סגולות

הגר"ח קנייבסקי: ללמוד תורה בבית – סגולה נגד שריפות

בעקבות גל השריפות הנורא, התבטא מרן הגר"ח קנייבסקי כי "יש סגולה להינצל משריפות: ללמוד פרק 'אלו הנשרפים' וללמוד תורה בבית בלילה"

הרב קנייבסקי (צילום: פלאש 90)הרב קנייבסקי (צילום: פלאש 90)
אא

בעיצומן של גל השריפות שהשתולל בארץ לפני כשבוע וחצי, הגיעה הידיעה הכואבת לאוזניו של מרן שר התורה, מרן הגר"ח קנייבסקי. מרן הגר"ח הגיב ואמר: "יש סגולה להינצל משריפות, והיא ללמוד פרק אלו הנשרפים (פרק תשיעי במסכת סנהדרין)".

מאוחר יותר, הוסיף מרן הגר"ח ואמר: "אם היו שואלים אותה מה לעשות, הייתי ממליץ לקבל על עצמנו ללמוד תורה בבית בשעות הלילה". שר התורה אף ציטט את הגמרא בסנהדרין: "אמר רבי אלעזר: כל בית שאין דברי תורה נשמעים בו בלילה – אש אוכלתו".

מעניין לציין, כי לאחר שוך השריפות, נשאלו מספר רבני ערים על ידי תושבים שביתם נשרף ואת הכתובה עלתה באש. הרי ידועה ההלכה שאסור לאדם לגור עם אשתו בלא כתובה אפילו שעה אחת. 

רבני הערים הפנו את שאלותיהם בנושא הכתובות השרופות לגאון רבי משה שטרנבוך, אשר השיב כי מי שכתובתו נשרפה צריך לעשות לאלתר לכל הפחות מעשה קנין חדש בפני שני עדים על מה שהתחייב בכתובה, ולא מועיל ההעתק שקיים ברבנות. הרב שטרנבוך הוסיף וציין כי "כל זמן שלא חודש מעשה הקניין, אין לו היתר לגור עם אשתו בבית".

הרב שטרנבוך הוסיף וסיפר כי מקובל בידיו מעשה מהתקופה בה שלטו הירדנים בירושלים העתיקה. "באותה תקופה, הגיעו פליטים רבים עם משפחותיהם לשכונת קטמון בירושלים, כשהם שבורים ורצוצים באבדן כל משפחתם. לפני כניסת השבת, שלח רבי זאב מינצברג זצ"ל שליחים שעברו מבית לבית, והודיעו לפליטים כי עליהם לעשות כתובה חדשה לאלתר".

הראשון לציון, הגאון רבי יצחק יוסף, השיב אף הוא על עניין הכתובות כי "האישה סומכת על בית הדין שישמור על זכויותיה, וגם יש חרם דרבנו גרשום, ועוד טעמים... לכן אין להיבהל ויעשו בנחת".

הרב הראשי הרב דוד לאו כתב כי "למרות שבכל הרבנויות בארץ. נוהגים לשמור העתקים של הכתובות, במקרה זה אין זה מועיל, היות והכתובה המקורית לא קיימת. משום כך יש לכתוב כתובה חדשה, שנקראת "כתובה דאירכסא", כשם שעושים בכל מקרה בו הכתובה נאבדת".

בעקבות ההכרעה, הרבנים הראשיים לישראל העבירו הוראה וכן נוסח של "כתובה דאירכסא" לכלל הרבנויות והמועצות המקומיות ברחבי הארץ, ואף פנו לשר הדתות דוד אזולאי להורות למועצות הדתיות המקומיות לזרז את הליך הנפקת "כתובה דאירכסא" למאות המשפחות שאיבדו את בתיהם בגל השריפות הנורא.

תגיות:סגולההרב קנייבסקישריפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה