חנוכה 2023

מהי חנוכייה כשרה? האם ניתן להדליק גם אחרי חצות הלילה? שו"ת חנוכה

מדוע חוגגים שמונה ימים אם הנס ארך שבעה ימים בלבד? באיזה סדר יש להדליק את נרות החנוכיה? והאם נשים חייבות בנרות חנוכה? שו"ת חנוכה חגיגי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. שלום כבוד הרב, האם נשים חייבות בנרות חנוכה? עד איזו שעה אפשר להדליק נרות?

שלום וברכה. חובה לנשים להדליק נרות חנוכה. משקיעת החמה (סביבות 16:40) אפשר להדליק נרות. לאחר חצי שעה מצאת הכוכבים, יש להשתדל לכתחילה שמישהו יהיה נוכח בשעת ההדלקה.

* * *

2. לכמה ימים אמור היה להספיק פח השמן? ליום אחד, נכון? כלומר, הנס ארך 7 ימים. אז למה אנחנו חוגגים 8 ימים?

שלום וברכה. את הקושיא הזו הקשה הבית יוסף. תירוצים רבים נאמרו בה, ואעתיק את אחד התירוצים: את הנר הראשון מדליקים על עצם הנס של מציאת השמן.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. שלום כבוד הרב. 1. האם אדם צעיר המתגורר מחוץ לבית, בעיר אחרת (עם שותף) במשך ימות השבוע, אך חוזר הביתה בכל סוף שבוע, יכול להדליק בדירתו שמחוץ לבית עם ברכה? 2. האם רק המדליק מברך, או שכל המסובים יכולים להצטרף בברכה בניגון הידוע? והאם המברך הוא זה שצריך להדליק, או שלמשל האב יכול לברך ולתת לבן או לאישה להדליק? 3. אם האב חוזר מהעבודה מעט מאוחר (למשל 21:00) האם עדיף לחכות לו עד אז, כך שישתתפו כולם בהדלקה, או שעדיף לקיים את המצווה בזמנה ולכוון להוציא אותו ידי חובה? (ומה אם רוב בני המשפחה נמצאים מחוץ לבית בשעת צאת הכוכבים - האם לחכות?)

שלום וברכה. 1. עליו להדליק בבית שבו הוא מתגורר בכל השבוע. 2. רק המדליק מברך, וכל השאר מקשיבים היטיב לברכתו ועונים אמן. אין להשתתף באמירת הברכה. אדם אחד יכול להדליק והשני יברך, אולם אין לתת לקטן שלא הגיע לגיל מצוות להדליק. 3. ראוי להמתין.

* * *

4. שלום כבוד הרב. 1. איך להדליק את נרות חנוכה, באיזה סדר? הבנתי שאחרי שמדליקים את הנר הראשון ביום הראשון, למחרת בנר השני מדליקים את החדש ואז עוברים לישן. אך איך לשים את הנרות, בצד ימין או בצד שמאל? 3. האם יש להתפלל לקרוא ערבית ואז להדליק את הנרות? 4. אני יודעת שבצאת הכובים זה הזמן הכי טוב להדליק את הנרות. האם גם אחרי זמן זה אפשר להדליק?

שלום רב. 1. שמים היום את הנר הראשון בצד ימין של החנוכיה, ומדליקים נר אחד לאחר שבירכת את שלושת הברכות. בלילה השני מוסיפים נר נוסף לשמאלו של הנר מאתמול, וכאשר מתחלים להדליק - מתחילים מהנר השמאלי ומדליקים אותו, ורק לאחר מכן מדליקים את הנר שהוא לימין הנר החדש. וכן הלאה. 3. מנהגינו הוא להתפלל ערבית לפני הדלקת הנרות. אומרים את על הניסים בתפילה בברכת מודים. 4. אפשר להדליק כל הלילה, כל זמן שאחד מבני הבית ער עדיין.

* * *

5. שלום רב. מהי חנוכייה כשרה? והאם השמש חייב להיות יותר גבוה? תודה מראש.

שלום וברכה. כל החנוכיות כשרות, ואין בהן דינים מיוחדים. עדיף שהשמש יהיה גבוה מעט, או יבלוט מהצד, כדי שיהיה ניכר איזה נר הוא של מצווה, ואיזה נר אינו חלק מהמצווה.

* * *

6. כיצד אדם שמתארח בבית מלון צריך להדליק נרות בחנוכה (כידוע לא ניתן להדליק נרות בחדרים)? האם אני יוצא ידי חובת ההדלקה בלובי של המלון?

שלום וברכה. יוצאים ידי חובה בלובי.

* * *

7. שלום רב, חברה שלי מהלימודים היא אם חד הורית לילד קטן. כיצד עליה לנהוג בעת הדלקת נרות חנוכה? נניח שהיא לבד בבית ואין גבר, האם מותר לה לברך ולהדליק נרות?

שלום וברכה. עליה להדליק בעצמה את הנרות ולברך עליהם כרגיל.

* * *

8. שלום לרב וחג שמח. יש לי שתי שאלות. ראשית, המנורה המקורית בבית המקדש הייתה בעלת שבעה קנים. מדוע אנו מדליקים נרות חנוכה בחנוכייה עם 9 קנים (8 קנים ושמש)? שנית, נס פח השמן הספיק ל-8 ימים שבהם דלקו כל שבעת הקנים. מדוע אנו מדליקים כל יום נר נוסף, ולא את כל הנרות במשך כל שמונת הימי החנוכה?

שלום וברכה. ימי חנוכה מתפרסים על שמונה ימים, כאשר בכל יום אנו מוסיפים נר אחד, וביום השמיני אנו מדליקים שמונה נרות. לכן יש בחנוכייה שמונה קנים לצורך שמונת הנרות. זאת מלבד האיסור שאין לעשות מנורה בעלת שבעה קנים. שנית, אין מספר הנרות זכר למנורה בבית המקדש, אלא כדי לספור את מספר הימים בהם התרחש הנס. ולכן אנו מדליקים ביום הראשון נר אחד להראות שהיה נס יום אחד, וביום השני שניים להראות שהנס אורך כבר יומיים, וכן הלאה על זה הדרך.

* * *

9. שלום רב. כאשר מדליקים את נרות החנוכה, מאיזה צד של החנוכייה צריך להדליק? שמעתי כמה דעות בעניין.

שלום וברכה. ביום הראשון שמים את הנר בצד ימין של החנוכייה, ולמחרת מתקדמים ושמים נר נוסף סמוך לקודם בצדה השמאלית, ומתחילם להדליק מהנר החדש.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

10. האם מותר לי להדליק חנוכייה אחרי 12 בלילה? לפני כן לא מתאפשר לי. תודה מראש, וחג אורים שמח.

שלום וברכה. אפשר להדליק בברכה גם אחרי חצות הלילה, באם ישנם אנשים ערים בבית בזמן ההדלקה. לחלופין אפשר להדליק בברכה על אדן החלון הפונה לרחוב, באם ישנם עדיין אנשים שמסתובבים ברחוב באותה שעה. במידה והתנאים הנ"ל לא קיימים - מדליקים בלי ברכה עד עלות השחר.

התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה