דמויות ביהדות

"מי שישמח בגאולתי, אוציאנו מן המיצר": 8 עובדות מאירות עיניים על י"ט בכסלו, "חג הגאולה"

מדי שנה מתכנסים רבבות חסידי חב"ד ביום י"ט בכסלו, לחגוג את "חג הגאולה". מדוע הוא מכונה כך, מהי הסיבה שבגללה חוגגים, מי היה ר' שניאור זלמן מליאדי ואיך כל ה'חגיגה' הזו קשורה אליו? הנה כמה עובדות שיאירו לכם את הכל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מדי שנה מתכנסים רבבות חסידי חב"ד בארץ ובעולם, כדי לחגוג ביחד את היום המיוחד י"ט בכסלו, המכונה בפיהם "חג הגאולה".

לפניכם כמה עובדות שאולי לא הכרתם, על ה"חג" ומשמעותו:

1 ר' שניאור זלמן מלאדי (המכונה גם האדמו"ר הזקן ובעל התניא) הינו מייסד תנועת חסידות חב"ד והאדמו"ר הראשון שלה, שלמד בבית מדרשו של המגיד ממזריטש (ממשיכו של הבעל שם טוב).

2. יום זה נקרא יום חג, היות וביום זה שוחרר ר' שניאור זלמן מלאדי מבית האסורים של רוסיה הצארית בשנת 1798. היות ונהג לקבץ כספים להחזקת היישוב היהודי בארץ ישראל, יצא מעשה שטן והעלילו עליו כי הוא שולח את הכסף לאויבי הצאר הטורקיים. כשעל העלילה הזו התווספו עוד ועוד טענות מסולפות ושקריות, שנועדו לשים קץ לתנועת החסידות כולה – אז נלקח הרב למאסר. אלא שבית הכלא של המשטר הרוסי באותם ימים, היה מבצר מטיל אימה בשם 'מבצר פטרופבלובסק". שם נחקר הרב במשך שעות ארוכות, ובין היתר התבקש להסביר לפרטי פרטים כל מהות החסידות ולתרגם את מושגיה העמוקים מני ים, לשפה 'חומרית' שתהיה מספיק ברורה לחוקרים הרוסיים.

 
3. למרבה הפלא, דווקא שיתוף הפעולה הזה הוא שעתיד להניב את הישועה. הרבי בחוכמתו הצליח להרשים כל כך את חוקריו, עד שחיש קל נפוצה לה השמועה כי מדובר באיש בעל חוכמה מופלגת, שכדאי להרחיב את הדיבור עמו. בעקבות זאת נשלחו לתאו אנשי ממשל בכירים, שאף הם התעמקו עמו בדברים, וגילו התפעלות עמוקה מדבריו ואישיותו.

4. הרבי שוחרר ביום י"ט בכסלו בשעת המנחה, לאחר שריצה 53 ימים בבית האסורים – כמניין נ"ג פרקי ספר ה'תניא' שחיבר.

5. עם צאתו לחופשי, כתב הרבי איגרת שפותחת במילים 'קטונתי מכל החסדים'. באיגרת זו, הוא מלמד את חסידיו להשפיל רוחם וליבם כנגד המתנגדים, כפי שהשתדל הוא לעשות במהלך המאסר, מול שוביו ומתנגדיו.

6. במהלך הימים בהם ישב בכלא, נהג האדמו"ר הזקן לומר: "מי שישמח בשמחתי – אוציאנו מן המיצר אל המרחב". על כן נוהגים חסידי חב"ד להסב יחדיו ביום זה, על מנת לספר את פרשת המאסר והגאולה של הרבי, לעורר את הלבבות ולחזקם בדברי מוסר וחסידות.

7. באחת מאגרותיו, מכנה ר' שלום דובער מליובאוויטש (הרש"ב) את יום י"ט בכסלו – כ'ראש השנה לחסידות'. ומסביר שכשם שראש השנה משפיע שפע וחיות לשנה כולה, כך גם י"ט בכסלו משפיע את האור והשפע של פנימיות התורה. ב'חג' זה מקדשים עצמם החסידים ביתר שאת, ולומדים הרבה על ענייני הגאולה וביאת המשיח.

8. מסופר כי לאחר שחרורו של האדמו"ר הזקן, פנו אליו חסידים בבקשה לכתוב 'מגילת י"ט בכסלו' לזיכרון מעשה המאסר והשחרור, אולם הוא אסר על כך ותחת זאת אמר ש"זה היום יוקבע למועד תמידי בישראל, אשר בו יתגדל ויתקדש שמיה רבה, ויתעוררו אלפי לבבות בישראל בתשובה ועבודה שבלב, כי המעשה חקוקה בלב ישראל דלעילא וכתובה בלב ישראל דלתתא".

בדברים אלו 'חזה' הרבי את שעתיד להיות ביום זה, ואכן יום זה נקבע כיום חג הגאולה, ובו מתוועדים החסידים ומקבלים על עצמם קבלות טובות.

תגיות:יהדותצדיקיםחב"דמשיחחג הגאולה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה