אמונה

כוכב X: האם נתגלה כוכב-לכת חדש שמתקרב לכדור הארץ?

על תיאוריות קונספירציה שונות, והאמונה הישרה הנדרשת מאיתנו באחרית הימים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יצחק שואל: "שלום. נתקלתי בהרצאות שמדווחות על גילוי כוכב-לכת תשיעי במערכת השמש שלנו, המכונה כוכב X או כוכב ניבירו. המרצה מציג תמונות של הכוכב שצילם בעצמו בטלסקופ, ומספר שנאסא מסתירים אותו מאיתנו את העובדה שהכוכב מתקרב אלינו ומסכן אותנו. הוא מביא ציטוטים מהזוהר שכך יקרה באחרית הימים. האם יש אמת מאחורי הדברים?"

* * *

שלום וברכה יצחק, ותודה על שאלתך.

מדובר בטענות שהוצאו מהקשרם, ונופחו לתיאורית קונספירציה.

נתחיל בעובדות.

שני אסטרונומים מהמכון הטכנולוגי בקליפורניה "קלטק", ד"ר מייקל בראון וד"ר קונסטנטין בטיגין, טענו שמצאו ראיות עקיפות לקיומו של כוכב לכת תשיעי במערכת השמש שלנו, המכונה בפיהם בשם כוכב-לכת X. בינתיים מדובר בראיות נסיבתיות בלבד, ולא בעובדה שניתנת לתצפית. אף כוכב לכת תשיעי לא צולם כך שרעיון קיומו הוא עדיין בגדר תיאוריה. יתירה מזו, אפילו אם יוכח קיומו של כוכב הלכת המדובר, הוא יימצא במרחק של יותר מ-11 מיליארד ק"מ מכדור הארץ, הרחק הרחק מאיתנו בצד השני של מערכת השמש. הוא אינו קרוב ולא מתקרב אלינו אפילו לשיטת האסטרונומים המעטים שדנים על אפשרות קיומו.

גם לפי החישובים האופטימיים ביותר של שני האסטרונומים מקליפורניה, יחלפו בין 10,000 ל-20,000 שנה עד שכוכב הלכת התשיעי יצליח לערוך סיבוב מלא סביב השמש. הראיות היחידות בעד קיומו מגיעות מתיאוריה על תנודות מסויימות שנצפות במערכת השמש שלנו, אשר לדעתם נובעות מכח הכבידה של כוכב לכת נוסף. אך גם אם קיים, אין כל דרך לצפות בו בשל מרחקו הרב.

ישנם אנשים שמשתמשים במידע זה לרעה כדי להפחיד את הציבור, חלקם טוענים שצילמו בעצמם את "הכוכב המתקרב" באמצעות טלסקופ. רוב התמונות מזוייפות, ואלה שאינן מזוייפות – מתבררות כתמונות של ערפיליות או כוכבי שביט, המעידים על בורותם של המציגים אותם ככוכב לכת.

כאן חשוב להדגיש, שההרצאות שבהן נתקלת נעשו על ידי קונספירטורים, אשר מאמינים כי הממשלה מסתירה מידע מהציבור.

תיאוריות קונספירציה (או בעברית, תיאורית קשר), היא האמונה בקיומה של קבוצת אנשים גדולה שחוברת יחד כדי לשקר למיליונים בהצלחה ולשלוט בהמונים מבלי ידיעתם. רבות מתיאוריות הקונספירציה הן אנטישמיות, ומספרות על קבוצה של "זקני ציון" יהודים אשר שולטים בכלכלת העולם והפוליטיקה של ארה"ב. ישנם קונספירטורים שמאמינים שממשלת ארה"ב עמדה מאחורי פיגוע מגדלי התאומים, או שיהודים עמדו מאחוריו. יש תיאוריות קונספירציה שמספרות כי ממשלת ארה"ב מסתירה חייזרים, או אפילו ביימה את הטיסה לירח באולפן מבלי לשלוח אף חללית לחלל...

הדבר היחיד שמשותף לכל תיאוריות הקונספירציה למיניהן, היא העובדה שאף אחת מהן לא ניתנת להוכחה ולא להפרכה (בבחינת הביטוי העממי "לך תוכיח שאין לך אחות"), הן מבוססות על דמגוגיה ופרשנות מגמתית של ראיות, כך שנדרשת הרבה מאוד אמונה עיוורת כדי להאמין בצדקתם.

כך לדוגמה, אם ארצה ברגע זה להמציא תיאורית קונספירציה חדשה, אוכל לדמיין גמדים ששוכנים מתחת לאדמה, ומסובבים את כדור הארץ עם אופני-פדלים מבפנים. הרי לנו עוד תיאורית קונספירציה חדשה שלא ניתנת להוכחה ולא להפרכה.

אמר שלמה המלך החכם באדם: "פתי יאמין לכל דבר, וערום יבין לאשורו" (משלי יד, טו). ומבאר המלבי"ם: "...הפתי, שגדרו מי שחסר דעת ומתפתה 'כיונה פותה אין לב', הוא מאמין לכל דבר, בין לדברי הכסיל בין לדברי האויל מבלי יבחין כלל, ואין ליבו נוקפו כלל. אבל הערום, שהוא הפך הפתי, ויש בליבו ערמה לבחון כל דבר, הוא לא יפותה, רק יבין מה שמועיל לאשורו והצלחתו הרוחנית יעשה, כמו שנאמר (משלי יד ח): "חכמת ערום - הבין דרכו".

תיאורית קונספירציה על כוכב מתקרב דורשת אמונה בשקר המוני. שהרי גם אילו היתה ממשלת ארה"ב, על כל עשרות אלפי החוקרים והאסטרונומים שבה, מסוגלת להסתיר בהצלחה מן התקשורת מידע בולט וחשוב כל כך, כיצד תוכל לשלוט על המידע שמגיע ל-7 ביליון אנשים נוספים מעשרות מדינות אחרות בעולם?

הרי אין קשר בין מערכת השלטון הפוליטית של ממשלת ארה"ב הדמוקרטית לבין הממשלה הסינית-קומוניסטית, או הממשלה הרוסית, או הממשלה ההודית, או הממשלה האיראנית. אך לכל אחת מהמדינות יש סוכנות חלל עצמאית משלה שמצלמת וחוקרת את החלל. יש סוכנות חלל לסין, ליפן, כמו גם לרוסיה, הודו, איראן, וכמובן גם לישראל. לווינים נשלחים לחלל מכל מדינות העולם, ואין מדינה מודרנית שאינה מחזיקה כיום בטלסקופי-חלל אדירים.

האם ייתכן שמיליוני אנשים מכל רחבי העולם, חוקרים, אסטרונומים, מדענים מכל תחום - בעלי אידיאולוגיות שונות והשקפות עולם שונות, יצליחו להסתיר מעין הציבור והתקשורת מידע על כוכב לכת מתקרב במשך יותר ממאה שנה? הם והוריהם ואחיהם ואחיותיהם ונשותיהם וילדיהם, מבלי שהמידע ידלוף לתקשורת? המאמין בכך, אין ספק שעליו ייאמר פתי יאמין לכל דבר.

באיגרת שמיוחסת לרמב"ם נאמר כך:

"אין ראוי לו לאדם להאמין, אלא באחד משלשה דברים: הראשון, דבר שתהיה עליו ראיה ברורה מדעתו של אדם, כגון חכמת החשבון, וגימטריאות, ותקופות. והשני, דבר שישיגנו האדם באחד מהחמש הרגשות, כגון שידע ויראה שזה שחור וזה אדום וכיוצא בזה בראית עינו. או שיטעום שזה מר וזה מתוק. או שימשש שזה חם וזה קר. או שישמע שזה קול צלול וזה קול הברה. או שיריח שזה ריח באוש וזה ריח ערב וכיוצא באלו. והשלישי, דבר שיקבל אותו האדם מן הנביאים ע"ה ומן הצדיקים. וצריך האדם, שהוא בעל דעה, לחלק בדעתו גם במחשבתו כל הדברים שהוא מאמין בהם, ויאמר: שזה האמנתי בו מפני הקבלה, וזה האמנתי בו מפני ההרגשה, אבל מי שיאמין בדבר אחד שאינו משלושת המינים האלה, עליו נאמר פתי יאמין לכל דבר"" (רמב"ם, איגרת לחכמי קהל עיר מארשילייא - על ענייני אצטגנינות ומזל; אך יש לברר את מקור האיגרת, כי חלק מאגרותיו של הרמב"ם יוחסו לו בשוגג).

כעת נתחקה אחרי מקור הטענה, ונראה מנין הגיעה תיאורית קונספירציה על כוכב-לכת נופל.

מסתבר שתיאוריה זו מגיעה במקורה מדמיונו של סופר בשם זכריה סיטשין, שפרסם לפני 50 שנה ספר שמנסה לפענח את כתביהם של עובדי אלילים בשם השומרים. לטענתו של הסופר, כתביהם של השומרים סיפרו על כוכב לכת תשיעי במערכת השמש בשם "ניבירו" שעתיד לשוב ולהתקרב אלינו. בנוסף לכך, הוא האמין בחייזרים שמבקרים בכדור הארץ וגרים בכוכב ניבירו. סיטשין לא היה ארכיאולוג ולא מומחה לשפות שמיות. חוקרים אחרים שבחנו את טענותיו לא מצאו להן בסיס בכתבי השומרים, וזאת מלבד העובדה הפשוטה, שאין לנו כל סיבה להתייחס ברצינות לאמונותיהם של עובדי אלילים ופסלים ומקריבי קרבנות אדם.

מכל מקום, הפרשנות של סיטשטין יצרה כת חדשה של אנשים המאמינים בתיאורית קונספירציה על כוכב לכת מתקרב, ועל אנשי ממשל שמסתירים מידע זה מהציבור במשך עשרות שנים, במטרה לייצר "סדר עולמי חדש" ולשלוט בהמונים לאחר האסון הכבד...

בשנים האחרונות קמו בישראל מספר אנשים שמרצים על נושא זה מבלי להבין דבר וחצי דבר באסטרונומיה, הגורמים לפחדים וחרדות אצל אנשים פתים וחלשים מבחינה נפשית. שמעתי במו אוזניי על מקרה של אשה שמילאה את ביתה במאגרי מזון משומר ושקי קמח לקראת בואו של הכוכב.

מה שרבים אינם יודעים הוא, שאנשי תיאורית הקונספירציה על כוכב ניבירו כבר הציבו מספר תאריכים לסוף העולם, אשר הופרכו בזה אחר זה. נבואתם האחרונה למועד נפילתו של כוכב הלכת היתה ה-21 בדצמבר 2012. בכל פעם שחולף התאריך, בעלי תיאורית הקונספירציה ממציאים תאריך חדש, וצוברים קהל פתי חדש...

הקונספירטורים בישראל מנסים לחזק את דבריהם באמצעות ציטוטים מהזוהר הקדוש ומדרשים. כך לדוגמה, חז"ל סיפרו שבאחרית הימים עתיד הקב"ה להוציא חמה מנרתיקה וללהט בה כל הרשעים (נדרים ח, ב), על פי דברי הנביא מלאכי. דברים אלה ללא ספק מתארים את יום הדין, אך מי יוכל להוכיח אם נאמרו כפשוטם? המלבי"ם (מלאכי ג, יט) תיאר זאת כציור על הכרתת מלכות הרשעה בבוא הגאולה. כך מבאר גם המצודת דוד: "רוצה לומר, לא ישאיר מהם [הרשעים] זכרון מה. 'וזרחה לכם' - אבל לכם יראי שמי תזרח שמש צדקה, רוצה לומר, הצדקה שעשיתם יאיר לכם כשמש, והוא ענין משל, לומר מצות הצדקה בעצמה תשלם לכם גמול טוב".

על אחת כמה וכמה דברי הזוהר הקדוש שעוסקים רבות בנסתרות ומשלים על עולמות עליונים שלא נוכל להבינם כפשוטם, כי הבנתם האמיתית נמסרה רק לאנשי סוד יחידים ומקובלים. על כן המשתמשים בציטוטים כאלה כרצונם - אינם נאמנים לאמת, אלא עושים בהם כחומר ביד היוצר כדי לשרת את מטרתם.

אך יותר מכל, אל לנו להאמין למה שלא מסרו לנו רבותינו ולא העידו עליו גדולי ישראל. עצם העובדה שגדולי הדור אינם דורשים להאמין בכוכבים נופלים, ולא מדברים אודותם בדרשותיהם, היא לבדה ההוכחה שאין הקב"ה מצפה מאיתנו להאמין בכך. כי אין לנו אלא את מה שמוסרים גדולי ישראל, מפיהם אנו יונקים תורה. המתפתה להאמין בכוכב-לכת מתקרב למעשה סובר שהוא חכם ומבין יותר מכל המדענים והמשכילים בעולם, אך יותר מהם, גם יודע יותר מכל גדולי ישראל... אמונת כזב כזו, אם אינה מגיעה מחרדות, ללא ספק מגיעה מגאווה קיצונית.

מה שהנביאים מסרו לנו בפירוש על אחרית הימים, היא התפרצותה של מלחמת גוג ומגוג בין מדינות גדולות וחזקות על העיר ירושלים, כמו גם גילוי המשיח שיילחם את מלחמות ישראל ויביא את הגאולה והשלום לעולם, בימיו יבנה בית המקדש השלישי ותהיה תחיית המתים.

כל רבותינו מעידים שאנו נמצאים כיום באחרית הימים, ועינינו הרואות כיצד תרבות האסלאם הולכת ומתקרבת לקראת מלחמה עם תרבות המערב, כאשר עם ישראל נמצא ממש בלב המלחמה הזו וזוכה לביטויי אנשיטמיות קיצוניים הן מהאיחוד האירופי והן ממדינות האסלאם הקיצוני. אין זה צירוף מקרים, כי אם התקרבותנו לקראת מלחמת גוג ומגוג, הדורשת מאיתנו לשוב בתשובה ולהתחזק בשמירת המצוות ואהבת ישראל.

כך סיכם הרמב"ם את נבואותאחרית הימים וחובת אמונתנו:

"וכן כל כיוצא באלו הדברים הכתובין בעניין המשיח, משלים הם; ובימות המלך המשיח ייוודע לכול לאיזה דבר היו משל, ומה עניין רמוז בהן. אמרו חכמים, אין בין העולם הזה לימות המשיח, אלא שיעבוד מלכייות בלבד.

ייראה מפשוטן של דברי הנביאים, שבתחילת ימות המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג; ושקודם מלחמת גוג ומגוג, יעמוד נביא לישראל ליישר ישראל ולהכין ליבם:  שנאמר "הנה אנוכי שולח לכם, את אלייה הנביא" (מלאכי ג,כג).

ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המלך המשיח, יבוא אלייהו.  וכל אלו הדברים וכיוצא בהן--לא יידע אדם היאך יהיו, עד שיהיו:  שדברים סתומים הן אצל הנביאים.  גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים; ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו.  ועל כל פנים, אין סידור הוויית דברים אלו ולא דקדוקן, עיקר בדת.

ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות, ולא יאריך בדברי מדרשות האמורים בעניינים אלו וכיוצא בהן; ולא ישימם עיקר--שאינן מביאין לא לידי אהבה, ולא לידי יראה.  וכן לא יחשב הקיצין; אמרו חכמים, תפוח דעתן של מחשבי קיצין.  אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר, כמו שביארנו" (ספר שופטים, הלכות מלכים ומלחמות פרק יב, ב-ה).

לסיכום, עלינו להתחזק להאמין בכל מה שמוסרים לנו גדולי ישראל בפירוש, ולא להתפתות לאמונות כזב שלא זו בלבד שאין להן בסיס מדעי, אין להן בסיס תורני אמיתי להישען עליו.

תגיות:כוכב לכתכדור הארץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה