עובדות ביהדות

10 דברים מפתיעים שלא ידעתם על חלקי הכותל המערבי

קבלו 10 מושגים שלא ידעתם על חלקי הכותל המערבי, השריד היחיד שנותר מבית מקדשנו

  • כ"ז אייר התשפ"ג
הכותל (צילום: פלאש 90)הכותל (צילום: פלאש 90)
אא

1. הכותל המערבי

הכותל המערבי הוא קיר התמך המערבי של הר הבית, אחד מארבעת הכתלים והיחיד ששרד את החורבן השני. הכותל, השריד החיצוני לבית המקדש, הוא הקרוב ביותר לקודש הקודשים.

2. קדושת הכותל המערבי

במדרש רבה על שיר השירים נאמר כי "מעולם לא זזה שכינה מכותל המערבי של בית המקדש". יש הטוענים כי המדרש מדבר על כותלו המערבי של בית המקדש עצמו, ולא של הכותל המערבי של הר הבית – הכותל המערבי של ימינו. עם השנים, כאשר נתקבע הכותל המערבי כמקום תפילה מרכזי ובעל חשיבות רבה, מדרש זה מתאר את חשיבותו הרבה של השריד האחרון של בית מקדשנו.

3. רחבת הכותל

עד למלחמת ששת הימים, רחבת הכותל המערבי היתה סמטה צרה בשכונת המוגרבים המוסלמית. הסמטה, שנקראה 'אל בוראק', היתה בארוך 28 מטרים וברוחב 3.6 מטרים. לאחר המלחמה ושחרור ירושלים בתשכ"ז, לפני 53 שנה, הועמקה והורחבה הרחבה, והיום אורכה הוא 57 מטרים.

4. גובה הכותל

גובהו של הקטע המתנשא מכל לרחבת התפילה מוערך בכ-32 מטרים. גובהו של הכותל בנוי מ-45 נדבכים, אשר רק 28 מהם גלויים, ו-17 עדיין שקועים באדמה.

5. הכותל הקטן

'הכותל הקטן' הוא שמו של קטע חשוף נוסף בכותל המערבי, הנמצא כ-170 מטרים מצפון לרחבת התפילה, והגישה אליו היא דרך סמטה צרה הנמצאת ליד שער הברזל ברובע המוסלמי. אורכו של הכותל הקטן הוא 17.70 מטרים, ורוחבה של הרחבה שלפניו הוא 4.20 מטרים.

6. אבני הכותל

אבני הכותל המערבי מקורן בתקופות שונות, והן מלמדות על התמורות שחלו בכותל מאז החורבן. הנדבכים שמתחת לפני הקרקע וגם מעליה הם חלק מאבני הכותל המקוריות מתקופת בית שני. אבנים אחרות, חלק מהן היו בשימוש בימי הבית השני, הונחו על הנדבכים בידי המוסלמים בתקופות שונות, ואילו האבנים הקטנות שבמרומי הכותל הונחו, כפי הנראה, בתחילת המאה העשרים.

7. קשת רובינסון

קשת רובינסון היא הקשת הממוקמת בפינה הדרומית מערבית של הר הבית, ונמצאת בצד הימני של שערי הכניסה לכותל. בימי בית שני ניצב מעליה אחד השערים המערביים של הר הבית. אורכה הכולל של קשת רובינסון הוא 15.20 מטרים וגובהה הוא כ-17.5 מטרים.

8. קשת וילסון

קשת וילסון הצמודה לכותל המערבי ונמצאת בחלק המקורה של עזרת הגברים בכותל, היא הגדולה בקמרונות 'הגשר הגדול' ומשמת היום החלק הפנימי והמקורה של רחבת התפילה בכותל המערבי. הקשת נבנתה בתקופה המוסלמית הקדומה במקומו של קמרון מימי הבית השני.

9. מנהרות הכותל

מנהרות הכותל הן מערך חללים ומחילות תת-קרקעיות מתקופות שונות לאורך תוואי הכותל המערבי, מתחת לבתי הרובע המוסלמי. ציר ההליכה האופקי מחבר את החללים והמחילות, ומעניק למבקר חוויה של מסע לאורך ציר הזמן ההיסטורי. האתר נחשב כנקודת חיכוך רגישה מבחינה דתית בין אוכלוסייה מוסלמית ויהודית, והביא לא פעם לתסיסה בין האוכלוסיות.

10. שער וורן

שער וורן נמצא בתוך מנהרות הכותל המערבי, ונחשב כ'מול מקום קודש הקודשים'. שער זה מתוארך לסוף ימי בית שני ונקרא על שם הארכאולוג צ'ארלס וורן, שגילה אותו מחדש במאה ה-19. 

3 דקות שאסור להחמיץ - סוד הישרדותו של הכותל המערבי. צפו:

נהניתם מהכתבה? למדתם משהו חדש? ספרו לנו על כך בתגובות.

תגיות:ירושליםהכותל המערביבית המקדש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה