טורים נשיים

רגע לפני היציאה המיוחלת, רגע לפני הישועה – נפער בור גדול ומעכב. מדוע?

כולנו רוצים לראות את שמחתנו שלמה ואת מושא תקוותינו מתגשם, אך בדרך לשם, רבות הנפילות. מדוע, ואיך נקום?

  • כ"א טבת התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חייך מלאים בתמיהות ובשאלות, שלפעמים התשובה עליהן היא רק אחת. האם תתאמצי ללמוד אותה, את האמונה?

"וישב משה אל ה' ויאמר ה' למה הרעותה לעם הזה". כי לא אמרת לי אלא שיחזק לבו ולא ישלח את העם אבל לא שיכבד עליהם הרע (אור החיים).

את הולכת במנהרת הגלות הצרה, הארוכה והמפותלת. החושך הסמיך העוטף אותך מקשה עליך את הצעידה על אדמת הבוץ החלקלקה שמתחתיך. ידיך ממששות את הכתלים הישרים, נטולי בליטות ושקעים להיאחז בהם. עיניך מחפשות, כמעט לשווא, את האור שבקצה המנהרה. הכאב הנוגש באיבריך גורם לך להיאנח ולזעוק מקוצר רוח ומעבודה קשה, ותעל שוועתך אל האלוקים. והנה דרכך מתקצרת ואט אט מתגלה מולך פתח הישועה המואר. רגליך צועדות לעברו בתקוה ענקית, וצעד אחד לפני היציאה המיוחלת – נפער בור עמוק למרגלותיך, השואב אותך למעמקי האדמה. וכך, בעודך על סף הייאוש, צווחת נשמתך: ל-מ-ה? ושאלתך מהדהדת בין הקירות שמסביבך. התשובה לא מאחרת לבוא. את מרימה את ראשך ומגלה שדווקא שם, בתחתית הבור ישנה דלת שבפתיחתה, הנך נוחתת היישר אל זרועותיה האוהבות של גאולתך.

1. שמרי על לשונך. "ויצא ביום השני והנה שני אנשים עברים נצים ויאמר לרשע למה תכה רעך". אע"פ שלא הכהו בהרמת יד נקרא רשע, שלשון הכאה שייך גם בלשון,כי המטיל מום בחבירו אין לך מכה גדולה ממנו (כלי יקר).

משה רבינו רואה את זוג בעלי המריבה הללו, וקורא לאחד מהם רשע, על אף שלא הרים ידו עליו, וזאת בגלל שחירף וגידף אותו. הפה עלול, חלילה, להרוג, אבל הוא יכול גם להחיות. השתמשי בו כדי לעודד, לשמח ולבשר גאולה לאחרות, וממילא, גם לעצמך.

2. הכניסי אורחים. "ויאמר אל בנותיו ואיו למה זה עזבתן את האיש קיראן לו ויאכל לחם". מאחר שהוא אורח ואיש חסד, היה לכן לגמול עמו חסד הכנסת אורחים (ספורנו).

בנות יתרו מספרות לאביהן כי משה הציל אותם מהרועים ודאג לצאנן לשתות, על כן חזרו לביתן מוקדם מהרגיל. יתרו מזרז אותן להזמין את משה כדי לגמול עמו טובה. על פי הבעש"ט, מצות הכנסת אורחים מזרזת ישועות לכלל ולפרט. פתחי דלתות לאורחייך, ויפתחו לך דלתות לאושרך האישי.

4. התמלאי בענווה. "ויאמר אליהם מלך מצרים למה משה ואהרון תפריעו את העם ממעשיו לכו לסבלותיכם".  אמרו במדרש רבה, מהו למה? אמר להם אתם למה ודברכם למה. כי ביאור מילת למה כאן הוא ענין הבל וריק (הכתב והקבלה).

פרעה מטיח במשה ואהרון כי הם הבל ודבריהם ריקנים. בדרך אל הישועה, יטיחו בך עלבונות ודברים קשים. אם תשכילי לקבל אותם באהבה ובענווה, ראה תראי את אור הגאולה.

5. צעקי לה'. "ויבואו שוטרי בני ישראל ויצעקו אל פרעה לאמר למה תעשה כה לעבדיך". כי כאשר הוכו שוטרי בני ישראל עמדו ימים עד שדברו עם פרעה עצמו, ואמרו לו למה תעשה כה לעבדיך, כי אין ברשות כל אדם לבא בהיכל מלך פנימה ולדבר אליו פנים בפנים, אף כי שוטרי העם הנבאשים בעיניו, והנה סבלו עמלם ולחצם ימים רבים והיו באים עד לפני שער המלך עד שנשמעה צעקתם לפני המלך וציווה שיבואו לפניו וידברו עמו (הרמב"ן).

השוטרים היהודים מתעקשים שוב ושוב לצעוק בפני המלך למרות שבתחילה לא ניתנה להם רשות. אל תתייאשי מלזעוק לפני האלוקים. עוד יכניסו אותך פנימה אל היכלי מלך ומלכות.

יהי רצון שישמע אלוקים את נאקתך, וירד להצילך מיד מצרים ולהעלותך אל ארץ טובה ורחבה, אל ארץ זבת חלב ודבש. פקוד פקדתי אתכם.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

יעל עט לוי היא סופרת, משוררת ומרצה. 8400398@gmail.com

 

תגיות:פרשת שמותגאולהיעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה