5 נקודות למחשבה

השקית שמתמלאת אך אינה מתפוצצת: 5 נקודות למחשבה

היכן טמון כל הצופן הגנטי של אדם שטרם נולד? איזו שקית מתמלאת ואינה מתפוצצת? מה הקשר בין עוני ובין תוחלת החיים, ומה ניתן ללמוד מחרק המספריים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

'שקית מים' מיוחדת

אם אקח שקית ניילון ואמלא אותה במים, ולאחר מכן אמשיך להחדיר לשקית עוד ועוד מים - מה יקרה בסופו של דבר לשקית? השקית תתפוצץ, כי אין ביכולתה להכיל את כל המים מבלי להיקרע.

אם נתבונן, נגלה שבגופנו יש "שקית" דומה של נוזלים, הנקרא "שלפוחית השתן", והוא מאחסן את השתן המסונן מהדם בכליות. שימו לב לפלא האדיר שמתרחש בגופנו:

שלפוחית השתן, שנראית כמעין שק, מסוגלת להתרחב בעת הצטברות השתן, ואינה "נקרעת" לנו בגוף. כשהיא מתמלאת בשתן עד תומה, או כמעט עד תומה, נשלח באופן אוטומטי אות למוח, שאומר כביכול כך: "חביבי, אין לי עוד מקום פנוי פה, תדאג בבקשה שהבנאדם יתפנה וירוקן אותי!" בצורה כזו, נמנע אסון בגופנו.

אך הפלא מתעצם שבעתיים. שימו לב: כל עוד אנו ערים, אנחנו מודעים לתחושת הדחף לרוקן את השלפוחית. אבל בזמן השינה, מה יקרה אז? האם נגזר עלינו למות? אלא, בשינה האות המבשר למוח על הצורך לרוקן את השק הוא כל כך חזק, שבכוחו אף להעיר אותנו משינה, ובהתאם לכך לגשת לשירותים ולהתפנות.

תחשבו מה היה קורה לוּלא היה קיים בגופנו מנגנון שדואג לרוקן לנו את הגוף מנוזלים? מה היה קורה לוּלא היה מנגנון מופתי זה מופעל בעירות ובשינה? התשובה לכך ברורה.

תודה לבורא העולם, "רופא כל בשר ומפליא לעשות"! (מתוך ברכת "אשר יצר")

 

הקשר בין עוני לתוחלת החיים

מהו, לדעתכם, הקשר בין עוני לתוחלת החיים של בנאדם? האם עניים חיים פחות?

נתונים, שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מראים כי קיים קשר חיובי בין הרמה החברתית-כלכלית של היישוב לבין תוחלת החיים של תושביו – ככל שהמדד החברתי-כלכלי של היישוב גבוה יותר, כך תוחלת החיים גבוהה יותר.

אבל...
מסתבר כי מגמה זו אינה חלה על מספר יישובים, שבהם הרמה החברתית-כלכלית נמוכה, ולמרות זאת תוחלת החיים שם גבוהה! מדובר ביישובים כמו בני ברק, ירושלים ובית שמש.

מה, לדעתכם, המשותף לשלושת היישובים האלה?...

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

עולם ומלואו

מיליארדי מבוכי העין, אלפי סיבי האוזן, מיליוני תאי האוויר שבריאות, מיליוני קילומטרים של נימי דם זעירים, המורכבות של הכליות, הלב, הריאות והמוח - כל אלה צפונים בזרע האנושי, שניתן לראותו רק באמצעות המיקרוסקופ.

בתא הזרע הזעיר טמון כל הידע התורשתי הפיזיולוגי, כגון גובהו המשוער של האדם שייוולד, צבע עיניו, צבע השיער וצורתו, גון עורו ומבנה גופו. אם כן, מי הוא זה ש"הינדס" את כל הצופן הגנטי של האדם בצורה כה  מושלמת ומדוקדקת בתא זרע אחד זעיר? 

רק בעל תבונה עליונה, שהוא בעל יכולת בלתי מוגבלת, רק הוא יכול לברוא דבר כה מתוחכם.

 

"חרק מספריים"

"חרק מספריים", מכירים? (בעברית - "צַבתָן נקוד", אבל מי קורא לו כך?)

יום אחד הבחנתי לפתע בג'וק שכזה על התקרה, לקחתי מטאטא וניסיתי להוריד אותו משם, ואז... בום! הג'וק נחת מגובה של כ-2 מטר על הרצפה המרוצפת. נראה היה שלוקח לו שנייה להתאושש. לפתע, עשה לי פרצוף "חכה חכה", ואז המשיך לדרכו כרגיל, כאילו לא "הזיזה" לו הנפילה...

שאלתי את עצמי, איך זה יכול להיות שהוא זז? איך לא כואב לו? איך הוא לא מת? אין לו שבר, אין "זעזוע מוח", איך המשיך לו כרגיל? פלא אדיר, כשחושבים על זה!

שימו לב: הג'וקים חסינים. מבנה גופם גמיש – ללא עצמות שיכולות להישבר. ככה הם שורדים. לולא היו בנויים כך, לא היו שורדים בטבע.

כיצד גופם הזעיר של הג'וקים בנוי בצורה כה מופלאה ויכול להתמודד עם נפילות כה עוצמתיות? מי עיצב אותו בצורה כה מושלמת?

מעבר לפלא הזה, אנו יכולים ללמוד מכך שיעור חשוב לחיים. מהו?

מסתבר שלמרות גופו הקטן והשברירי, הג'וק הרבה יותר חסין וחזק מ"נזר הבריאה", האדם. שהרי אם אנחנו היינו נופלים מגובה שכזה, סופנו עלול היה להיות רע מאד! עלינו ללמוד מכך ענווה וצניעות, ולהבין שבהיבטים מסוימים, חרקים כמו ג'וקים זכו למבנה שמגן עליהם, גם אם נתפסים הם בעינינו כנחותים ומאוסים.

 

25 שעות של שקט

יש לי עמיתה לעבודה שמרבה לנגח את הדת והתורה. רציתי שהיא תטעם את טעמה המתוק של השבָּת, והזמנתי אותה להתארח אצלנו בשבָּת, לכל השבָּת, כדי שלא תחלל את השבָּת בנסיעה ברכב אל ביתי.

"אני מוכנה לבוא אליך", השיבה, "אבל רק לארוחה, כי אין בכוונתי לשמור שבָּת 25 שעות!"

אמרתי לה: "מה הבעיה? רעייתי ואני מארחים אותך – אוכל, שתייה, חדר שינה במיוחד עבורך, מה שתרצי!".

הבחורה השיבה: "אני רוצה לצפות בטלוויזיה ולהשתמש בטלפון, ואצלך לא אוכל לעשות את זה!".

ניסיתי לשכנע: "יש לך פסק זמן של 25 שעות מהעולם החיצוני, 25 שעות של שקט ומנוחה. לא תוכלי להסתדר בלי זה? האם זה כל כך קריטי?".

"כן", התעקשה, "אני לא מוכנה לשמור שבת 25 שעות! ואני רוצה לצפות בטלוויזיה ולהשתמש בטלפון"...

אמרתי לה: "אני לא מבין אותך. במקום ליהנות מהחוויה, את מתייחסת לשבָּת כמו להיות בבית כלא! במקום שתרצי לעשות פסק זמן מכל השבוע המטורף שעובר עלייך, לנקות את הראש במשך 25 שעות מטלוויזיה ופלאפון וליהנות משקט אמתי, את מתעסקת רק בזה שאת לא מוכנה לשמור שבת חס וחלילה"...

מיותר לציין, כי הבחורה סירבה להתארח אצלי בשבת...

חברים, כל ה"אנטי" שלה היה מפני שביקשתי ממנה לא לנסוע בשבת. אבל אם הייתי מציע לה לנסוע יום אחד לצימר בצפון ולהתנתק מהעולם החיצוני ליום אחד, ללא רכב, טלוויזיה ופלאפון, היא הייתה מתלהבת וששה על הרעיון. אבל רק אמרתי לה את המילה "שבָּת", מיד היא התנגדה...

יש אנשים שמחפשים כל הזמן איך לנגח את ההלכה ולבקר אותה, מבלי לשים לב מה הם אומרים ולמה הם מתכוונים. ההבנה הפשוטה, שאם יש מי שברא אותם, אזי ייתכן שיש לו גם דרישות מסוימות מהם, מפחידה אותם, ולכן הם מעדיפים להתכחש לקיומו של בורא לעולם המדהים בו אנו חיים, נגד ההיגיון.

מסקנה: מי שלא רוצה להאמין בבורא עולם, גם אם יביאו לו אלפי עדים והוכחות - הוא יכחיש את כולן...

תגיות:גנטיקה5 נקודות למחשבהשקית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה