לאישה

"אני מטפלת בחולים שלא יודעים מה יהיה איתם מחר"

בגיל 55 החליטה נירה קרמר לעשות מהפך בחייה, והיא החלה ללמוד את מקצוע הרפלקסולוגיה. מאז ועד היום היא טיפלה בילדים, בנערות ובנשים, והיא גם מתנדבת אצל חולות סרטן. "לא יאומן עד כמה המגע יכול לרפא אנשים", היא אומרת

נירה קרמר בעיגול (צילום אילוסטרציה: shutterstock)נירה קרמר בעיגול (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

זה קרה לפני כמה שבועות: אישה צעירה הגיעה לקליניקה של הרפלקסולוגית נירה קרמר כשהיא אובדת עצות. היא הייתה בשבוע מתקדם ביותר להריונה, הרופאים אמרו לה שאם הלידה לא תתפתח באופן טבעי תוך השעות הקרובות, היא תידרש לעבור זירוז שייתכן ויוביל גם לניתוח.

נירה קיבלה את פניה והאישה התיישבה מולה כשהיא לחוצה וחסרת אונים. "אין אפילו צל של התחלת לידה באופק", היא אמרה לה בייאוש. "מה אעשה?"

נירה הסבירה לה שהיא תעשה את מירב ההשתדלות באמצעות טיפול רפלקסולוגי, ושתיהן תתפללנה לכך שהוא יוביל לזירוז טבעי. לאחר מכן היא טיפלה באישה במשך כשעה. כשהסתיים הטיפול עזבה האישה את המקום כשהיא ממלמלת: "גם אם זה לא יעזור – לפחות זכיתי בשעה של מנוחה ורגיעה". פחות משעתיים לאחר מכן רטט המכשיר הנייד של נירה והיא קיבלה הודעה מאותה אישה: "ילדתי בן בשעה טובה".

את הדברים מספרת לנו נירה מתוך סיפוק ושמחה אמתית, ניכר על פניה כי סיפורים כאלו הם שנותנים לה את הכוח בעבודתה. "זה לא יאומן עד כמה שניתן לסייע לאנשים באמצעות הרפלקסולוגיה במגוון רחב כל כך של בעיות", היא אומרת, "כי הסיפור הזה ממש אינו היחיד. במשך השנים היו לי כל כך הרבה הפתעות כאשר נשים שחיכו במשך שנים להיפקד בילדים נכנסו להיריון, ילדים הפסיקו להרטיב בלילה, כאבי ברכיים נעלמו וחרדות ופחדים פסקו, כי זה עובד. פשוט עובד".

ונירה מבקשת להדגיש שהטיפול הרפלקסולוגי אף פעם לא יבוא כתחליף לרפואה הקונבנציונאלית. "זהו טיפול שמגיע בנוסף לרפואה הקונבנציונאלית והוא משלים אותה", היא מדגישה.

 

הכאב שהוביל למקצוע

כמה אנשים אתם מכירים שעשו הסבת מקצוע בגיל מאוחר? נירה קרמר היא אחת מאלו. "כשהייתי בת 55 החלטתי לשנות את עיסוקיי והלכתי ללמוד רפלקסולוגיה", היא מספרת. "מבחינתי לא היה לי קשה לעשות את זה, כי בערך עשר שנים קודם לכן עזבתי את עולם ההוראה לאחר 12 שנים בהן עבדתי כמורה, ועברתי להיות סופרת ומאיירת וגרפיקאית. בעיקר איירתי ספרי פרשת שבוע לילדים. בשלב מסוים הרגשתי שמיציתי, ואז עברתי לתחום הרפואה המשלימה ולמדתי ארומתרפיה, עיסוי, דמיון מודרך, הילינג ברוח יהודית, וכמובן רפלקסולוגיה, וזה היה לגמרי טבעי בעיניי".

ולמה דווקא רפלקסולוגיה? נירה משיבה שזה התחיל ממש במקרה: "פניתי לרפואה המשלימה בגלל שהיו לי כאבים קשים בכפות הרגליים ואחרי סבל רב, מצאתי את המזור באמצעות הרפלקסולוגיה. אני חייבת לציין שהייתי ממש מופתעת, כי הטיפול המשלים סייע לי ואפילו השכין בי רוגע ושלווה שחיפשתי כל חיי. נפתח לי פתח לעולם חדש וקסום שלא הכרתי. כך נכנסתי לתחום".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אבל איך אפשר להסביר שלחיצות על הרגל מצליחות לגרום להקלה? איך זה עובד?

"צריך להבין שהרפלקסולוגיה פירושה השתקפות", משיבה נירה, "זוהי השתקפות של כל איברי הגוף בכף הרגל. הלחיצה על מקום האיבר בכף הרגל מעבירה מסר אל האיבר המסוים. הטיפול נוח, הרגל רגועה, וכך גם התחושה המועברת אל המטופלת. בנוסף, כף הרגל מספקת הרבה מידע על האדם עצמו, ולכן ניתן לאבחן את אישיות האדם על פי סימנים שונים שרואים בה, צורתה, התחושות שהיא מעבירה, גמישותה, הטונוס שלה, ועוד. גם עיסוי כף הרגל כשלעצמו, תורם רבות. כי הוא משפר את זרימת הדם בגוף, את התנועתיות של השרירים, כלי הדם, מערכת הלימפה והשתן, העיכול ושאר האיברים והמערכות. בעקבות כך חום הגוף משתפר, הכאבים פוחתים, האיזון בין המערכות משתפר, חיוניות הגוף משתנה לטובה, גם המערכת החיסונית משתפרת וכמובן גם האיזון הנפשי".

ונירה מוסיפה: "הטיפול המשלים מסייע לגוף, לנפש ולרוח. זה לא סוד שמרבית המחלות שלנו נובעות מלחצים נפשיים שאנו עוברים, ומטראומות קשות וקלות שמתרחשות במהלך חיינו, כמו אובדן קרוב משפחה, נפילות, גירושין, גיל המעבר, מעבר דירה, יחסים במשפחה, זוגיות כושלת, וכו'. כל אלו משליכים על מצבינו הפיזי, הנפשי והרוחני. במהלך הטיפול המשלים מתאזנות המערכות השונות ומביאות לרוגע ומכאן להבנה כיצד להתקדם הלאה. כמובן שלא תמיד הבעיות נפתרות בקלות, ולעיתים אני מפנה לטיפול נוסף או לפסיכולוג כדי לקבל מענה מקיף".

 

טיפול של רגישות

אבל נירה בטוחה שהסיפור אינו מתחיל ומסתיים בטיפול המקצועי, שכן לדבריה - מטפל ברפואה המשלימה חייב גם להיות קשוב מאד למטופל, ולהעניק לו לפעמים גם תמיכה רגשית. "מניסיוני", אומרת נירה, "יש מטופלות שאוהבות לשתף אותי בכל. הן מספרות כל אשר על ליבן ופתוחות לקבל עצות ותמיכה, וישנן מטופלות סגורות יותר. הן ישמרו לעצמן את התחושות ולא ישתפו. אבל בסוף הטיפול יודו ויאמרו שהטיפול חיזק אותן מאוד. צריך לדעת כיצד להגיב לכל אחת ולמה כל אחת זקוקה, ולכבד אותה במקום שבו היא נמצאת".

ומאיזה גיל יכול להתאים טיפול רפלקסולוגי?

"נוכל לעזור באמצעות הרפלקסולוגיה כבר לתינוקות בני יומם. על ידי עיסוי רך ועדין נוכל להפחית את כאבי הבטן שלהם ואף להרגיע אותם ואת האיברים הרגישים. נחזק את המערכת החיסונית ואת מערכת הנשימה ועוד. גם בילדים ונוער נוכל לטפל. נבין ממה נובעת בעיית ההרטבות השכיחה כל כך, ובהמשך נעזור לנערות המתלבטות בהמשך דרכן או בעיכוב זוגיות. אצל נשים נפתור בעיות פוריות שאינן תלויות בסיבה ביולוגית כלשהי. נטפל בנשים לקראת לידה וזירוז לידה, נחזק נשים בגיל המעבר, ועוד, ועוד".

האם יש טעם גם בטיפול אחד או שחייבים סדרת טיפולים?

"זה משתנה ממקרה למקרה. לזירוז לידה למשל יידרשו שניים-שלושה טיפולים. לפעמים אפילו טיפול אחד יכול לעזור. אבל מצד שני, אם יש בעיה כרונית, אז נזדקק למספר טיפולים עד שהמטופל יחוש בשיפור". 

ועל כל פנים, נירה מדגישה כי "הטיפול המשלים מתאים לכל אדם ובכל גיל. כמעט לכל בעיה ניתן לעזור באמצעות הרפלקסולוגיה. ובנוסף ליעילות של הטיפול עצמו, עצם הישיבה הנעימה והרגועה, מעניקה למטופל פסק זמן לאסוף כוחות לקראת יום המחר ולהירגעות מלחצי היום-יום. לדעתי אין כמו רפלקסולוגיה או עיסוי לצורך זה".

 

המשימה: להעניק רוגע לחולים

במהלך השנים בהן עובדת נירה בתחום, היא הגיעה גם למסקנה מעניינת. "הבנתי לצערי שלא כולם יכולים להגיע לטיפול, בשל בעיות תקציביות", היא מספרת. "ולכן, במקביל לעבודתי בקופת חולים ובקליניקה הפרטית שלי, חיפשתי אפשרות להתנדב. לאחר חיפושים מצאתי את 'המרכז לסיוע הוליסטי ע"ש יורי שטרן' המסייע לחולי סרטן. מכיוון שהיה לי ניסיון עם חולי סרטן החלטתי לעבור את הסדנה הנדרשת, ולהצטרף למערך המטפלים שלהם. כיום אני מתנדבת בבית חולים במחלקה האונקולוגית ומרגישה שזה מכניס לי כל כך הרבה ערכים ופרופורציות לחיים".

וכאשר נירה מדברת על כך קולה נשנק. "כל יום של טיפולים בבית החולים מרגש בפני עצמו. אף פעם אני לא יודעת לקראת מה אני הולכת. יש חולים שבאים והולכים, יש כאלו ששבים הביתה לאחר סדרת טיפולים, ויש שנאלצים לבלות את זמנם במחלקה עד להשתלה המצופה. לצערי, יש גם כאלו שילכו לעולמם, ולכל אחד מהם צריך להעניק את המטפל שנכון ומתאים לו".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ואיך את מצליחה לחזות שוב ושוב במראות הקשים האלו?

"זה באמת קשה, הרבה יותר מכפי שאפשר לתאר. רק לפני כשבוע פגשתי מטופלת במחלקה שהייתה בתחילת הטיפולים ונראתה בשיא כוחה, אבל כשהגעתי אליה בימים האחרונים כבר ראיתי אותה שוכבת במיטה באפיסת כוחות, בלי שיער לראשה. ועדיין, הייתי צריכה להסתיר את הכאב, לחייך, לחזק אותה ולטפל בה, כי לשם כך הגעתי. או מקרה אחר של בחורה בת 30 עם סרטן קשה שהטיפולים כבר לא מסייעים לה. ראיתי אותה שוכבת במיטה, אדישה, רק מצפה לניסים... כמה עצב יש במחלקה הזו. אבל הדבר המדהים", מדגישה נירה, "הוא לראות בכל פעם את החולים שכאשר אליהם ונותנים את הטיפול המשלים, הם פשוט נרגעים ואפילו המדדים שלהם הופכים להיות הרבה יותר טובים. זה נותן לי כל כך הרבה סיפוק וזוהי הזכות שלי".

תגיות:רפואהטיפוליםרפלקסולוגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה