5 נקודות למחשבה

האם זו גזענות לומר שאנו העם הנבחר? 5 נקודות למחשבה

מי קבע שצריך לשמוע בקול הרבנים? האם ראוי לקבוע צום ביום הזיכרון לשואה? איך עומד גופנו בלחץ האוויר העוטף אותו, ומדוע עיניהם של בעלי החיים הנטרפים ממוקמות בצדי הראש?

אא

טורף ונטרף

אחת הדרכים להכיר, שיש בורא ו"מתכנן על" לעולם הנפלא, שבו אנו חיים, היא דרך ההתבוננות והעיון בנפלאות הבריאה. דוגמא מעניינת לכך ניתן לראות בעולם החי: בורא עולם נתן לכל בעלי החיים את הכלים המתאימים לצרכיהם.

למשל, בעולם החי יש מציאות של בעלי חיים טורפים ונטרפים. אם נתבונן בתופעה זו, נגלה תופעה מעניינת:

1. האם שמתם לב שלכל בעלי החיים הטורפים (למשל, לנמר) יש עיניים מהצד הקדמי של הפנים, ואילו לבעלי החיים הנטרפים (למשל, לפרה) יש עיניים הממוקמות בשני צדי הראש?

מדוע זה כך? בעלי החיים הנטרפים לועסים כאשר ראשם תחוב בעשב, באדמה. לוּ היו עיניהם רק "מקדימה"- הם היו רואים רק את העשב שמולם, בלי לקלוט מה קורה מסביבם. אך מכיוון שיש להם עיניים מהצדדים, הם זוכים לשדה ראיה רחב, וכך יש ביכולתם להבחין בטורף המתקרב ולמלט את נפשם. לעומת זאת, בעלי החיים הטורפים צריכים רק להתמקד בטֶרֶף שנמצא מולם, כי אין כל חשש לחייהם מהצדדים.

2. האם שמתם לב שלכל בעלי החיים הטורפים יש ניבים ושיניים שהן חותכות? למה? כדי שיצליחו לקרוע את הבשר ולאכול. לעומת זאת, לנטרפים, מכיוון שהם ניזונים מהעשב שבאדמה, הם צריכים שיניים טוחנות!

3. האם שמתם לב שבעלי החיים הנטרפים הם בעלי אפרכסת מזדקפת (ארנב, אייל, צבי) או מתנועעת. למה? כי בעלי חיים אלו זקוקים ליותר הגנה במרחב, ותנועת האפרכסת עוזרת להם במיקום הקולות.

האם יתכן שיצא "במקרה" שלטורפים יש עיניים מקדימה ולנטרפים יש עיניים בצדדים? איך "ידעו" הטורפים לגדל שיניים חותכות ואילו הנטרפים - שיניים טוחנות? מי זה שתכנן את החלוקה המדהימה הזו, ובכך העניק לחיות את "הכלים" המתאימים להן? רואים פה תכנון לפרטי פרטים.

 

המלך והאדריכל

נפתח במָשָל: מלך מעוניין לבנות ארמון מגורים מפואר. לשם כך הוא שוכר קבלן ואומר לו כך: "אני מבקש שתבנה לי ארמון, ותפעל לפי הנחיות האדריכל שלי. כל מה שהוא מבקש ממך תעשה! אנא ראה בהנחיות האדריכל כאילו מדובר בהנחיות שלי". הקבלן מקשיב ופועל בדיוק לפי הנחיותיו של האדריכל שהמלך מינה.

הגיוני שכך יפעל הקבלן, למה? כי הקבלן יודע שהאדריכל קיבל "מנדט" מהמלך, ולכן הוא פועל לפיו ולא מערער אחר דבריו. אם הקבלן היה "מצפצף" על דברי האדריכל, צפוי הוא לבוא חשבון מול המלך. הרי המלך ציווה עליו זאת במפורש!

הנמשל: בורא עולם הסמיך את גדולי הדור להורות לנו ולפעול לפי הנחיותיהם.

אם כן, התוכלו להסביר לי מדוע ישנם אנשים, שמערערים אחרי דברי החכמים, גדולי הדור, ואף לועגים לדבריהם?

אני לא מדבר כרגע על כל אדם בעל זקן ומגבעת, אלא על רבנים שהוסמכו להורות ולהנהיג – אם הם גדולי הדור המובהקים כגון הרב עובדיה יוסף זצ"ל, או הרב חיים קנייבסקי שליט"א, ואם זה המרא דאתרא, שהוא הרב המקומי, שיש חיוב לשמוע בקולו. יש גם רבנים, שבלי מינוי רשמי פועלים רבות ומובילים מהפכה חיובית אדירה בעם ישראל, כמו הרב זמיר כהן שליט"א.

 

מדוע ישנם אנשים שמזלזלים בדברי הרבנים, או שרואים בדבריהם רק "המלצה"? ומדוע ישנם אנשים שאומרים "מה אתה מקשיב לרבנים, אין לך דעה משלך"?

מהיכן אני יודע שבורא עולם הסמיך אותם? היכן בתורה נאמר שחובה לציית לגדולי הדור, הפוסקים והרבנים?

בורא עולם מצווה זאת במפורש: "וּבָאתָ, אֶל-הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם, וְאֶל-הַשֹּׁפֵט, אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם: וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ, אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט. וְעָשִׂיתָ, עַל-פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ, מִן-הַמָּקוֹם הַהוּא, אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה: וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת, כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ. עַל-פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ, וְעַל-הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר-ֹיאמְרוּ לְךָ-תַּעֲשֶׂה: לֹא תָסוּר, מִן-הַדָּבָר אֲשֶׁר-יַגִּידוּ לְךָ-יָמִין וּשְׂמֹאל" (דברים, יז, ט-יא).

 

 

עם סגולה

חבר שלי קרא כתבה, המגדירה את עם ישראל כ"עם סגולה"- תואר המביע את ייחודו וקדושתו של עם ישראל כעמו של ה', ומבטא את היותו העם הנבחר - עם הבחירה.

הוא פנה אלי בטענה, שאין כל הבדל בין עם ישראל לגויים, ומה שכתוב בתורה - שבורא עולם בחר בנו מכל העמים, ושאנו עם סגולה - זו אמירה גזענית, וממש לא נכונה...

אמרתי לו שאנו אכן עם סגולה, אנו עם ייחודי, וניתן לראות את השגחת בורא העולם עלינו בחוש. עלינו רק להתבונן במספר תופעות מפתיעות, לא הגיוניות בעליל, שאין להן כל הסבר מניח את הדעת, מלבד השגחתו של בורא העולם עלינו.

ראשית, איך יכול להיות שאנו עָם כה קטן ובכל זאת, אומות העולם מדברות על אודותינו ללא הרף? בעולם יש כ-15 מיליון יהודים, המהווים כ-0.5%(!) בלבד מאוכלוסיית העולם. האם יש עוד עָם שהוא מיעוט כמו היהודים, שנמצא במוקד תשומת הלב של העולם, שכל כך מבקרים אותו ומפגינים נגדו?

שנית, עם ישראל (הכבשה) נמצא בלב הסכנה, ומדינות ערב (הזאבים) שמסביבנו אינן מתביישות להצהיר על שנאתן ועל רצונן בהשמדת העם היהודי מן העולם. מדובר על לא פחות מ-350 מיליון מוסלמים סביב מדינת ישראל! מה מונע מכל מדינות ערב היום פשוט להתאחד נגדנו ולהשמיד אותנו? הרי לכאורה במצב כזה לא היה לנו כל סיכוי לשרוד מולם?

שלישית, איך יכול להיות שהערבים, הרוצים לכלות ולהשמיד אותנו, היהודים, ושנוכחותנו בארץ ישראל היא לצנינים בעיניהם - הם אלו שמשרתים אותנו ואף בונים עבורנו את הארץ...זה הרי נוגד כל הגיון בריא! איך זה קורה?

רביעית, איך יכול להיות שהעם היהודי זכה לקבל את ארץ ישראל - חבל ארץ, הנמצא במיקום הגיאוגרפי האטרקטיבי ביותר בעולם? זה נוגד כל היגיון! למיטב ידיעתי, פיסות נדל"ן יקרות לא מעניקים "במתנה", ובטח שלא למיעוט נרדף ועזוב, מוכה וחבול כמו העם היהודי......

לבסוף, כנגד כל הסיכויים, למרות היותנו עם נרדף ומעונה, מיעוט, המפוזר בכל העולם, כיצד עם ישראל הצליח לשרוד כל כך הרבה ניסיונות השמדה ואנטישמיות במשך אלפי שנים?

האם תופעות אלו אינן מעידות בהכרח על היותנו עם סגולה?

 

צום ביום השואה?

מדי שנה, מצוין בישראל בכ"ז בניסן יום הזיכרון לשואה ולגבורה - יום הזיכרון הרשמי, בו אזרחי ישראל מרכינים את ראשם ועומדים דום בצפירת הדומייה בת שתי הדקות לזכר ששת המיליונים שנספו.

יוזמה חדשה שהולכת וצוברת תאוצה ברשת, קוראת לכמה שיותר אנשים לצום מדי שנה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, לזכר הקורבנות שנספו באסון הגדול והנורא שפקד את העם היהודי.

מכרה חילונית סיפרה לי על היוזמה הזו, השבתי לה, כי אין לצום ביום זה, מכיוון ובחודש ניסן לא חלים דיני אבלות. סיפרתי לה שהרבנות הראשית כבר קבעה, שצום עשרה בטבת יוקדש גם לזכר קורבנות השואה.

היא לא קיבלה טענה זו, והביעה זלזול כלפי הדת וכלפי הרבנים, שלא נותנים לגיטימציה ליוזמה.

שאלתי אותה: "את מתעקשת לצום ביום שכזה כאות הזדהות עם ניצולי השואה ועם סבלם. זו יוזמה ברוכה, אבל האם את צמה בצום גדליה, שבהירצחו כבתה גחלת ישראל האחרונה, ששרדה אחר חורבן בית הראשון, ושארית יהודה גלתה מארץ ישראל, ונהרגו אלפים רבים מישראל? האם את צמה על פרעות ת"ח-ת"ט, שבהם נרצחו מעל 100,000 יהודים, ונשרפו ונחרבו כשליש מהקהילות היהודיות בפולין ואוקראינה? האם את צמה על מיליוני היהודים, שנטבחו במסעות הצלב ועל ידי האינקוויזיציה? ההיסטוריה של עם ישראל רצופה ברצח יהודים על לא עוול בכפם. מדוע אם כן, אינך צמה כאות הזדהות גם באירועים אלו? האם הדם שלהם פחות חשוב מהדם של מיליוני היהודים שנרצחו בשואה?"

תשובתה: "אני פחות מתחברת לאירועים האלה..."

כל מילה מיותרת...

 

 

עומדים בלחץ

תארו לעצמכם שלחץ עצום היה רובץ על גופכם, לחץ כה עצום, עד שהכוח המופעל באמצעותו על גופכם היה שווה למשקלן של כמה וכמה מכוניות!

תיאור זה איננו דמיוני כלל. זוהי המציאות.

על גופנו רובץ משקל של טונות רבות. זהו משקלו של האוויר שמסביבנו המפעיל על גופנו לחץ עצום. האוויר לוחץ על גופנו.

וכי לאוויר יש משקל? רובנו טועים לחשוב שהאוויר חסר משקל, שהרי אם היה לאוויר משקל, היינו צריכים לחוש בו!

חברים, לאוויר משקל רב: על כל סמ"ר בגופנו ישנו לחץ של קילוגרם אחד של אוויר! זהו כוחו של האוויר הלוחץ עלינו בכל מצב. אם כך, איך איננו נמעכים למרות הלחץ העצום הזה, ואיך איננו חשים בו?

אלא שבגופנו קיים מנגנון מורכב להפליא, שיוצר לחץ פנימי, המשתווה ללחץ החיצוני ומאזנו, וכך אין אנו חשים במשקלה של מעטפת אוויר זו.

כנגד המשקל העצום של האוויר פועל בגופנו לחץ אוויר נגדי: אוויר נמצא גם בתוך גופנו והוא פועל מבפנים כלפי חוץ, בניגוד לכיוון האוויר הלוחץ על גופנו מבחוץ. לחץ נגדי זה מאזן את הלחץ החיצוני. כאשר לחץ האוויר משתנה, למשל, בנסיעה ממקום גבוה למקום נמוך, אנו מרגישים זאת בגופנו, ודוגמה לכך היא הלחץ באוזניים, כשנוסעים לים המלח.

גוף האדם אינו קורס תחת לחץ האוויר בשל איזון לחצים, המתקיים בין הלחץ הפנימי בגוף ללחץ האוויר. מצב דומה מתקיים אצל הדגים, המצויים תחת לחץ שכבות המים באוקיינוס, ובכל זאת הם אינם נמחצים תחתיהם... פלא אדיר!

תגיות:גזענותרבנים5 נקודות למחשבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה