טורים נשיים

העצמה לנשמה לפרשת ויחי: יש לי עוד ייסורים! איפה כל הייסורים שלי?!

איך יתכן שיעקב אבינו זכה לחיות ולשמחה, דווקא בשנותיו בארץ מצרים? לעתים ניתן לגלות את אור האמת דווקא במקום החשוך ביותר בעולם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מסופר על אדם בעל ייסורים שניסיונותיו ומכאוביו היו רבים וקשים מנשוא, שניגש לקבל ברכה מצדיק גדול. עם הגיעו הוא נזרק על הכורסא, ומיד נרדם וחלם חלום.

והנה בחלומו הוא ניצב בתחנת איסוף בדרך לבית דין של מעלה. משאית מתקרבת לתחנה, והוא מסמן לנהג לעצור. "האם אתה מגיע לבית דין של מעלה?" שואל מיודענו. "אני בדיוק בדרך לשם, אולם לצערי לא אוכל לקחת אותך, משום שהמשאית שלי מלאה עד אפס מקום בעבירות של אדון דרורי מזורי". האיש נבהל וקורא בקול: "אני הוא דרורי מזורי! אתה רוצה לומר שכל המשאית שלך מלאה בעבירות שלי???" הוא נופל על פניו והמשאית ממשיכה בדרכה. ושוב חוזר אותו הסיפור ממש עם משאית שנייה, שלישית ורביעית. לאחר זמן הוא מצליח לעצור טרמפ שמסיע אותו ליעדו. כשמתחיל המשפט קורא הקטגור לכל עבירותיו, ומבקשן להתייצב על כף המאזניים שקורסת תחת הכובד. האיש מחוויר כסיד. כשמגיע תור הסנגור מתבקשות הזכויות לעלות על הכף השנייה, ועד מהרה מסתבר שזכויותיו מועטות בהרבה מעבירותיו. נראה שהמשפט מוכרע והקטגור סופק כפיים. או אז קורא הסנגור לייסורים הרבים שעבר, והמשקל כמעט מתאזן. זועק האיש: "בואו ייסורים חביבים ותטו את כף המאזניים!". הוא מתחיל לחפור בערימת הייסורים, וזועק: "יש לי עוד ייסורים!!! איפה כל הייסורים שלי???"

"סליחה... אדוני? אדוני? אתה שומע אותי?". הוא התעורר בבהלה, והגבאי הורה לו להיכנס לקבל ברכה מהצדיק.

"אהה... תודה, תודה לך אבל כבר אין צורך! אני חייב ללכת...". הוא יצא במנוסה, ומאותו היום שמח שמחה גדולה וקבל באהבה את כל מה שעבר עליו.

חז"ל מלמדים אותנו שיעקב אבינו זכה לשמחה ולנחת אמתית דווקא באחרית ימיו, כשחי בארץ מצרים: "וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה", ויחי מלשון חיות, שמחה ודבקות. ונשאלת השאלה, מדוע דווקא במקום טומאה ותרבות זרה זוכה הוא לשמחה גדולה ולדבקות עצומה כל כך לראשונה בחייו? שהרי מדובר בענק עולם שכל חייו היה דבוק בבוראו, שנאמר: "האלו-קים הָרֹעֶה אֹתִי, מֵעוֹדִי עַד-הַיּוֹם הַזֶּה". ואם נדמה לנו שזה משום שיוסף אהובו חזר אליו, לא זו התשובה.

חז"ל מלמדים אותנו סוד עצום. יעקב גילה את אור האמת הגנוז שמאיר את השמחה והכרת הטוב דווקא במקום החשוך ביותר בעולם – ארץ מצרים! כלומר, דווקא במקום המועד לפורענות, לעבירות ולניסיונות, לייסורים ולנפילות, הוא זכה להשלמתו ותיקונו הנצחי!

כל יהודי חווה משברים וניסיונות ענקיים, אולם עלינו להשריש בתוכנו את ההבנה העמוקה שדווקא מתוך ההתמודדות עם הקשיים הגדולים ביותר בחיינו, אנו צומחים ומתפתחים גשמית ורוחנית. האור הגדול ביותר בוקע דווקא מתוך העלטה המאיימת, ואם באמת נבין זאת נזכה שיתקיימו בנו דברי הנביא:  "קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ וּכְבוֹד ה' עָלַיִךְ זָרָח". שבת שלום!

חגית אמאייב הנה יועצת בכירה מטעם מחלקת שלום בית בהידברות. לפניות למחלקה - 073-222-1310 או במייל shimonb@htv.co.il

תגיות:פרשת ויחיייסוריםהעצמה לנשמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה