מקבצי שו"ת - שאל את הרב

למה לא בודקים ביצים קשות? איך משנים שם של אדם? ומה אפשר לעשות עם המצב הרוחני של הדור?

מקבץ שו"ת 20# – 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

אא

1. שלום כבוד הרב, יש לי 2 שאלות: 1. האם מותר לגזור ציפורניים בערב? 2. האם מותר לזרוק את השקית של הפח בשבת?

1. יש שנמנעו מלגזוז ציפורניים בלילה על פי הקבלה. אולם על פי ההלכה מותר לגזוז ציפורניים בלילה. וגם על פי הקבלה, רבים סוברים שאין בכך כל חשש.
מקורות: ראה להגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יחוה דעת חלק ד' (סימן כ). וכן נהג הגר"ע יוסף זצ"ל בעצמו לגזוז ציפורניים בלילה – ראה בספר מנהגי הראש"ל (עמוד 96). וע"ע בשו"ת וישב הים חלק ג' (סימן טז) ושו"ת שבט הקהתי חלק ו' (סימן תעב) ושו"ת יצחק ירנן חלק ב' (סימן טו) ובספר ישראל והזמנים חלק א' (סימן יז אות יד) וספר נטעי גבריאל על עניני תגלחת הילדים (פרק א' הערה י').

2. אם פח האשפה מעלה צחנה וקשה לסבול את הריח – מותר להריקו למקום שיש בו עירוב, וכן פח אשפה ביתי שנתמלא ואין לו עוד פח אשפה אחר שיוכל להשתמש בו, מותר להריקו, משום כבוד הבריות (ראה שמירת שבת כהלכתה החדש חלק א' פרק כב סעיף מח).

* * *

2. למה זה חשוב לבדוק ביצים לפני הכנת חביתה או ביצת עין, אבל כן אפשר לאכול ביצה קשה, ואותה אנחנו אוכלים ללא בדיקה? כמובן שאי אפשר לבדוק ביצה קשה, אבל עדין אם יש בביצה קשה טיפת דם אנחנו בכל זאת אוכלים אותה לאחר הבישול...

הסיבה שמותר לאכול ביצים קשות, ללא בדיקה אם יש בהם דם או לא, הוא משום שסומכים על רוב ביצים שאין בהם דם (יעוין שלחן ערוך יורה דעה סימן סו סעיף ח. וכן ראה בכף החיים שם ס"ק מא, ובן איש חי שנה ב' פרשת מצורע סעיף ח, שכן היה נוהג רבינו האר"י ז"ל). אולם בביצים שעושים מהן מאכל כגון חביתה נוהגים לראות ולעיין בעת שמשברים אותם אם יש בהם דם או לאו, כי היות שניתן לבדוק ביצים אלו, נהגו שלא לסמוך בזה על הרוב (יעויין ברמ"א ובכף החיים ובבן איש חי שם).

 

3. א. רציתי לדעת בעקבות העליה של גיוס בנות לצבא, איך זה שיש מדרשות ורבנים ו"רבניות" שמתירים לבנות להתגייס לצבא כנגד דעת כל גדולי התורה החרדים ומהציונות הדתית שאסרו את זה באיסור מוחלט? האם מותר לגנות ולא להכיר בהם, בכך שמחטיאים את הרבים?

ב. המצב הרוחני, נראה שהולך ומתדרדר ונראה שהעם היהודי הולך לרדת למשהו שלא ניתן יהיה לחזור ממנו, מה ניתן לעשות?

א. אכן הם מחטיאים את הרבים ויש לגנותם בכל לשון.

ב. כמבואר ברמב"ם עם ישראל כולו ישוב בתשובה לפני ביאת המשיח ונזכה כולנו יחד מהרה לראותו. מלבד זאת רבים מתדפקים כבר עכשיו על דלתי התשובה ומצבו של עם ישראל משתפר והולך מיום ליום.

* * *

4. שלום כבוד הרב. יש לי בעיה קשה בנושא של גרביים. זו מצווה קשה בטרוף בשבילי. הרגליים שלי רגישות והן נפצעות כשאני לובשת גרביים. אפילו עכשיו, בתקופת הסתיו, נוח לי יותר בלי גרביים, גם כשקר בחוץ.

רציתי לשאול - עד כמה זה חיוב אם אני הולכת עם חצאיות מתחת לברך, ואם יש מקום להתיר לי בנושא? בכול אופן, שמעתי שהרב קוק כן מתיר ואומר שזה כתוב בפוסקים. רציתי לשאול אם אכן זה נכון ואפשר לסמוך על זה.

תלכי בחצאיות ארוכות עד לקרסול, וכך תוכלי ללכת בלי גרביים.

 

5. שלום. קניתי כדורים טבעיים נגד נשירת השיער, וראיתי שברכיבים כתוב שהן מכילות חלב. שאלתי - האם מותר לי ליטול אותם לאחר שאני אוכלת בשרי, או שאין בזה בעיה?

אם מדובר בגלולות לבליעה ללא טעם, אין צורך להמתין.

* * *

6. אתמול הרב קנייבסקי פסק שצריך לשנות לי את השם מרוית לרות. אני בת 44. אף על פי שחיי אינםקלים, מלחיץ לשנות שם בגיל הזה. השם רוית נקבע ע"י בת קול מהיום שנולדתי. מבחינת בורא עולם, האם אין כעס שמשנים שם? האם שינוי שם אינו משנה את התיקונים שנקבעו לי מראש? מה התהליך לשינוי שם מעבר לשינוי במשרד הפנים? האם יש זמן מסוים, תאריך מסוים שבו צריך לשנות את השם? מה עלי לעשות לאחר ששיניתי במשרד הפנים? האם מספיק את הברכה שאומרים בבית הכנסת? או שצריך להוסיף עוד הליך מסוים? אמרו לי שצריך לעשות ימי הולדת רק בתאריך של החלפת השם, האם זה נכון לפי ההלכה? ואם כן, אז בחירת תאריך החלפת השם חשובה ?

לא תמיד זוכים ההורים לקבל את בת הקול משמים, וכנראה במקרה שלך הם לא זכו לכך. דברי הרב הם מן השמים, ולכן ראוי לעשות את השינוי ואין לחשוש כלל.

שינוי השם במקרה שלך, שהתייעצת עם גדול הדור, הוא מסייע להשתלמת תיקונך.

עיקר השינוי ייעשה בבית הכנסת בעת קריאת התורה, על ידי הגבאי או הרב בבית הכנסת.

עדיף לשנות את השם מוקדם ככל האפשר, כבר בשבת הזו.

שינוי השם בבית כנסת הוא העיקר, וכמובן ראוי שכל המכרים יקראו לך בשם החדש.

אין שום עניין בעריכת ימי הולדת ביום החלפת השם, וממילא אין משמעות לבחירת התאריך.

 

7. אכלתי אצל חמתי קוסקוס שאין בו בשר או שום דבר שעושה את הקוסקוס בשרי. היא שמה לי ליד שניצל (חזה עוף), לקחתי ביס מהשניצל והוא לא היה לי טעים. רציתי להוציא את הביס החוצה, אבל היא ישבה מולי ולא היה לי נעים להוציא ולהגיד לה שזה לא טעים, אז בלעתי את זה. האם אני בכל זאת צריכה לחכות 6 שעות עד שאוכל לאכול חלבי?

אף על פי שאכלת בשרי רק בגלל אי נעימות - עדיין יש צורך להמתין שש שעות כדי לאכול חלבי.

* * *

8. אבי הביולוגי אינו נוכח בחיי, אף פעם לא הכרתי אותו ואין לי שום שייכות אליו. כעת אמי נשואה לגבר שלו אני קוראת "אבא", והוא באמת אבא בשבילי לכל דבר. אם כעת אשמע שאבי הביולוגי נפטר, האם יש לי חובה מבחינה הלכתית להתאבל עליו ולשבת עליו שבעה? חשוב להדגיש שהוא מעולם לא התעניין בי ולא אני בו.

בן או בת צריכים לשבת שבעה על אביהם אף על פי שלא היה להם שום קשר איתו (יעויין שלחן ערוך יורה דעה סימן שעד סעיף ד).

* * *

9. ישנם מוצרי חיקוי רבים המיוצרים בסין ונמכרים בארץ בזול. האם מותר לרכוש אותם?

אין איסור לקנות מוצרים אלו.

* * *

10. האם תומכי ישראל יקבלו שכר מהקב"ה? והאם יש מציאות שמנהיג מאומות העולם אוהב באמת את ישראל?

חסידי אומות העולם יזכו לקבל שכר טוב לעולם הבא לפי השגתם

תגיות:שו"תהידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה