מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם חייבים לאכול סופגניה בחנוכה? ואיך נדע שהמשיח הוא המשיח?

מקבץ שו"ת מס' 23 – 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. היום, שלא כהרגלי, אכלתי בשעה עשר מאכל בשרי. בד"כ בשעה הזו אני אוכלת חלבי. לאחר מכן חזרתי הביתה בשלוש, ובטעות שתיתי מבקבוק שוקו... רק אחר כך נזכרתי שאני בשרית. איך אני יכולה לכפר על כך?

העיקר הוא להיזהר יותר מכאן ולהבא, להמתין כמו שצריך בין בשר לחלב.

ומומלץ לצורך זה ללמוד את הלכות המתנה בין בשר לחלב, כי כך תזכרי יותר להישמר כראוי בין בשר לחלב. וזוהי תשובה וכפרה שלימה (יעוין כיוצא בזה בספר דעת נוטה חלק א' עמוד קצז תשובה כב, ובהערה שם).

* * *

2. בעוד חודש הבן שלי יהיה בן שלוש. הוא חזר מהגן מלא כינים, ואנחנו רוצים לספר אותו כי שום תכשיר לא עזר. האם אפשר לעשות חלקה לפני גיל שלוש? הוא סובל מאוד מגירודים.

אפשרי לעשות את כל הטקס כבר עכשיו.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

 

3. שלום כבוד הרב. השאלה שלי היא כזאת: בבית הכנסת ביקשו ממי שיכול – לתרום כסף עבור חתן וכלה, שהמצב הכלכלי שלהם לא מאפשר לערוך חתונה. מצד שני, יש לי אפשרות לתת את הכסף הזה לבית הכנסת, לתחזוקה. וגם יש שם תלמידי ישיבה שלומדים בכל יום. באיזה אופן כדאי לחלק את הכסף, או האם לתת רק למשהו אחד?

את הכסף שאתה מתכוון לתרום תחלק בין המצוות החשובות שווה בשווה.

* * *

4. האם חייבים לאכול בחנוכה סופגניה, שזה מאכל מאוד מאוד לא בריא? ובכלל, חייבים לאכול מאכלים מוצפים בשמן בחנוכה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

5. האם מותר לעשות דיאטה בשבת?

מותר לעשות דיאטה בשבת - היות ואדם רשאי להימנע מאכילה ושתיה שגורמים לו צער בשבת (יעויין שלחן ערוך אורח חיים סימן רפח סעיף ג. וע"ע בספר אור לציון חלק ב' פרק כא' סעיף ג לגבי דיאטה בשבת. וראה עוד בשו"ת אגרות משה חלק חושן משפט חלק ב' סימן סה שדן אם מותר לעשות דיאטה בשביל יופי, אפילו בימי חול, כשמצטער מזה).

ומכל מקום, אם אכילת מעט לחם לא מזיקה לדיאטה – יש להקפיד לאכול בכל סעודה מ-3 הסעודות בשבת פת במשקל 50 גרם, וטוב להחמיר לאכול פת במשקל 54 גרם (יעויין משנה ברורה סימן רצא סק"ב, וילקוט יוסף סימן עדר סעיף כג, ופסקי תשובות סימן עדר אות יב ד"ה ויש).

* * *

6. אני רוצה ללכת לצורף בכדי לחצות טבעת נישואין שלי, שאני לא משתמשת בה. אני רוצה במקומה 2 טבעות, ולחרוט עליהן, עבור יום הנישואין ה-5 שלנו... פשוט רציתי לשנות אותה. האם זה מותר מבחינה הלכתית?

אין חשש הלכתי בעיצוב טבעת נישואין מחדש, ולכן את יכולה לחצות את טבעת הנישואין – ולעשות ממנה 2 טבעות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. שאלה שמטרידה אותי: אם האבות שלנו ידעו את התורה כולה, לפני שניתנה לבני ישראל במעמד הר סיני, כיצד יעקב אבינו התחתן עם שתי אחיות? הרי בתורה כתוב שאסור לראות ערוות אחות אשתו, אז כיצד קרה דבר שכזה?

אכן, כבר עמדו בשאלה זו, שלפי מה שכתוב שהאבות קיימו את כל התורה כולה למרות שעדיין לא ניתנה, אם כן איך נשא יעקב אבינו שתי אחיות? ונאמרו בזה כמה תירוצים, ומהם:

א. יעוין להרמב"ן על התורה בספר בראשית (פרק כו פסוק ה) שמתרץ, שהאבות קיימו את כל התורה כולה רק בארץ ישראל, ויעקב אבינו נשא את שתי האחיות בחוץ לארץ, עיין שם.

ב. דעת הרמ"א בתשובותיו (סימן י), שרק אברהם רבינו שמר את כל מצוות התורה כולל מצוות דרבנן, וכמבואר במסכת יומא (דף כח עמוד ב). אולם אנשי ביתו לא שמרו, רק שבע מצוות בני נח, ולכן יעקב אבינו יכל לשאת שתי אחיות שאין זה משבע מצוות בני נח, יעוין שם.

ג. ויעוין עוד במהרש"א על מסכת יומא (דף כח עמוד ב) ד"ה מצותי שמתרץ, שרחל ולאה היו נכריות. אם כן, כשנישאו ליעקב – נתגיירו, וגר שנתגייר כקטן שנולד דמי (ראה מסכת יבמות דף כב עמוד א). וממילא אין להם קורבה כלל, ואינן נחשבות אחיות, עיין שם. וכן כתבו לתרץ בשו"ת הרדב"ז חלק ב' (סימן תרצו) והחיד"א בספרו ראש דוד (פרשת וישלח, ד"ה ואתהלכה).

ד. וע"ע בספר נפש החיים (שער א' פרק כא) שכתב, שהיות שהאבות לא היו מחויבים מצד הדין בקיום המצוות, לכן כשהשיג יעקב אבינו ע''ה, שלפי שורש נשמתו יגרום תיקונים גדולים בכוחות ועולמות העליונים אם ישא שתי אחיות אלו, רחל ולאה, והמה יבנו שתיהן את בית ישראל, יגע כמה יגיעות ועבודות להשיגם שינשאו לו, עיין שם (וע"ע מה שכתב בשאלה זו בשו"ת הרשב"א חלק א' סימן צד, ובמה שכתב על דבריו בשו"ת הרדב"ז שם).

* * *

8. שלום. רציתי לדעת, האם מותר לגבר רווק להיות בקשר רומנטי עם בחורה שפרודה 15 שנה?

אסור לשום אדם להיות בקשר עם אישה שעדיין נשואה לבעלה, והעובדה שהיא פרודה מבעלה 15 שנה לא משנה מאומה. רק אחרי שתקבל גט מבעלה כדת וכדין מותר להיפגש איתה (ללא מגע) למטרת נישואין.

* * *

9. כשמשיח יגיע, איך נדע שהוא המשיח? אומרים שכל צדיק הוא בבחינת משיח! אז איך נדע? ואיזה ברכה הכי חשוב לברך כשנפגוש אותו ?

1. על שאלה זו ענה הרמב"ם (הלכות מלכים פרק יא' הלכה ד), שכתב: ואם יעמוד מלך מבית דוד, הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה' הרי זה בחזקת שהוא משיח. אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו, וקבץ נדחי ישראל, הרי זה משיח בודאי, עיין שם.

2. הנה לפי דעת הגר"ח פלאג'י זצ"ל בשו"ת לב חיים חלק ב' (סימן מב) יברכו בביאת המשיח –

א. ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם גאל ישראל.
 
ב. ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לעולם הזה.
 
ג. ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שחלק מחכמתו ליראיו.
 
ד. ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם חכם הרזים.
 
אולם לפי דעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל בשו"ת מנחת שלמה חלק א' (סימן צא אות כז) יברכו שהחיינו, שחלק מחכמתו ליראיו, שחלק מכבודו ליראיו, וחכם הרזים (וע"ע בשו"ת אדרת תפארת חלק ג' סימן טו).
 
והנה ברכת שהחיינו, וברכת שחלק מחכמתו ליראיו, וכן ברכת שחלק מכבודו ליראיו, אין לברך אלא רק כשרואים את פני המשיח. וברכת חכם הרזים אין לברך אלא כשרואים התקבצות של לפחות שש מאות אלף איש מישראל בביאת המשיח.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

10. אני רווקה בת 37. האם מותר לי לבצע הקפאת ביציות? לאחרונה המון מייעצים לי לעשות כן.

אין שום איסור להקפיא ביציות, ולכן את יכולה לעשות כן ללא חשש. ואף מומלץ לעשות כן במקרים מעין אלו.

בשורות טובות!

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה