילו הפעולה הפשוטה של הקימה בבוקר לתפילה במניין, מספקת לאדם כל מה שהוא זקוק לו כדי להאריך את תוחלת החיים שלו: תפילה וחיזוק באמונה, ובמקביל מפגש עם חברים מהקהילה. אז על פי פרופסור טשרניחובסקי, כמה מפתיע, הסוד לאריכות ימים הוא פשוט, לקום בבוקר לתפילה...

תגיות:תוחלת חייםחרדיםאריכות ימים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה