חדשות כלכלה

פיטרו אתכם? כך תקבלו את הזכויות שמגיעות לכם

קיבלתם מכ תב פיטורים, או אולי הגשתם הודעת התפטרות? בואו לשמוע על כל הזכויות שמגיעות לכם, וגם על אלו שלא...

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הודעה מוקדמת – כל מעסיק שמפטר עובד מוכרח להודיע על כך לעובד קודם הפיטורין. מאידך – כל עובד שמעוניין להתפטר, חייב להודיע על כך למעסיקו. ההודעה המוקדמת צריכה להינתן בכתב, ויש לציין בה את יום הוצאת ההודעה ומתי נכנסים לתוקף הפיטורים או ההתפטרות.

2. פיצוי על אי מתן הודעה - מעסיק שפיטר עובד בלי הודעה מוקדמת, ישלם לעובד פיצוי בסכום השווה לשכרו הרגיל בעד התקופה שלגביה לא ניתנה ההודעה. אם העובד הפסיק לעבוד ללא הודעה מוקדמת, הוא ישלם למעסיק פיצוי בסכום השווה לשכר הרגיל. המעסיק רשאי לקזז משכרו של העובד את הפיצוי שמגיע לו, וזה מותר חוקית.

3. תקופת ההודעה - בתקופה שחולפת מאז שניתנת ההודעה ועד לפיטורים, צריך העובד להמשיך להגיע למקום העבודה כעובד מן המניין, וגם לקבל משכורת, כפי שקיבל תמיד. המעסיק יכול להגיד לעובד שהוא מוותר על עבודתו בתקופה זו, אך זה לא עומד בסתירה לכך שהוא יידרש לשלם לו פיצוי שווה ערך לגובה השכר שהיה אמור להרוויח.

4. אסור לפטר במקרים הבאים – אישה בהיריון העובדת לפחות שישה חודשים אצל אותו מעסיק, אישה אחרי לידה, טיפולי פוריות, או הפלה. אסור לפטר גם עובד שנמצא בשירות במילואים, חייל משוחרר, ועוד. בחלק מהמקרים יהיה מותר לפטר בתנאי שניתן אישור מיוחד מאגף ההסדרה במשרד הכלכלה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

5. תשלום חובות – לעתים יש למעסיק חובות כספיים לעובד, ומובן מאליו שהפיטורים אינם פוטרים אותו מהחובה לשלם לעובד את כל הכספים שמגיעים לו. אם המעסיק לא משלם – יכול העובד לתבוע אותו ולדרוש פיצוי על הלנת שכר.

6. פדיון חופשות - במידה שיש לעובד ימי חופשה שלא נוצלו, הוא זכאי לדרוש את פדיון ימי החופשה, אולם אם עשה זאת לאחר הפיטורין - הם יינתנו לו רק עבור שלוש השנים האחרונות לעבודה. זאת בשונה מעובד שעדיין מועסק ואז הוא רשאי לתבוע על כל שנות עבודתו. לגבי דמי הבראה – רשאי העובד לתבוע את כל שנות עבודתו, אולם מרגע שהופסקה עבודתו הוא זכאי לדמי הבראה על השנתיים האחרונות בלבד.

7. פיצויי פיטורין – עובד שמפוטר זכאי לפיצויי פיטורים. הפיצויים מחושבים על פי בסיס של שכר חודשי על כל שנת עבודה. אם מדובר בעובד ששכרו אינו קבוע – יחושבו הפיצויים על פי ממוצע השכר ב-12 חודשי ההעסקה האחרונים. אם הפיטורים הגיעו מצד העובד – הוא אינו זכאי לפיצויים, אך יש מקרים בהם החוק מתייחס לעובד שמתפטר כאל עובד שפוטר, כמו למשל כאשר הוא מתפטר כתוצאה מהרעה מוחשית בתנאי העבודה, התפטרות לאחר לידה כדי לטפל בילד, התפטרות בגין מצב בריאותי שאינו מאפשר לעבוד, ועוד.

8. עיכוב פיצויים – אם המעסיק חייב לשלם לעובד פיצויי פיטורים ואינו עושה זאת - ניתן לתבוע ממנו לשלם את פיצויי הפיטורים, וכן גם פיצויי הלנת פיצויי פיטורים.

9. אישור סיום עבודה - עם סיומה של תקופת העבודה, מחויב המעסיק לתת אישור בכתב המציין את תחילת העבודה ואת מועד סיומה. במידה והוא לא מוסר את האישור בתוך 14 יום – זכאי העובד לפיצויים מהמעסיק.

10. הרחבת זכויות - יודגש כי כל הזכויות שציינו הן קבועות בחוק, אך יש עובדים רבים שחלים עליהם הסכמים קיבוציים או אישיים שמרחיבים את הזכויות הללו, ועל כן הם מקבלים זכויות נוספות.

תגיות:פיטוריןעבודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה