סיפורים אישיים

מרגש עד דמעות: זוג חרדי נכנס לכלא כדי להציל נשמה יהודית

זוג חרדי מואשם במעילה ונזרק לכלא האמריקני. לאחר חצי שנה מתברר כי הסוהרת האפרו-אמריקנית התרשמה מהתנהלותם בימים הקשים והחלה לחקור את היהדות לעומק

  • כ"ט חשון התשפ"א
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

קרול שרה האריס, תושבת אוסטריה כיום, גיורת כהלכה, מספרת לעיתון 'קטיפה' מבית 'יתד נאמן' את סיפורה האישי, ואת הדרך שהובילה אותה ליהדות.

"גדלתי במשפחת עוני", משחזרת קרול שרה את ילדותה הקשה. "נולדתי למשפחה אפרו אמריקנית שהיתה שייכת לשכבה הכי נמוכה בחברה האמריקנית. למעשה, הוריי נאסרו פעמים רבות, ואני עד גיל שנתיים גדלתי עם אמא שלי בכלא. למעשה, כל השנים גדלתי בצל הכלא. ההורים שלי יצאו ובאו, האחים שלי הצטרפו אליהם".

ילדות עצובה. היה זה לפני שלושה עשורים, עת שארה"ב עברה למדיניות מאסר מחמירה מאוד, במטרה להפחית את רמת הפשע ולסייע לאנשים בשכונות עוני. השיטה, יש לציין, לא עזרה במיוחד.

"בגיל עשר שלחו אותי לפנימייה ממשלתית. לא בכיתי. הייתי רגילה להיות נעה ונדה כל חיי עד אז. לגודל מזלי קיבלתי מדריכה מיוחדת, שניסתה עם כל הנשמה להציל כמה שיותר בנות

קרול מספרת על שיחות נפש ארוכות שהובילו אותה להחלטה שהיא חייבת שלנות את החיים שלה והיא שינתה. כשפנו אליה להצטרף לתוכנית מיוחדת ולהכשיר אותה לעבודה כסוהרת היא התרגשה".

"לראשונה בחיי הרגשתי שהנה יש לי הזדמנות אולי לתקן את העליבות שבחיי הקודמים. דווקא אני שהורי היו בכלא, והאחים שלי באו ויצאו מן הכלא, אלך לעבוד שם מן הצד השני".

לא קל להיות סוהרת, והתפקיד החזיר אותה לרגעים קשים שחוותה כילדה. קרול מספרת כי היו רגעים בהם ביקשה לעזוב, אך הידיעה שאולי היא מתקנת משהו בעולם עזר לה להישאר. "הקמתי כיתות לימוד בכלא. בזכותי נערות סיימו לימודים ועזבו את הכלא בלי לחזור. כל נערה שהצלחתי להציל היוותה עבורי תעודת הצטיינות".

חייה של קרול-שרה היו ממשיכים להיות סביב הכלא, אלמלא בגיל שלושים, כשהיא רווקה וחיה את הכלא, היא פגשה בזוג החרדי שנזרק לכלא באשמת שווא של גניבה.

 

זוג חרדי נזרק לכלא האמריקני בטעות

אל הראיון עם קרול שרה מצטרפת כעת איטה, האישה הצעירה שהואשמה במעילה ונזרקה לכלא האמריקני. "אני בחורה מבית חסידי. התחתנו. בעלי הצעיר קיבל הצעה מבן דודו באמריקה לרכוש מניות מסוימות. לא חלמנו שניקלע לסיפור הזוי שכזה". הם אכן התפתו, לקחו הלוואה גדולה ונכנסו לעסקה שהיתה אמורה, לדבריו של בן הדוד, לעזור להם לרכוש דירה משלהם.

"עלינו למטוס לאמריקה למספר ימים, לחתום אצל עורך דין על עסקת המניות. בן הדוד של בעלי חיכה לנו. ערכנו את העיסקה וחשבנו כי ביצענו עיסקה מוצלחת. רגע לפני העלייה למטוס חזרה הביתה עצרו אותנו". קולה של איטה נשנק. כשהיא נזכרת בשבוע בו שהתה בכלא כל גופה רועד.

מדובר היה במעילת מניות, אחת הגדולות ביותר שידעה הבורסה. הבולשת היתה באצצע פענוח התרמית כשאנחנו הגענו לזירה. מיד הפכנו לחשודים ונזרקנו למעצר.

איטה, בחורה טובה מבית חסידי, מוצאת את עצמה בכלא האמריקני. סביבה אנשי העולם התחתון, המקום ישן ומצחין, פחד ואימה. בעלה היה עצור בחדר הסמוך.

בתוך החושך הנורא, שלפה איטה את ספר התהילים, התחננה ובכתה לקדוש ברוך הוא שישחרר אותה. "אין עוד מלבדו", בכתה מגעגועים לתאומים הקטנים שנשארו בבית הוריה.

בכלא היא פגשה את קרול, הסוהרת שנהגה בה בעדינות יתר. "איטה נראתה לי אישה אחרת. התחלנו לדבר, והיא פרצה בבכי כשסיפרה על התת תנאים. סיפרה לי על התאומים שלה, ועל מקרה הביש שאליו נקלעה. מה שהדהים אותי היה אופן בו התמודדה, האמונה שנבעה מתוכה".

קרול, מצידה, הצליחה לסדר לזוג תא קטן ונפרד, ולעזור להם בימים הקשים.

מראה הקהילה היהודית התומכת שבר אותה לגמרי, בעיקר מקנאה. היא, שחיה בבדידות גמעה בשקיקה את הסבריהם על אחדות, אהבת ישראל ומצוות פידיון שבויים.

 

ההפי הנד: הסוהרת התגיירה בעקבות היכרותה עם הזוג החרדי

לאחר שבוע לא קל, שוחרר הזוג בעזרתם של עסקנים יהודיים נמרצים. "אחרי שהם עזבו, הרגשתי ריקנות. התחלתי לחקור. רציתי להבין מהי קהילה, מהם יהודים. כך התחלתי את השלב המרגש בחיי".

קרול התחילה ללמוד על העם היהודי, היא נשאבה והוקסמה. עד היום בו הרימה טלפון לאיטה, שהשאירה לה פרטי קשר. "אני רוצה לצאת מהכלא", אמרה לאיטה ושתיהן בכו.

הזוג החסידי הזמין את קרול, שנטלה חופשה מעבודתה, אליהם. במשך חצי שנה למדה מהם עוד ועוד, בצמא. "תהליך הגיור הוא קשה", היא אומרת. "לא כל אחת יכולה לעמוד בזה".

לאחר שהתגיירה, הוגשם חלומה, והיא מצאה את זיווגה המתאים. "הקדוש ברוך הוא הרעיף עלי שפע אורה. עזבתי את חיי הכלא, זכיתי להקים בית נאמן עם גר צדק כמוני. היום אנחנו חיים באוסטריה, מגדלים זוג תאומים".

איטה מסיימת את השיחה המרגשת: "לאחר מעשה הבנו מדוע סובבה ההשגחה העליונה שנהיה בכלא האמריקני. ברוך ה' זכינו שדרכנו הכירה קרול שרה היקרה את היהדות, ונשמתה הטהורה הצטרפה לעם הנבחר".

תגיות:חרדיםכלאאמריקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה