טהרת המשפחה

"ואז אמרתי לעצמי: ’זהו, אני מפסיקה עם הטהרה’"

שמרית התחילה להקפיד על מצוות הטהרה אלא שלא ידעה כלל על הקשיים שצפויים לה בדרך. בשלב מסוים היא החליטה לחדול ולהפסיק, אלא שאז הגיעה השיחה הבלתי צפויה...

התמונה באדיבות ארגון טהרת הביתהתמונה באדיבות ארגון טהרת הבית
אא

אילו הייתם שואלים את שמרית לפני כשלוש שנים מהי טהרת המשפחה, קשה מאוד להאמין שהיא הייתה יודעת להשיב לכם, מעבר לתשובה השטחית.

באותה תקופה היא הייתה נשואה מזה כשנתיים, ואף חגגה ברגשות מעורבים את יום הולדתה הארבעים. הלחץ להביא ילדים לעולם הלך וגבר, אך הניסיונות כשלו. ואז, באחד הימים כשהיא הגיעה לניחום אבלים הזדמן לה לשמוע מהנשים שישבו שם דיבורים על מצוות הטהרה.

"זו הייתה הפעם הראשונה בה הבנתי שלמצווה הזו יש בכלל עומק, שיש מה ללמוד ומה לדעת בכל הנושא הזה, ויותר מכל – שזה מחייב אותי", היא מספרת בגילוי לב. כאשר היא יצאה מהחדר נתקל מבטה בשלט על הדלת בו כתובה בקשת המשפחה מכל המשתתפים, לקבל דבר מה, ואפילו קטן, לעילוי נשמת הנפטר.

"החלטתי שקבלת הטהרה יכולה להיות הקבלה הקטנה שלי", אומרת שמרית ולא מתאפקת מלחייך: "הייתי אז כל כך תמימה, חשבתי שזו באמת קבלה קטנטונת, שמדובר בסך הכל בפעולה קטנה וטכנית, בכלל לא שיערתי שזה עומד להעסיק אותי ולשנות את כל אורח חיי. בסדר, אז אשמור טהרה. וכך זה התחיל".

 

ההבנה: יש דינים והלכות

בשלב הבא נכנסה שמרית לאינטרנט כדי לחפש מידע על הנושא, ואז גילתה את הכתובת של מחלקת 'מתחברות' מטעם הידברות. היא ניסתה ליצור קשר עם הרבניות שבמחלקה, "ורק אז", היא אומרת, "אחרי שיחה ארוכה, התחלתי להבין עד כמה שהייתי בורה ועמת הארץ. התברר לי שלא ידעתי על הנושא הזה כלום, ממש שום דבר, וגם מה שידעתי היה מלא בעיוותים וטעויות".

מרגע שהבינה שמרית שהמצווה הזו דורשת ממנה לא מעט, היא התלבטה אם כדאי בכלל להתחיל בה, והחליטה להתייעץ עם בעלה. להפתעתה, דווקא ממנו, אדם שמעולם לא היה מחובר לנושא, היא קיבלה גיבוי מלא. הבעל שכבר עבר את גיל ה-45 היה לחוץ מכך שהם לא זכו לילדים. "מה את יודעת?" הוא אמר לשמרית? "יש הרבה סיפורים על נשים שנפקדו בזכות הטהרה, אולי ככה יהיה גם אצלנו?"

"קיבלנו בסופו של דבר את הקבלה הזו מתוך תמימות", היא מספרת, "אבל מהר מאוד גילינו שזה לא קל בכלל. לא ידענו את ההלכות גם שגינו בדברים מאוד בסיסיים. למשל חברה אמרה לי שאם בטעות נכשלנו בנגיעה בזמן אסור, אז כבר אין צורך להקפיד באותו חודש, ולא צריך לשמור עוד, כי לכאורה כבר נכשלנו, והיו כל מיני טעויות נוספות שהתבררו לי רק אחרי ששוחחתי עם הרבניות של 'מתחברות' שהן באמת נשים מדהימות".

 

"ואז אמרתי: 'זהו', אני מפסיקה"

בתחילה, כפי ששמרית מציינת, היו היא ובעלה חדורים במרץ. "רצינו ללמוד ולהחכים, היינו מוכנים להתמסר בשביל המצווה, אבל לאט-לאט זה כבר התחיל להיות לנו קשה. כל ההתעסקות בנושא והמחשבה אם מותר או אסור, והפחד התמידי – אם עשיתי טוב או לא, זה גמר אותנו לגמרי. אני זוכרת שבאחת הפעמים שוחחתי עם הרבנית ושאלתי אותה על נושא מסוים שהתלבטנו בו - אם הוא מותר או אסור. היא השיבה לי שתתייעץ עם הרב, ואחר כך חזרה אליי עם תשובה שלילית. הרגשתי שזו באמת הגזמה, ואמרתי לרבנית: 'אני מרגישה שזו החמרה בשבילי, זה מתחיל לסבך אותי, נראה לי שנפסיק עם זה'.

את המשך הסיפור מציינת שמרית בהתרגשות עצומה: "הרבנית הנהדרת יצרה קשר נוסף עם הרב הפוסק. אחר כך היא חזרה אליי ופשוט בכתה בטלפון. היא אמרה לי שהיא ניסתה לדבר אל ליבו של הרב ולהסביר לו שייתכן שאם לא תקל לי, אז ייתכן שהיא תאבד אותי לגמרי, אבל אז הרב אמר לה: 'אם נקל במקרה כזה נאבד את עצמנו'.

"היה לרבנית טון כל כך רגיש ומיוחד כשהיא הסבירה לי: 'את יודעת שמרית? חבל שלא שמעת את הרב, הוא כל כך הרגיש אותך וכל כך הזדהה אתך, ורק שתדעי - כמה שהרב מזדהה אתך, כך התורה הקדושה עוד יותר מזדהה אתנו. התורה לא רוצה לגזול מבני הזוג את השמחה שלהם. להיפך - ברגע שאת יכולה לקיים את המצווה ולהיות מותרת לבעלך - אל תדחי'. היא גם הוסיפה ואמרה לי – 'תשמעי, הרב עם כל הרצון הטוב לא הצליח לשנות את המצב הנוכחי, הוא לא היה יכול לשנות את פסק ההלכה. אבל הוא הוסיף שלברך ולהתפלל הוא לוקח על עצמו, והוא יעשה זאת בלי נדר מידי יום'".

שמרית מצטטת את הדברים ולא מפסיקה לדמוע. "אני חייבת לציין שמבחינתי זה היה רגע קדוש. שיחת הטלפון הזו עם הרבנית פשוט רוממה אותי. סיימנו את השיחה ואמרתי לעצמי שיהיה אשר יהיה – על המצווה המיוחדת הזו אני לא מוותרת".

במשך שנה שלמה המשיכה שמרית לשמור על מצוות הטהרה כדת וכדין. "אני בעצמי הפכתי להיות כמעט רבנית", היא צוחקת, "אני יודעת את כל ההלכות על בוריין. את יכולה אפילו לבחון אותי".

לפני כחצי שנה היא התבשרה בבשורה המתוקה ביותר – אחרי שנים של ציפייה, היא זכתה להיכנס להריון, ובימים אלו היא ממתינה להולדת בנה הבכור. "האמת היא שבעלי כמעט התייאש, הוא לא חשב שבגילי יש סיכוי ללדת, אבל אמרתי לו שאולי בדרך הטבע זה מורכב, אבל כשיש זכויות של מצווה ותפילות של רב, אז אפילו הטבע משתנה".  

מחמתחברות – טהרת המשפחה לפניות, הכוונה וייעוץ: 02-6301516, או במייל mit@htv.co.il

תגיות:מקווהטהרת המשפחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה