כשרות

קונים שמן זית להדלקת נרות? קבלו את רשימת השמנים המזויפים

ביחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות, נלחמים בכוח בשמנים המזויפים שעל המדפים. קבלו את רשימת השמנים שזויפו בשנים האחרונות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חנוכה כבר בפתח, ורבים מעם ישראל מחפשים על מדפי החנויות את שמני הזית – השמנים המהודרים ביותר להדלקת הנרות. ביחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות, יוצאים בהתרעה על כך שבשנים האחרונות נמצאו שמנים רבים שכשרותם מזויפת, וכן שמנים שמוצגים כשמני זית, אך למעשה הם אינם שמני זית כלל, אלא חלקם מזויפים ממש. אחרים מתוכם מכילים מעט שמן זית, אך מעורבים גם עם שמן זול ופשוט יותר.

בעדכון כשרות שמתפרסם בימים אלו וחתום על ידי הרב יעקב סבג, ראש אגף הכשרות ורפי יוחאי, מנהל היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות, הם מתריעים על כך שבשמן זית מזויף קיים לעתים גם חשש לערלה, ישנה מורכבות של גידולי שמיטה, וכן קיים חשש לשימוש ברכיבים שאינם כשרים כלל או ללא כשרות לפסח. הם גם מדגישים כי על פי התקן הישראלי אסור בשום אופן לייצר ולשווק שמן זית ולציינו ככזה, בזמן שמעורב בו שמן אחר, כגון שמן סויה. גם ציון המילה 'מעורב' בסמיכות לציון שמן זית אסור על פי תקן זה.

בעדכון הכשרות מודגש כי ידוע שציבור רחב מקפיד לעשות שימוש דווקא בשמן זית לצורך הדלקת נרות שבת וכן להדלקת נרות חנוכה, או לצרכים בריאותיים, ועל כן הטעיה בעניין זה חמורה ביותר. גם מבחינה בריאותית יש כאלו שאלרגיים לשמן סויה, והשמנים המזויפים עלולים לסכן אותם.

עוד מציינים בעדכון הכשרות כי "קיימים בשווקים בקבוקים המכונים 'שמן למאור' ונושאים לעתים תמונות של עץ זית או ענפי זית וכדומה, על מנת לשוות ללקוחות תחושה שמדובר בשמן זית מקורי. נבקש להבהיר כי שמנים שלא מצוין עליהם במפורש שהם שמן זית עשויים להכיל שמנים אחרים מעורבים, ועל כן יש לוודא לפני הרכישה את מקור השמן".

הרב סבג והרב יוחאי מבהירים כי לעתים קרובות ניתן לזהות את שמני הזית המזויפים על פי מחירים הנמוך הנע בין 10 ל-20 שקלים לליטר. בנוסף, הם מציינים את רשימת השמנים הבאים, כשמנים שכשרותם נמצאה מזויפת בשנים האחרונות:

תגיות:הדלקת נרותשמן זיתכשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה