טורים נשיים

פרשת מקץ מלמדת אותך איך לפתור בעיות

עתות מבחן ומשבר יכולים להרתיע לבבות רבים. המתעקש למצוא להם פתרונות יכול להיהפך מעבד – למשנה למלך. איך תעשי זאת? פתרונות מתוך הפרשה

  • כ"ט כסלו התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סוגיות החיים מאתגרות אותך ואת משפחתך, ודורשות ממך לתת מענה הולם לקושי שנוצר. היכן שוכנות התשובות?

"ויאמר פרעה אל יוסף, אחרי הודיע אלוקים אותך את כל זאת אין נבון וחכם כמוך. כי כאשר היה הפתרון טוב ונכון בעיני פרעה ובעיני עבדיו, היה בעיניהם כאלו כבר בא הכל כמו שפתר להם" (הרמב"ן).

מגשימת החלומות הם קוראים לך. בלעדיך, לא ירים איש את ידו ואת רגלו. מניחים אתגר אחר אתגר על מפתן דלתך. ראשך קודח ממחשבות, מפעיל את חוש היצירתיות ומנסה למצוא פתרונות יעילים ונגישים לביצוע. לא קלה הדרך למציאת המענה הנכון והראוי בכל עת. אבל בני טיפוחייך נושאים אליך עיניים מייחלות ומאמינות, מצפים שתשלפי מולם רעיונות ועצות שיעניקו עבורם תשובה לבעיה שמציקה, או שתמציאי נוסחת קסם שתפתור את ההתמודדות אותה הם חווים. וכך פעם אחר פעם, לשונך נושאת תחינה אל מי שכל הפתרונות שלו, שיכון את משפחתך ואותך לתכנן בצורה טובה את פתרון הקושי, ובהמשך לבצע כראוי את המתוכנן. 

1. חשבי יחד. "'בזאת תבחנו... כי אם בבוא אחיכם הקטן הנה'. פירוש מתרצה בהבחנה זו... צא ולמד כמה השתדלות עשו כולם יחד"(אור החיים).

זו הייתה עת המבחן של האחים, לראות עד כמה ישתדלו בעבור אחיהם. והם אכן התאמצו כולם ביחד, ועמדו בכך. כשאת מושיבה את כל בני המשפחה למצוא פתרון, סיעור המוחות המשותף יעזור לכם להגיע מהר יותר אל התשובה שחיפשתם.

2. חשבי חיובי. "'ויאמרו איש אל אחיו אבל אשמים אנחנו...על כן באה אלינו הצרה הזאת'. מדה כנגד מדה, אנחנו השלכנהו בבור והנה אנחנו נאסרים בבור השבי" (רשב"ם).

יוסף מכניס את אחיו למעצר לשלושה ימים, בטענה שהם מרגלים. האחים מגיעים למסקנה שהצרה הזו הגיעה בעקבות השלכתו של יוסף אל הבור על ידם. העולם מתנהל עימנו כפי שאנו נוהגים עמו. לכן תמיד כדאי ללכת על הפתרונות שמעודדים עשיה חיובית, ולא על דרך השלילה.

3. חשבי משובח. "'ויאמר אליהם ישראל אביהם אם כן זאת עשו, קחו מזמרת הארץ בכליכם והורידו לאיש מנחה'. זאת עשו. זאת העצה, קחו מזמרת הארץ, כל דבר משובח (אבן עזרא).

ליעקב היה קשה עד מאוד לשלוח את בנימין עם האחים למצרים, אבל הוא הבין שאין ברירה, ולכן הוא ניסה למצוא עצה שתמזער את הנזק. על כן הורה לילדיו לקחת פירות משובחים, אף אם הם מעטים, כדי למצוא חן בעיני המשנה למלך. מול מצב מאתגר, גם אם הגעת למבוי סתום, תמיד תוכלי למצוא שביל עוקף. חפשי תמיד פתרון איכותי ומשובח שיהיה עמיד לאורך זמן.

4. חשבי ממוקד. "'ויאמר חלילה לי מעשות זאת, האיש אשר נמצא הגביע בידו הוא יהיה לי לעבד'. חלילה שאהיה אני השליח להיפרע מכם מעונותיכם הקודמים ולא אעניש זולתי החוטא אלי עתה בזה החטא בלבד" (ספורנו).

כאשר האחים רואים שהגביע נמצא בשקו של בנימין, כולם רוצים להיות העבדים במקומו, אבל יוסף רוצה רק את בנימין בטענה שהוא מעניש רק על החטא הזה ואינו מסתכל על העבר. מצאי פתרון ממוקד לבעיה העכשווית, מבלי לערבב עמה קשיים מתקופות קודמות.

יהי רצון שרוח אלוקים תהיה בך, ותצברי ברכה אל ביתך כחול הים הרבה מאוד, עד כי תחדלי לספור כי אין מספר.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

יעל עט לוי היא סופרת, משוררת ומרצה. 8400398@gmail.com

תגיות:פרשת מקץפתרונותיעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה