סגולות

רוצים להתגבר על כעס, גאווה ועצבות? אל תחמיצו את 6 השבועות הקרובים, שובבי"ם

תקופת ה'שובבי"ם' תופסת מקום של כבוד בלוח השנה היהודי. תקופה זו מתאימה ביותר לחזרה בתשובה, לשיפור המעשים, לתיקון המידות ולשמירה על האדם מעצבות, כעס וגאווה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. ימים המסוגלים לתיקון פגמי הנפש: תקופת ה'שובב"ים ת"ת' תופסת מקום של כבוד בלוח השנה היהודי. היא תקופה מיוחדת מאוד, ומקורה הוא בספרי 'תורת הסוד' – כלומר, בספרי הקבלה ובספרי החסידות והמוסר המצטטים את ספרי הקבלה. בשם האריז"ל מובא כי ימים אלו מסוגלים לתקן פגמי הנפש.

2. 'שובבי"ם' הם למעשה ראשי התיבות של פרשיות התורה הנקראות בשבועות אלו. פרשת שמות, פרשת וארא, וכן הפרשות הבאות: בא, בשלח, יתרו ומשפטים. בשנה מעוברת מוסיפים שני שבועות נוספים: תרומה ותצווה, ואז נקראים שבועות אלה בשם: 'שובבי"ם ת"ת'. בספר "ציפורן שמיר" (אות צ"ח) בשם המקובל הגדול רבי חיים ויטאל מובא כי עיקר תיקון השובבים הוא בשנה מעוברת. כה דבריו: "ומנהג תעניות אלו בכל השנים, אלא שבשנה מעוברת מתקן יותר כמו שכתב מהרח"ו זצ"ל".

3. קריאת הקב"ה לבניו - שובו אלי: חכמי הקבלה מגלים לנו כי ראשי התיבות של פרשות השבוע קשורות בקשר חזק לפסוק: "שובו בנים שובבים", פוסק המתאר את קריאתו של הקדוש ברוך הוא לבניו, עם ישראל, שהלכו אחרי משובת לבם וחטאו לפניו. הקדוש ברוך הוא קורא לנו ואמר לנו "שובו בנים שובבים!"

4. כוח חזק לתיקון הפגמים בעולמות העליונים: חכמי הקבלה מלמדים כי התקופה הזאת היא תקופה שמתאימה במיוחד לחזרה בתשובה ולשיפור המעשים. זו תקופה שבה יש ליהודי יותר כח לתקן את הפגמים שפגם בעולמות העליונים על ידי החטאים שעשה.

5. ימים המקבילים לעשרת ימי תשובה: בספרים הקדושים מובאים דברים מרוממים על אודות ערכם של ימים אלו. מובא שם ששובבי"ם הם כמו עשרת ימי תשובה, וזהו זמן שמקובלת בו התפילה כמו בעשרת ימי תשובה. מטרת ימי השובבי"ם לתקן את המידות, לקדש את החושים ולשמור את האדם מעצבות, מכעס ומגאווה.

למה האלוקים מתעניין מה העיניים שלי רואות? צפו בדבריו המפתיעים של הרב אליהו רבי:

6. תשובה, תפילה וצדקה: בראש השנה וביום הכפורים אנו אומרים: "ותשובה ותפילה וצדקה – מעבירין את רוע הגזרה". גם בימי השובבי"ם עלינו להשתמש בכל שלוש הדרכים כדי להיטהר.

7. "תשובה" - כוללת תעניות ועמלות בתורה; ו"תפילה" - לשפוך שיח בלב נשבר לפני הבורא ולהרבות באמירת תהלים; ו"צדקה" - להוסיף ולתרום יותר ממה שהוא רגיל לתת בשאר הימים.

8. עצת הגאון מוילנא - תענית דיבור: בעבר, נהגו רבים מעם ישראל לצום בימי השובבי"ם. היו שצמו כל יום, מהבוקר עד הלילה, לאחר רדת החשכה שתו ואכלו כרגיל ולמחרת שבו לצום, יום ועוד יום, עד סוף תקופת השובב"ים. עם זאת, כבר לפני מאות שנים היו גדולי עולם שטענו כי הצומות המרובים אינם מתאימים לבני הדורות האחרונים, הם מחלישים את האדם, ומשבשים את סדר היום התקין, מה שבסופו של דבר פוגע בבריאות, בפרנסה ובלימוד התורה.

לכן הנהיג הגאון מוילנא כי מי שרוצה לכפר על עוונותיו ינהג בימי השובבי"ם 'תענית דיבור'. כלומר: יאכל וישתה כדרכו, יתפלל וילמד תורה כדרכו, אבל יקפיד שלא לדבר דברים בטלים במשך כל היום. במובן מסוים, הקושי של הימנעות מוחלטת מדיבור שאינו לימוד תורה, קשה יותר מההימנעות ממזון ושתיה – ועל ידי הקושי הזה אנחנו מסגפים את עצמנו ומכפרים על החטאים שלנו, מבלי לפגוע בבריאות ובסדר היום התקין.

9. מנהגי ישראל שהיו נהוגים בדורות עברו בימי ה'שובבי"ם':

  • יש המתענים ביום חמישי מדי שבוע. יש קהילות שבהן נהוג להתענות רק פעם אחת בכל ימי השובבי"ם.
  • כיום, שירדה חולשה לעולם וקשה להתענות, התקינו "סדר פדיון תענית". את הכסף שתורמים תמורת התענית צריך לחלק לעניים בו ביום.
  • כוח הצדקה מועיל מאד, בפרט בימי שובבי"ם, וכל המוסיף מוסיפים לו מן השמים.
  • מוסיפים שעות לימוד תורה בימי שובבי"ם. התקינו "סדר שעות רצופות", כלומר, לימוד של ארבע או חמש שעות רצופות ללא כל הפסקה.
  • כאמור, מקובל לקרוא בספר תהלים בימי השובבי"ם. יש קהילות שבהן אומרים את כל ספר התהלים בליל שישי באשמורת הבוקר, ויש שמסיימים אותו בשבת קודש.
  • מקבלים על עצמם "תענית דיבור", אפילו יום אחד בשבוע. מי שנזהר בדיבורו שלא לדבר דברי הבל בימים אלו, עושה תיקון לנפשו. ניתן לקבל "תענית דיבור" אף על זמן קצר מאוד במשך היום, ובו נמנעים מדיבור מלבד דברי תורה, תפילה או ברכות.
  • בדורנו נפוצים מאוד שיעורים בשולחן ערוך חלק "יורה דעה". מורי הוראה מוסרים שיעורים כמעט בכל עיר ומטרתם לעורר את הציבור לדקדק במצוות אלו.

10. עמל בתורה ותיקון שובבי"ם יונקים משורש אחד, והוא המוח. חשיבות המוח היא בהיותו אחראי על בחירתו של האדם. מי שעוסק בחכמת התורה מגרש ממנו מחשבות פסולות ומתקן את נשמתו.

הרב זמיר כהן מסביר בהרצאה מיוחדת לימי השובבי"ם מסביר כיצד ניתן להיטהר, להתנקות ולהתעלות בתקופה זו:

תגיות:סגולהימי השובבי"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה