מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מה היהדות חושבת על קנאביס, והאם קין עשה תשובה על חטאו?

מקבץ שו"ת 21# לסוף חודש חשון; 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

אא

1. האם קין עשה תשובה על שרצח את אחיו הבל?

יש מחלוקת אם קין חזר בתשובה או לא. ראה בבראשית רבה (פרשה כב פרק יג), ושם דעת רבי חנינא בר רבי יצחק, שאדם הראשון פגע בקין, ואמר לו מה נעשע בדינך? אמר לו, עשיתי תשובה ונתפשרתי. התחיל אדם הראשון מטפח על פניו, אמר, כך היא כוחה של תשובה ואני לא הייתי יודע, מיד עמד אדם הראשון ואמר מזמור שיר ליום השבת וגו', עיין שם (וע"ע ברש"י וברמב"ן בספר בראשית פרק ד פסוק יג).

* * *

2. רציתי לשאול מה עמדת היהדות לגבי סמים (קנאביס), והאם בביאת משיח זה ייעלם מן העולם יחד עם היצר הרע? איך יש רבנים שתומכים בזה?

יש להניח שבעת ביאת המשיח הכל יהיה לטובה. הקנאביס יהיה רק מיטיב עם הבריות ולא תהיה שום השפעה לא טובה.

לא שמעתי שיש רבנים שתומכים בסמים מזיקים.

* * *

3. האם מותר לתינוק חרדי לשתות חלב של אישה חילונית שאוכלת בשר לא כשר?

יש למנוע מתינוק לינק מאישה שאינה שומרת כשרות, כי זה גורם לטמטום הלב ומוליד לו טבע רע (ראה ברמ"א יורה דעה סימן פא סעיף ז, ובט"ז וש"ך שם).

* * *

4. האם אפשר לשים קרם ידיים בשבת? יש לי יובש נוראי שאף יוצר לי חתכים בעור, ואני מתביישת שאנשים רואים זאת, ובמיוחד בעלי.

יש להשתמש בשמן תינוקות. אם זה לא מועיל לך ויש לך צער גדול, תוכלי להקל בקרם, אבל יש לעסות היטב היטב, עד שלא יישאר מאומה על עורך.

 

5. שלום רב. אני בחורה דתיה ומאמינה, ואני שואלת מתוך רצון להבנה וכדי שיתיישבו לי הדברים. מהי מטרת הבריאה? מכל זוית שהיא... גם אם זה התענגות ה' על ברואיו וגם אם זה עשיית המצוות, שכר ועונש וכו', הכל מתבסס על נתינת התורה לישראל וספר החוקים הקדוש. אבל אם המטרה מתחילה ממנה, מהתורה, מדוע לקח כל כך הרבה זמן עד שהיא הגיעה? למה לא ניתנה לאדם הראשון, או לדורות הקרובים אחריו? למה היו דורות שלמים שלא הכירו במציאות ה', ואם לא הכירו במציאות זו, למה דור נח והמבול נענשו? אין תורה שלפיה הם מצווים... האם מציאות שכר ועונש טרם נתינת התורה מעידה על כך שלא חייבים לקיים את מצוותיה על מנת שה' ישפוט אותי לצדקות או רשעות? מדוע לא נתנו התורה והמצוות מלכתחילה, מה היתה מטרת קיום העולם טרם ניתנה? תודה רבה!

לפני שניתנה תורה לעולם, כל בני האדם התחייבו רק בשבע מצוות בני נח (שהן מצוות בסיסיות מאוד, כמו לא לגנוב, לא לרצוח, לא לעבור איסורי עריות וכו'). אותן קיבלו הכל במסורת מן האדם הראשון, אך גם יכלו להבינם בשכלם הישר והפשוט (כפי שאברהם אבינו השיג זאת בשכלו הישר, שהרי הבורא טבע בכולנו יושר פנימי להבחין בין טוב לרע בסיסיים כל כך).

דור המבול נענש על איסורי גזל ואיסורי עריות חמורים מאוד. גם העיר סדום ועמורה נענשה על איסורי עריות ועוולות מוסריות נוראות שעשו בין אדם לחבירו.

גם בימינו מצווים כל הגויים אך ורק בשבע מצוות בני נח. כל גוי ששומר את שבע המצוות יש לו חלק לעולם הבא, וכל גוי שעובר על המצוות הבסיסיות הללו נענש עליהן.

אך התורה היא תכלית גבוהה הרבה יותר בבריאה, למענה נברא העולם. כי בעוד המצוות הבסיסיות של שבע מצוות בני נח נועדו כדי לשמור על תיקון העולם ויסודות החברה, הרי התורה היא תכלית כל הבריאה כולה, המדריכה אותנו כיצד להשיג את עבודת האלוקים האמיתית, את המטרה הקדושה והגבוהה מכל: "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך".

למענה אלוקים ברא את העולם כולו, כפי שנאמר: "אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו לג, כה). על כן, עד שהגיעו בני ישראל לעולם, העולם התקיים בחסד בעבור העתיד. הבורא קורא כל הדורות מראש, וידע שהתורה תינתן לעם ישראל.

פירוש הדבר, שהתורה המתינה עד שיהיה בעולם עם שראוי לקבלה. עם ישראל היה היחיד בעולם שהסכים לקבל את התורה, ואמר "נעשה ונשמע". דור המבול ודורו של נח לא היו ראויים מצד אמונתם ומצד מעשיהם לקבל את התורה, ולכן נותרו עם שבע מצוות.

כמו כן, התורה לא יכלה להימסר לצדיקים יחידים בדורם, מאחר שהתורה נועדה להיות עבודתו של עם שלם. זו הסיבה שיש בחוקי התורה דיני מלוכה, דיני בית המקדש, דיני כהנים, דיני לווים, דיני שמיטה, דיני שביעית, דיני עלייה לרגל ועוד. כי התורה נועדה לייצר מלכות בבריאה: "אתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" (שמות יט, ו).

לאחר שהתורה ניתנה לעם ישראל בהתגלות אלוקית לפני מיליונים, כל האומה היהודית התחייבה לקיימו לדורותיה. בזכות התורה זכינו לשרוד באופן על-טבעי במשך 3300 שנה, בעוד כל העמים סביבנו נכחדו והתבוללו בדרך הטבע. קיומנו העל-טבעי תלוי בתורה הקדושה, וכל יהודי ויהודיה מחוייבים בקיומה, כי נשמתנו קשורה בה, ולמענה ניצל עמנו ממצרים ושרד אלפי שנים, וזכה לנסים גלויים שאף עם אחר לא זכה בהם.

אם נקיים את התורה, נזכה לברכות עד אין קץ, לשלום עולמי, לעושר וכלכלה טובה. אך אם חלילה נתרשל בקיומה נענש בעונשים חמורים. כי עם ישראל חתם חוזה נצחי עם הבורא יתברך. אנו עם הנצח למענו נברא העולם. תפקידנו בבריאה חשוב מכל תפקיד אחר. וכמו שבן של מלך לא יכול להחליט להיות איכר, כך גם אין לנו הרשות לבטל את התורה שקיבלנו מאבינו שבשמים.

כמובן שעם גודל העול, כך גם גודל השכר הנפלא שבו אנו זוכים בזכות התורה. התורה היא הרי ספר הוראות היצרן שמסר הבורא לטובת נבראיו, ולכן שומרי התורה זוכים לחיים טובים יותר, לזוגיות טובה יותר, לחינוך ילדים טוב יותר, לחברה טובה יותר, לסיפוק רב יותר מן החיים, והחשוב מכל - לדרגה הגבוהה והנפלאה ביותר שיש בחיי הנצח של העולם הבא. למענה ירדנו לעולם הזה. זו עובדה שספר התורה הפך לספר המשפיע והמפורסם ביותר בעולם כולו, ועם ישראל הפך לעם המפורסם והמדובר ביותר בעולם כולו. אין זה צירוף מקרים. בדרך זו מקרב הבורא את העולם כולו לקראת הגאולה, בה ישוב עם ישראל לשמור את התורה הקדושה ולהיות אור לגויים.

 נא לראות גם:

מה התפקיד של גוי טוב.

 האם ליהודי יש בחירה אם להיות יהודי.

* * *

6. שלום כבוד הרב. רציתי לשאול האם לעובר במעי אמו יש בשבת גם כן נשמה נוספת? ואם כן במה זה מתבטא? ובכלל, איך מתבטא זה שיש לי בשבת נשמה יתירה?

1.  עד כמה שידוע לי לא נתבאר אם יש לעובר נשמה יתירה בשבת.

2. ראה ברש"י מסכת ביצה (דף טז עמוד א), שנשמה יתירה - היינו רוחב לב למנוחה ולשמחה ולהיות פתוח לרוחה, ויאכל וישתה ואין נפשו קצה עליו.

 

7. ידוע שאם יש לגבר שיער ארוך זה מושך דינים. האם על אותו משקל יש עניין שאישה לא תסתפר קצוץ כמו מראה של גבר? כמובן מישהי שלא מחויבת בכיסוי ראש... מישהי שמרצונה רוצה להסתפר בצורה כמו גבר האם יש עם זה בעיה?

אסור לאשה להתספר בסגנון גברי.

* * *

8. אני נוסעת באוטובוס לסמינר, הלוך וחזור. מה עלי לעשות, כאשר קו זה הוא עמוס תמיד, ואין מקום לשבת, ובנים נפגשים בי? מה עלי לעשות במצבים האלה?

יש להיזהר ככל האפשר להימנע מנגיעה. אולם נגיעה שלא במתכוון ושלא מרצון מתוך הדוחק, אין בה חטא.

* * *

9. עברתי היום מתחת לסולם שהיה בחנות, כי לא היה מקום. יש כאלה שאומרים שאסור לעבור מתחת לסולם. השאלה שלי היא אם זה באמת נכון, או שזו אמונה טפלה? תודה רבה.

אם מדובר בסולם יציב אין בעיה לעבור תחתיו.

 

10. רציתי לשאול מבחינה הלכתית מה ראוי לעשות. האם נערה בגילאי תיכון כדאי לה ללמוד ברמה הגבוהה ביותר (גם אם ידרוש מאמץ יותר מיכולותיה כמו במקצוע האנגלית שאין לה רקע בו) במקצועות הריאליים - 5 יח' לימוד, שזה בא על חשבון מרבית חייה בציפייה לעתיד עם פרנסה טובה כדי שבעלה ילמד בכולל? ראוי לציין שנערה זו גם מתנדבת במקומות לזיכוי הרבים, וסדר היום שלה כולל לימוד יומי במגוון נושאים ובנוסף מזכה את הרבים דרך הווטסאפ. האם מבחינתה מספיק לעשות שלוש יח' כדי לעשות השתדלות, ולשאר ה' ידאג? ברור שהוא דואג תמיד, אבל השאלה מה עליה לעשות... האם זו דרך טובה לעבוד את ה'?

יש לברר את המציאות כיום בשוק התעסוקה.

אם ניתן למצוא עבודה סבירה וטובה גם כאשר את לומדת ברמה נמוכה יותר, אין עניין להתאמץ יותר מידי, וניתן ללמוד רק 3 יחידות. אם לא כל כך מצויה עבודה בשכר סביר, הרי שיש עניין להשתדל ללמוד ברמה גבוהה, בצורה שתוכלי למצוא עבודה בעז"ה.

אם יש צורך ללמוד ברמה גבוהה, הרי שתצטרכי להפסיק את ההתנדבות לזמן מה וכן את זיכוי הרבים בווטסאפ.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה