חדשות בארץ

עצוב: אלו הרגלי האלכוהול של הנוער הישראלי

"אם זה יימשך ככה, בסופו של דבר אנחנו נהיה מדינה של פושעים ועבריינים ויהיה מפחיד להסתובב ברחובות"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תחקיר שערך 'ידיעות אחרונות' מעלה ממצאים כואבים בנוגע לשתיית אלכוהול בקרב צעירים במסיבות. למרות החוק, האוסר מכירת אלכוהול לקטינים מתחת גיל 18, מצליחים הצעירים לרכוש את הבקבוקים, ולשתות באופן חסר אחריות ומסוכן.

בכל שנה מגיעים מאות בני נוער ששתו אלכוהול לבתי החולים. בשנת 2014, למשל, פונו לבתי החולים 729 בני נוער עד גיל 17 כתוצאה משתיית אלכוהול – ממוצע מבהיל של כשני ילדים ליום. בהם, אגב, היו 15 ילדים בני 11 ופחות.

הורים מ'סיירת הורים' מתארים מראות כואבים בהם הם נתקלים: צעירים שוכבים מעולפים, דם נוזל מהאף, הם לא מגיבים. חלק בוכים בכי היסטרי ומתחננים שלא נקרא להורים, כאשר מגיעים האוטובוסים הצעירים רצים אליהם אחוזי בולמוס וזו סכנה נוראה. "כאשר הגעתי למתחם, הוא היה נראה כשדה קרב, כאשר עשרות בני נוער שוכבים מעולפים ולא מסוגלים לדבר. ראיתי נערה שרועה על הכביש וראשה בשלולית מים. זה פשוט נורא ההתנהגות של בני הנוער", מספרת אם מ'סיירת הורים'.

ד"ר טל שניר, מנהלת היחידה למתבגרים בבית החולים איכילוב, מדווחת על צעירים רבים שמגיעים לאשפוז בעקבות שתיית אלכוהול מוגברת: "ילדים שהשתכרו במסיבות מגיעים אלינו כמו פגועי מוח. הם לא מגיבים לכאב. הם רוצים להשתכר, אבל לא יודעים לשתות, ושותים המון".

שניר מציינת כי מדובר בכמות בלתי נתפסת של ילדים, ששותים בדרכם למסיבות. "הילדים שמגיעים אליי לאשפוז שותים לא פעם באוטובוסים או בפקק שלפני הכניסה למועדון. ואז, כשהם יורדים מהאוטובוסים, הם כבר שיכורים. כשאני קוראת את סיכומי הלילה, אני רואה את אותו המשפט חוזר על עצמו: 'הילד לא הגיב'. הילד מגיע ולפעמים עד הבוקר אנחנו לא יודעים את השם שלו. הרבה פעמים החברים שלהם שמים אותם על מונית ובורחים, אז אנחנו לא יודעים עליהם כלום".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אחד המופיעים במסיבות שנערכות במועדונים, אמר כי "לדעתי, משרד החינוך צריך להתעורר. אם זה יימשך ככה, בסופו של דבר אנחנו נהיה מדינה של פושעים ועבריינים ויהיה מפחיד להסתובב ברחובות. הילדים משיגים אלכוהול במגוון דרכים ושותים המון".

פרופ' עמוס רולידר, ראש המחלקה למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית כנרת, טוען כי מדובר בחוסר אכיפה של המשטרה, וכן בחלק מרכזי של ההורים. "להורים יש חלק מרכזי בתופעה", טוען רולידר. " אין יראת כבוד, אין נורמה. אני אומר לכל הורה בארץ הזאת, תהיה אתה סיירת  הורים של הילד שלך. תצא, תראה איפה הוא נמצא. אם אתה רואה שהמקום לא בשבילו, שלוף אותו  הביתה, אל תפחד ממנו. מה קרה? הוא לא יזמין אותך לחתונה? אתה בין כה משלם עליה. יש פה פחד הורי שעוד מעט הילד יחזיק רובה בצבא, אז מה אני ומי אני שאני אגיד לו? אבל כל החששות האלה מקורם בבסיס הכי פשוט – קריסת הסמכות ההורית".

למערכת החינוך שאינה מחדירה בצעירים את ערכי היהדות, קשה עד בלתי אפשרי להתמודד עם התופעה. תגובתו של משרד החינוך לתחקיר היא: "מערכת החינוך מפעילה תוכניות התערבות מגוונות בנושא שתיית אלכוהול, והסכנות הכרוכות בצריכת אלכוהול. התוכניות מותאמות לגילאי התלמידים, והן מופעלות גם במסגרות החינוך הבלתי פורמליות".

תגיות:אלכוהולנוער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה