נפלאות הבריאה

הידעת עד כמה מתוכננת העין האנושית?

אנשים רבים משווים את העין למצלמה רגילה, ואינם יודעים עד כמה היא מדהימה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנשים רבים סבורים שהעין האנושית דומה למצלמה רגילה. אחרי הכל, הטכנולוגיה יצרה מצלמות דיגיטליות משוכללות מאוד. אך מעטים הם היודעים עד כמה העין האנושית באמת מורכבת, כך שאף מצלמה אינה מתחילה להתקרב לרמת מורכבותה. כל החלקים והשכבות שיש בתוך גלגל העין הכרחיים לתהליך הראייה שלנו, וכדאי להכירם:

א. תחילה קרני האור מגיעים לקרנית. הקרנית היא רקמה דקה ושקופה שנמצאת בקדמת העין, אשר תפקידה לשבור ולאסוף את קרני האור הנכנסות אל העין, במטרה שימוקדו ויכנסו לעין בצורה מושלמת.

ב. לאחר שקרני האור עברו את הקרנית, הם מגיעים אל הקשתית. הקשתית היא החלק הצבעוני של העין אשר במרכזו נמצא האישון. הקרנית היא איבר שמתרחב ומכווץ, ובדרך זו קובע את רמת חדירתו של האור אל תוך האישון. האישון הוא למעשה חלל שחור, ותפקידו דומה לצמצם שיש במצלמה, גודלו משתנה בהתאם לתאורה, הוא קובע את כמות האור שתיכנס לעין. באור חזק האישון יתכווץ, ובחשיכה האישון יתרחב כדי לאפשר חדירה רבה יותר של אור.

ג. לאחר שקרני האור חדרו אל האישון, הן מגיעות לעדשה שנמצאת מאחורי האישון. העדשה מחדדת את התמונה (יוצרת פוקוס) כשאנו מביטים מקרוב ולמרחק. העדשה עשויה מרקמה אלסטית, ושרירים דקיקים מרפים או מקשים אותה לצורה פחוסה, בדרך זו היא ממקדת תמיד את התמונה כדי שתהיה חדה.

ד. לאחר שקרני האור עברו את העדשה, הן עוברות דרך ג'לי שממלא 80% מחלל העין, ונקרא בשם זגוגית (ויטראוס), חומר שקוף זה נותן אלסטיות לעין ושומר על צורתה.

ה. לבסוף מגיעים קרני האור אל הרשתית. הרשתית דומה לפילם של מצלמה, והיא החלק המורכב ביותר בעין האנושית. הרשתית היא המבנה שקולט הכי הרבה מידע חיצוני בגוף האדם. זוהי למעשה רשת של מיליוני תאים קולטי אור, אשר נמצאים בחלקו האחורי והפנימי ביותר של גלגל העין. תאים אלה נקראים קנים ומדוכים, והם קולטים את קרני האור הממוקדים שחלפו דרך הזגוגית, ומעבירים את המידע אל המוח. ישנם כ־120 מיליון קנים ברשתית (rods), הקנים מאפשרים להבחין בגלי אור חלשים בלילה ובערפל, בנוסף לכך ישנם כ-6 מיליון מדוכים (cones) ברשתית אשר נועדו בצבעים ובפרטים.

המצלמות בימינו מורכבות מאוד, אך אינן מסוגלות להתחרות עם מהירות פעילותה של הרשתית. הרשתית של עין פועלת במהירות של 10 מיליוני אלפיות השנייה. פירוש הדבר ש-10 אלפיות השנייה של עיבוד מידע המגיע מתא אחד ויחיד שיש בקרנית היה אורך מספר דקות לעיבוד במחשב המשוכלל ביותר. מאחר שיש ברשתית קשר מורכב בין יותר מ-10 מיליון תאים, היה לוקח למחשב המשוכלל ביותר 100 שנה כדי לעבד מידע שהעין שלך מעבדת בשנייה אחת!

ו. בכל עין יש יותר ממיליון סיבים עצביים (nerve fibers) שמתחברים חשמלית אל כל התאים של המרכז החזותי של המוח. גלי האור למעשה מתורגמים בתהליך מתוחכם לאותות חשמליים הנשלחים אל המוח דרך הסיבים העצביים.

ז. העין היא בעצם שלוחה של המוח, כך שהעיבוד האמיתי והמורכב ביותר של התמונה נעשה בתוך המוח, שהוא האיבר המורכב ביותר בגוף, ויודע לפרש ולעבד ולהמחיש את אינספור האותות החשמליים שהוא מקבל, ולייצר מהם תמונות חדות וצבעוניות. העין מבטאת רק את תחילת מורכבותו של תהליך הראייה, אך עיקר מורכבותו של התהליך מתבצע במוח.

המידע הזה ללא ספק מרשים מאוד, אך יש לדעת כי התיאור השטחי שהצגתי כאן אינו מבטא אפילו מקצת מורכבותה של העין האנושית וכל חלקיה.

בתיאור מקוצר זה לא הזכרתי כלל את העפעפיים, את דרכי ניקוז הדמעות, הלחמית שמפרישה נוזל המגן על העין, מסך הדמעות שמרטיב את העין, הפוביאה שאחראית לחדות הראייה הסופית בתוך העין, גוף העטרה שעשוי שרירים מתכווננים, העורק המרכזי של הרשתית שמזין את הרשתית ומנקה אותה, ששת השרירים שמניעים את גלגל העין לכל כיוון, הדמית שמזינה את העין בחמצן, הזונולות  שמחזיקות את העדשה, ואת עצם העובדה שיש לנו שתי עיניים במרחק קבוע כדי שנראה את העולם בעומק תלת-מימדי, ועוד רבות הנפלאות. העין הרי מורכבת מיותר מ-2 מיליון חלקים.

האם מישהו מאיתנו היה מוכן לוותר על ראייתו עבור מיליוני דולרים? אני מאמין שלא. הגע בנפשך כי ניתנה לנו מאת הבורא מתנה ששוויה גדול יותר מכל עושר שנוכל להעלות בדעתנו, שהרי כל הון חומרי שבעולם לא יפצה עשיר עיוור. אך כיצד נהיה מסוגלים להודות לבוראנו על מתנת הראייה, כאשר איש מאיתנו אינו מסוגל להכיל בדעתו עד כמה מורכבת מתנה זו? גם אם פינו היה מלא שירה כים, לא היינו מצליחים להודות אפילו על אחת מאלף אלפי טובותיו של הבורא יתברך. אולי כעת נברך מעט יותר בכוונה: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם פוקח עיוורים".

תגיות:פלאי הבריאהעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה