בריאות ותזונה

כמון במחקר חדש: מה יקרה לגופכם אם תצרכו כפית כמון ליום?

מחקר שפורסם לאחרונה בכתב עת מקצועי, היה הראשון לחשוף את הפוטנציאל הגלום בזרעי הכמון, בהקשר של דיאטה. במחקר גילו החוקרים כי צריכת כפית של כמון מדי יום, מפחיתה באופן משמעותי את כמות השומן המזיק בדם

כמון (צילום אילוסטרציה: shutterstock)כמון (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כמון הוא שמו של צמח תבלין חד שנתי, אשר שייך למשפחת הסוככיים. הכמון נפוץ במדינות שממזרח הים התיכון ועד למזרח הודו.

התבלין שמופק מצמח הכמון הוא בעל טעם חזק וייחודי. הטעם מגיע בעיקר מהשמן האתרי של הכמון, קומינל. כאשר מטגנים את הכמון או כאשר מבשלים אותו, טעמו משתנה באופן משמעותי. הכמון כתבלין משמש לעיתים קרובות במאכלים מזרח-תיכוניים, כמו במאכלים תימניים, הודיים, טורקיים, פרסים, סיניים וגם ברזילאיים ומקסיקניים. בארץ אפשר למצוא כמון לעיתים קרובות בכדורי הפלאפל המוכרים, בחומוס ועוד.

הכמון מוזכר במקורותינו כבר בספר ישעיהו, שם הוא מוזכר כצמח שאותו דשים לא באמצעות אופן עגלה אלא בשבט. הכמון מוזכר בישעיהו יחד עם תבלין הקצח, ואכן, במקומות שונים מכונה הקצח "כמון שחור".

מלבד היותו תבלין נפוץ, הכמון גם מוכר בשימושים רפואיים שונים. תרופות סבתא שונות מציעות, למשל, להוסיף כמון לכוס חלב חם כתרופה נגד הצטננות. תה כמון מוכר כמזרז לידה, וברפואה הפרסית העממית הכמון שימש גם כתרופה כנגד כאבי שיניים. כיום מפיקים מן הכמון שמן אתרי בעל תכונות אנטי בקטריאליות, והוא משמש למגוון מטרות רפואיות.

מחקר שפורסם לאחרונה בכתב עת מקצועי לטיפול באמצעות טיפוח קליני (באנגלית journal Complimentary Therapies in Clinical Practice) היה הראשון לחשוף את הפוטנציאל הגלום בזרעי הכמון, בהקשר של דיאטה. במחקר גילו החוקרים כי צריכת כפית של כמון מדי יום, מפחיתה באופן משמעותי את כמות השומן המזיק בדם.

מלבד היותו בעל תכונות סגוליות רבות, הכמון מצטרף לשורת מאכלים שמסייעת במיוחד, בהאצת תהליך חילוף החומרים בגוף. את המחקר ביצעו מדענים מאוניברסיטת "מדע רפואי" באיראן, על ידי חלוקת נשים בגילאים שונים הסובלות מעודף משקל, לשתי קבוצות עיקריות. את שתי הקבוצות הזינו החוקרים באוכל בריא שכלל עד 500 קלוריות ליום, אולם רק אחת מהקבוצות נהנתה מתוספת של תבלינים.

המאכל אותו התבקשה הקבוצה הראשונה לאכול מדי בוקר על קיבה ריקה - היה יוגורט שמעורבב עם כפית כמון. הקבוצה השנייה אף היא נהנתה מיוגורט, אך ללא תוספת הכמון. התוצאות היו מרחיקות לכת: לאחר חודש בלבד הצליחו משתתפי הקבוצה הראשונה להשיל ממשקל גופם 14 ק"ג, בעוד הקבוצה השנייה הורידה כמחצית מזה.

ולא רק זה, אלא שגם מבחינת הפחתת אחוזי השומן - הקבוצה הראשונה הצליחה הרבה יותר והורידה 14.5% שומן בהשוואה ל-4.5% שהורידה הקבוצה השנייה, שלא צרכה את הכמון. את הסיבה לכך תלו המדענים בחומר פילוסטרול (באנגלית: Filsterole) שנמצא בכמון ומאפשר שחרור מהיר של כולסטרול מהגוף.

(הבהרה: העצות התזונתיות מתפרסמות בעקבות מחקרים ופרסומים בחו"ל. איננו ערבים להצלחת המתואר, אלא רק מביאים את המידע לידיעתכם(

 

עוד באותו נושא:

מחקר חדשני קובע: כמון ישים קץ להשמנת היתר שלכם

מומלץ: מתכון לחזה עוף על מצע אורז וכמון, לחצו כאן.

רוצים לדעת עוד על הכמון? לחצו כאן.

נהניתם מהכתבה? יש לכם מתכונים טובים עם כמון? ספרו לנו על כך בתגובות.

תגיות:מחקרבריאותתבליניםכמון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה