חדשות בארץ

האברך גר הצדק במאבק מול צה"ל: "תנו לי להמשיך ללמוד תורה"

לפני כשבועיים, דפיקות רועמות נשמעו בשלוש לפנות בוקר, על דלת ביתו של ד' – גר צדק נשוי ואב לילדה, שלומד בכולל חרדי בירושלים. הייתה זו המשטרה הצבאית שאסרה אותו בטענה כי ערק מצה"ל, ואיימה כי אם לא יתייצב למחרת בבוקר בתל השומר, לצורך תחילת שרשרת החיול – ייאסר. דובר צה"ל: "החייל הודה כי אינו ממלא אחר התנאים לדחיית הגיוס"

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

לפני כשבועיים, דפיקות רועמות נשמעו בשלוש לפנות בוקר, על דלת ביתו של ד' – גר צדק נשוי ואב לילדה, שלומד בכולל חרדי בירושלים. הייתה זו המשטרה הצבאית שאסרה אותו בטענה כי ערק מצה"ל, ואיימה כי אם לא יתייצב למחרת בבוקר בתל השומר, לצורך תחילת שרשרת החיול – ייאסר.

ד' ניסה להסביר כי הוא אברך שכל תורתו אומנותו ולקבל מעמד של 'בן ישיבה' אך נתקל בחומה בצורה של קשיים. לאחר שכל תחינותיו מול הצבא ומול הרשויות - נתקלו באטימות, התראיין ד' ל'חרדים 10' וגולל את סיפורו, בתקווה שהדברים ייפלו על אוזניים קשובות.

ד' גדל בבית של עולים מאוקראינה לאב יהודי חילוני ולאם נוצרייה מאמינה, שברבות השנים הפכה לאדוקה. הקושי החמיר כאשר התגרשו הוריו כשהיה בן 14, וד' פנה לאפיקים שונים בחיפוש אחר זהותו ולבסוף נעצר ביהדות, והחל להתחזק ברוחניותו עד שבגיל 17, נכנס ללמוד בישיבת 'אור החיים'. בד בבד החל את תהליך הגיור, ובהמשך אף התחתן. "נדבקתי ללימוד, והחלטתי שאני רוצה ללמוד יומם ולילה ולצאת תלמיד חכם", משחזר ד', אשר בעקבות התהליך האישי שלו, התגיירו גם אמו ואחיו הצעיר.

כשהגיע הזמן להתגייס, החליט ד' לוותר על ה'תענוג' – אך צה"ל התעקש. רק לאחר שיו"ר ועד הישיבות דאז, הרב אשר טננבוים ז"ל – המליץ להכיר בו כבן ישיבה, קיבל ד' את המעמד הנכסף – אך לא לפני שנפתחה חקירה מעמיקה אודות הטריגר שלו להתגייר.

"הפתרון היחידי שהוצע לי הוא להשיג פטור על רקע בעיות נפשיות"

זמן קצר לפני שנולדה בתו הקטנה, נתקל ד' בקושי כלכלי עצום, שלא אפשר לו כל ברירה אחרת אלא לצאת לעבוד. אשתו, שעד אז פרנסה את המשפחה ללא כל טרוניה, כבר לא יכלה להמשיך בכך. ולדבריו "זו לא הייתה המטרה שלי, הרי בשביל זה למדתי כל כך הרבה שנים. אבל לא הייתה לי ברירה. התחייבתי בכתובה שאני יפרנס את הבית ואדאג לאוכל", הוא מסביר.

אלא שתקופה קצרה לאחר שיצא לעבוד, הגיע הטלפון. על הקו היה נציג של צה"ל, שדרש לדעת מדוע הוא עובד במקום לשבת וללמוד תורה. ד' הסביר, אך ההסבר נפל על אוזניים ערלות וזמן קצר לאחר מכן קיבל מכתב ובו הודעה חד משמעית כי מעמד בן הישיבה שנהנה ממנו עד כה, בוטל.

"זה מאוד הלחיץ אותי", משחזר ד'. "כבר הייתי אז אבא לילדה קטנה, וניסיתי ליצור קשר עם גורמים שונים, אבל כולם אמרו לי שאם יש תלושי עבודה, זה בעייתי ואין באפשרותם לעזור. הפתרון היחידי שהוצע לי זה להוציא פטור, אחרי שאתחזה לאדם עם בעיות נפשיות. לא הבנתי למה אני צריך לשקר".

דובר צה"ל: "החייל הודה כי אינו ממלא אחר התנאים לדחיית הגיוס"

לאחר שהתייצב, נכלא ושוחרר עד להסדרה סופית של העניין – ד' אומר כיום כי יעדיף להיכלא שנית, מאשר להתגייס. בינתיים הוא דוחה את ההתייצבות בניסיון לדבר עם אנשים שיכולים לעזור לו. "אני יודע שאם אלך להתייצב, איעצר מיד בשל סירובי להתגייס, ובכלא אני עלול להירקב בלי עזרה של אף גורם", הוא אומר.

מדובר צה"ל נמסר כי החייל קיבל צו דחיית גיוס בשל הטענה כי הוא לומד בישיבה. "עם פקיעתו נקרא מספר פעמים להתייצב לצורך הסדרת מעמדו, אך לא שיתף פעולה ולא התייצב. החייל הודה כי אינו ממלא אחר התנאים לדחיית גיוס בשל לימודיו, בעקבות כך הורד ממעמדו. משלא שיתף פעולה, הוגדר כמשתמט ועל כן נעצר. חשוב לציין כי גם במהלך מעצרו, קיבל החייל את כלל התנאים המגיעים לו".

תגיות:גיוסאברכיםצה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה