מקבצי שו"ת - שאל את הרב

למה לא מפרסמים את שם הילד עד לברית, ומה עדיף – חצאית קצרה או מכנסיים?

מקבץ שו"ת מס' 22 – 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

1. מה המקור ההלכתי לאיסור גילוי ההריון עד שלושה חודשים? מה אומרת היהדות על בדיקות גנטיות של הבעל והאישה? ומה אומר הרב לגבי ״בריתה״ לבת? תודה רבה!

1. אין איסור הלכתי לגלות את ההריון בשום שלב, אלא שיש נוהגים שלא לספר על ההריון, זאת לאור דברי חז"ל במסכת בבא מציעא (דף מב עמוד א) והשלחן ערוך אורח חיים (סימן רל סעיף ב) שאין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין (וע"ע בט"ז ביורה דעה סימן קפה סק"ב, ובש"ך שם סק"ה).

ויש שמקפידים שלא לספר רק בתחילת ההריון, היות שאז זקוקים יותר לסיעתא דשמיא, שהכל יעבור ללא תקלה (וע"ע בספר תורת היולדת עמוד תיט שהביא מספר יגדיל תורה תשובה ס, שאשה מעוברת לא תפרסם את הריונה עד שתיכנס לחודש החמישי. וע"ע בספר סגולות רבותינו עמוד 263 בתשובות הגר"ח קניבסקי שליט"א, ובהערה שם(.

2. דעת גדולי הדור שיש לאיש ואישה לערוך בדיקות גנטיות לפני סגירת השידוך, כדי שלא יאונה להם כל אוון. וכן הורו הגר"ע יוסף זצ"ל, ויבדל לחיים בנו הגר"י יוסף שליט"א גם לספרדים ובני עדות המזרח. ראי בקישור הבא.

3. אין דבר כזה "בריתה" לבת. מנהג הספרדים לעשות לבת סעודה המכונה "זבד הבת", דהיינו סעודת הודיה על הולדת הבת. אצל האשכנזים נוהגים לערוך קידוש בשבת בבוקר (יעויין מה שהביא בזה בספר נטעי גבריאל על נדה חלק ג' עמודים תקצט-תר). וראי עוד בקישור הבא.

* * *

2. שלום לכבוד הרב. הייתי רוצה לדעת מה המקור למנהג או הלכה, שלא מוצאים את התינוק 40 יום מרגע הלידה? ועוד שאלה, למה לא מפרסמים את שם התינוק עד לאחר הברית?

1. הגר"ע יוסף זצ"ל סובר שאין שום מקור שלא להוציא תינוק מהבית לפני שמלאו לו 40 יום, ולכן מותר לעשות כן ללא חשש (שו"ת מעין אומר חלק יב' פרק א' סעיף ו. וע"ע בספר סגולות רבותינו עמוד 371(.

2. אין איסור לגלות את שם התינוק לפני הברית, אולם מנהג העולם להימנע מזה, ויש בזה כמה טעמים, ומהם: כדי למעט במחלוקת, שעם הפרסום עלול להיות חילוקי דעות בין המחותנים וההורים (ראה נטעי גבריאל על נדה חלק ג' פרק עא סעיף א).

* * *

3. מאיזה גיל רצוי ליטול ידיים בבוקר לפעוט / ילד / תינוק? והאם 6 פעמים?

ראוי לכתחילה לעשות גם לתינוקות נטילת ידיים בבוקר, הן משום שהם נוגעים במאכלים, וגם כדי שיגדלו בטהרה, ויהיו גידולי קודש (יעוין מה שהביא בזה בספר הלכה ברורה חלק א' סימן ד סעיף כא, והרב ישראל טאפלין שליט"א בספר הליכות ישראל סימן א). תיטלי לו את ידיו כפי שאת נוהגת בעצמך (יש הרי נוהגים ליטול את הידיים בבוקר 6 פעמים, ויש שנוהגים ליטול 8 פעמים).

* * *

4. א. שמעתי שבליל שבת אין להתפלל ערבית ביחיד (לא בבית הכנסת) לפני שמיעת הקידוש. האם נכון הוא הדבר? ב. האם מותר להתפלל / לקרוא מהסידור בעת ששמים אותו על הברכיים?

א. אפשר להתפלל ערבית ביחיד לפני שמיעת קידוש.

ב. מותר להניח סידור על הברכיים - ולהתפלל מתוכו (כן מוכח מהרמ"א יורה דעה סימן רפב סעיף ז שאסר להניח ספר קודש על ברכיו אם משעין את ידיו עליו. ומוכח שאם לא משעין את ידיו מותר. וכ"כ בספר גנזי הקודש פרק ב' סעיף ז).

* * *

5. הרמב"ם זצ"ל אמר שבית המקדש השלישי ירד ב"ה מהשמיים. האם דעה זו מוסכמת?

אכן דעת רש"י במסכת סוכה (דף מא עמוד א, ד"ה אי נמי), שבית המקדש השלישי שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבוא משמים, שנאמר (שמות טו יז) "מקדש ה' כוננו ידיך".

אולם דעת הרמב"ם (הלכות מלכים פרק יא הלכה א, ד) שמלך המשיח הוא זה אשר עתיד לבנות את בית המקדש השלישי, ע"ש (וע"ע מה שהביא בזה הגר"ע יוסף זצ"ל בספרו מאור ישראל חלק א' בחידושיו על ראש השנהדף ל עמוד א).

 

6. הבת שלי לובשת חצאית מאוד קצרה, ואני מסורתית, בבית שומרים שבת. השאלה שלי, האם עדיף שתלך עם מכנס ארוך לא צמוד מאשר חצאית קצרה?

עדיף שתלך עם מכנס ארוך לא צמוד, מאשר שתלך עם חצאית קצרה מאוד.

מקורות: כבר נשאל בזה הגר"ע יוסף זצ"ל בספרו שו"ת יביע אומר חלק ו' (חלק יורה דעה סימן יד), והשיב: שישנו איסור גמור לבנות ישראל ללכת בחצאיות מיני. וכן אסור לבנות ישראל ללבוש מכנסיים, משום שהן בגדי שחץ ופריצות. ובנות הלובשות חצאיות מיני למעלה מן הברך, צריך להשתדל להשפיע עליהן בדרכי נועם ללבוש חצאיות צנועות, באופן שמכסות את הברכיים גם בעת ישיבתן. אמנם במקום שלא ישמעו לנו הבנות ללבוש חצאיות שמכסות את הברכיים, יש להעדיף מכנסיים על חצאיות קצרות, עד שיוכלו להשפיע עליהן ללבוש בגדי צניעות ככל בנות ישראל הכשרות (וע"ע בשו"ת מגדל צופים חלק ג' סימן לד אות ה).

* * *

7. שלום רב, רציתי לדעת האם מותר להשתמש בשמן לבישול שנשאר פתוח כל הלילה. אם כן, האם מותר להשתמש בו רגיל?

מותר.

* * *

8. 1. האם זה נכון שאסור/לא מומלץ לישון עם גרביים כי זה גורם לשכחה? ואם כן, מה המקור?

2. קראנו שלא טוב להוריד 2 בגדים בבת אחת. אבל אם אדם לובש בחורף 2 זוגות גרביים על רגל אחת, מותר לו להוריד את שני הגרביים בבת אחת, או שגם לא?

1. עד כמה שידוע לי אין מקור שאומר ששינה עם גרביים גורם לשכחה. ויעוין עוד בקישור הבא.

2. בעיקר צריך להיזהר שלא ללבוש ב' מלבושים בבת אחת, כי זה גורם לשכחה (משנה ברורה סימן ב סק"ב). יש מחלוקת בין הפוסקים האם גם הורדת ב' בגדים מגופו בבת אחת גורם לשכחה או לא. ולהלכה, אף שהעיקר להקל בהורדת הבגדים, מכל מקום נכון להיזהר בזה, ובפרט שאם יוריד ב' מלבושים יחד, יש לחוש שאחר כך ילבשם יחד  (ילקוט יוסף סימן ב סעיף יא). וכל זה נכון גם לגבי הורדת ב' זוגות גרביים (ראה בספר יפה ללב סימן ב סק"ג).

 

9. האם רחל ולאה היו תאומות זהות?

עצם הדבר שרחל ולאה היו תאומות, מופיע בסדר עולם רבה (פרק ב'), וכן בספר נחל קדומים (להחיד"א זצ"ל) על התורה (פרשת ויצא), בשם רבינו אפרים. יש מקום גם לומר שרחל ולאה היו תאומות זהות לחלוטין במראה ובקול, ולא היה שום הפרש ביניהם אלא דבר אחד קטן, שעיני לאה היו רכות ולא יפות כשל רחל (ראה באורך בבטאון "נזר התורה", תשרי תשס"ט, עמודים קנט-קסב, במאמר הרב מנחם חיים גליצקי שליט"א).

* * *

10. מה הדין לספרדים בעניין משחק כדורגל בשבת?

לפי דעת הגר"ע יוסף זצ"ל, אסור לספרדים מעל גיל חינוך (שש ומעלה) לשחק כדורגל בשבת (ראה בספר חזון עובדיה על הלכות שבת חלק ג' עמודים צט-קא).

וגם לפי מנהג האשכנזים, אסור לשחק כדורגל על אדמה או דשא בשבת. ואפילו על משטח מרוצף, כגון על מגרש מרוצף אספלט או בטון.

אבל אין לאסור לשחק על גבי משטח מרוצף שבתוך הבית. ומכל מקום, אחרי גיל בר מצוה ודאי רצוי להימנע אפילו ממשחק בתוך הבית, כי השבת, חמדת הימים, לעונג ניתנה, עונג רוחני מעין עולם הבא, וכל המכבדו מעשות דרכיו - נותנים לו נחלה בלי מצרים (שמירת שבת כהלכתה החדש חלק א' פרק טז סעיפים א, ו(.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה