טורים נשיים

עוד יוסף חי – איך תאריכי ותעריכי את החיים?

עגלות של בשורות טובות בדרך אליך. מה ייתן לך כוח להחזיק מעמד עד בואן למפתנך?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מפתחות החיים נמצאים בידי הבורא יתברך. במקביל, הוא גם נתן לנו גם את הכלים שיעזרו לשמור עליהם. מהם?

"וירא את העגלות אשר שלח יוסף לשאת אותו ותחי רוח יעקב אביהם" – שכנה עליו שכינה שפרשה ממנו (רש"י).

התבוננת באדמה הצחיחה שבחצר ביתך. פעם, לפני הרבה שנים, זרעת שם זרעים, וציפית לראות אותם גדלים וצומחים. אבל עברה שנה וגם שנתיים, והקרקע נשארה כפי שהייתה. חלפו עוד מספר שנים והייאוש אחז בחוזקה את ליבך, לא השאיר לו שום פתיל של תקוה. הצער היה אורחך הקבוע, ואת הרשית לו לשכון בנפשך. הרי במילא כנראה שהכל נרקב, ואין באופק שום ענן של בשורה. והנה יום אחד, סתם כך בהיסח הדעת, את שומעת את מנגינת הכינור המלטפת, שאי עיניך וראי את העץ שצמח כאן לתפארה. אולי הוא נעקר מכאן ונשתל במקום אחר, אבל הוא התפתח בדיוק כפי שרצית לראות אותו. באותם רגעים קסומים מתרחש נס תחיית המתים, ורוחך הנפולה מתרוממת וצועדת מחדש בנתיב החיים.

1. אל תדאגי. "ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף העוד אבי חי" – אי אפשר שלא מת מדאגתו אלי(ספורנו).

בשעה שיוסף נגלה אל אחיו הוא מוודא שאביו אכן בחיים, כי חשש שהדאגה של אביו תקצר את חייו. מכאן שדאגה מחבלת באיכות החיים. לעומתה, האמונה והבטחון שלך יאריכו את חייך.

2. תהני מהילדים. "ויאמר ישראל רב עוד יוסף בני חי אלכה ואראנו" – מה זה אתם אומרים כי הוא מושל בכל ארץ מצרים, רב ודי לי שהוא חי, די לי קורת רוח בזה ואין אני מקפיד אם הוא מושל או לא (כלי יקר).

יעקב מתבשר שיוסף חי והוא משנה למלך מצרים, אך הוא מדגיש לשאר ילדיו שעצם זה שבנו חי הוא השמחה האמיתית שלו. כך גם את, תתענגי על חיותם של ילדיך המתקבצים סביבך ומחיים את עולמך.

3. שמרי על יראת השמים. "ויאמר ישראל אל יוסף... אחרי ראותי את פניך כי עודך חי" – והכרתי בהם שעודך חי, פירוש צדיק כמקודם ולא נשתנה דיוקנך מכמות שהיה אלא עודך חי כי הצדיקים קרויים חיים (אבן עזרא).

יעקב מזהה חיים בפניו של יוסף בנו, בגלל ששמר על צדקותו אפילו במקום טמא כמצרים. בעודך מחזיקה במעמדך הרוחני ולא נותנת לעצמך ליפול למרות ניסיונותיך, את מזרימה לנשמתך חיים.

4. חייכי לעולם. "ויאמר יעקב אל פרעה...מעט ורעים היו ימי שני חיי" – כי מעט הם כנגד שנות אבותיו שחיו יותר אבל מפני היותם רעים בעמל ואנחה זרקה בו שיבה ונראה זקן מאד (רמב"ן).

פרעה תמה על זקנותו המופרזת של יעקב, והוא עונה לו שהמראה שלו מבוגר יותר בגלל האנחות והצער שהיו מנת חלקו. החיוך שמאיר את פניך גורם לך להיראות צעירה הרבה מכפי גילך, כאילו מעניק לך שנות חיים בחזרה.

יהי רצון שתחי רוחך הגדולה, רבים וטובים יהיו שני ימי חייך, תפרי ותרבי מאוד, כי כל טוב ארץ מצרים לך הוא.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי, רבקה ג'ני סופיר ע"ה

יעל עט לוי היא סופרת, משוררת ומרצה. 8400398@gmail.com

תגיות:פרשת ויגשחיים ארוכיםיעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה