טהרת המשפחה

הרווח הבריאותי שבשמירת טהרה

לא צריך להבין את התועלת שבקיום המצוות על מנת לקיים אותן. אך קל לנו יותר כשאנו רואים בחוש עד כמה המצווה שומרת עלינו. כיצד מעניקות לנו מצוות הטהרה רווח בריאותי?

אא

ברחמיו המרובים של השם עלינו ובאהבתו הגדולה אותנו, נתן לנו מצוות נפלאות ויקרות שעלינו לשמור, אך יותר משאנו שומרים עליהן – הן שומרות עלינו. כוח עצום בהן להגן על בריאותנו ולשפר את איכות חיינו.

גופנו, כמו העולם כולו, נברא על פי התורה, אשר היא ומצוותיה הן כהוראות היצרן. אם נקפיד עליהן נהנה מן הגוף ומן הנשמה שקיבלנו, נעשה בהם שימוש נכון ומועיל, וחיינו יהיו בריאים ומאושרים עלי אדמות.

גופנו מתאים בדיוק רב למצוות התורה. נביא את מצוות המילה כדוגמא: השם קבע למול את התינוק ביומו השמיני, ונמצא כי רמת גורמי קרישת הדם של תינוק ביום זה היא הגבוהה ביותר בכל ימי חייו עד מאה ועשרים! (ד"ר ס' י' מקמילן בספרו).

כמו כן, חוקרים הגיעו למסקנה כי מצוות המילה שומרת על בריאות האדם. כל אלו אינם מטרת קיום המצוות, אך מה מרגש לראות את אהבתו ורחמיו של הבורא במצוות המיוחדות שנתן לנו, ועד כמה הן מוסיפות לנו בריאות ומעשירות את חיינו.

מצוות טהרת המשפחה תואמת בשלמות את חוקי הרפואה. הרופאים גם הם משתוממים לחזות בשמירתה על בריאותנו.

היא שומרת על בריאות הנפש והגוף ומונעת מחלות. נביא לכך הסבר רפואי בתוספת תוצאות מחקרים מעניינים המורים עד כמה שומרת עלינו המצווה. הדבר יגביר בנו רגשי הכרת הטוב להשם, ויגביר את התלהבותנו מן הזכות העצומה בהיותנו חלק מעם סגולה.

 

התועלתהבריאותיתמןהמצווהאינההמטרה

טרם נרחיב על כך, עלינו לשוב ולשנן כי אכן תורתנו הקדושה היא המביאה אותנו לאושר ולשמחה, היא המכניסה בנו את טעם החיים. לכן ברור כי כל מצווה ומצווה אשר נכתבה בה מביאה אותנו לשמחה וגורמת לנו תועלת רבה וודאי שאינה מזיקה לבריאותנו!

עלינו להישמר מעיוות המבט בעניין, עיוות האופייני לאומות העולם. גם הם הבינו את היופי הטמון בתורה, אף הם ראו בעיניהם עד כמה שומרות עלינו מצוותיה ואף ניסו להעתיק אותן. הם ראו את התועלת הטמונה במנוחת יום השבת וקבעו גם הם יום מנוחה. הם ראו שמצוות המילה מונעת מחלות שונות, וחלקם חיקו גם מצווה זו. מצוות נטילת ידיים, המונעת חיידקים והעברת מחלות, נשאה גם היא חן בעיניהם, וזאת בטרם נודע על קיומם של חיידקים והעברת מחלות. הם גם ראו כי אכילת בשר דבר אחר מזיקה, ואף ראו דבר חיובי במצוות יום כיפור – אחת לשנה הגוף שובת מאכילה ומתנקה. וכן הלאה במצוות נוספות.

נזכור כי זהו מבטן של אומות העולם, מבט אנוכי המודד את ערך המצוות על פי התועלת המופקת מהן. אך לא כן אצלנו, עם ישראל קדושים. אנו יודעים בבטחה כי אין מדד גשמי שבו אפשר למדוד את גודלן וזוהרן של המצוות בכל העולמות, ואין לערכן קשר לתועלת הגופנית או הגשמית המושגת דרכן! השבת לא ניתנה לנו כי אנו עייפים מדי, ברית המילה לא ניתנה מפני סיבה רפואית זו או אחרת, ואיננו נוטלים ידיים כדי לשטוף אותן מחיידקים, כשם שלא קיבלנו את יום הכיפורים כדי לנקות את גופנו מרעלים...

התורה שומרת עלינו, תורמת לבריאותנו בגוף וברוח, אך אין אלו מטרותיה.

זו הנאה צדדית, כעין 'בונוס' שמרוויח עובד השם גם בזה העולם.

 

הרווחהבריאותישבמצוותהטהרה

אנו סומכים על הקדוש ברוך הוא 'בעיניים עצומות'. כמו תינוק רך אשר נשען על אמו ואינו בודק את מרכיבי הדייסה שהיא מכניסה לפיו...

היעלה בדעתו של תינוק להעיר לאמא ולומר לה: 'תכיני לי בקבוק אבל תיזהרי שהמים לא יהיו רותחים מדי, תשימי מטרנה ואל תשכחי דייסה וטיפהל'ה סוכר'?

הוא רגוע, יודע שאמא'לה הטובה שלו תכין לו את הדייסה הטובה ביותר בשבילו. הוא יודע שהיא רוצה בעבורו את הטוב ביותר. הוא ממתין, רוגע, נהנה לשמוע את קולות השקשוק מן המטבח ויודע בוודאות שאמא הטובה לא תכניס לו שום דבר מזיק, ולא תמזוג מים רותחים מדי.

לעתים אני משחקת עם בתי, מושיבה אותה על ברכיי ו"מפילה" אותה אחורנית, ברגע האחרון לפני שהיא מקבלת מכה מן הרצפה, אני "תופסת" אותה ושתינו מתגלגלות מצחוק...

ואני שואלת אותה בלי קול: 'ילדונת שלי, אינך פוחדת שתפלי אחורה ותשברי את הראש חלילה? אינך חוששת שלא אתפוס אותך ברגע האחרון וראשך יתנגש ברצפה בחזקה?'

לא. היא אינה פוחדת. היא משוחררת מכל עול. היא סומכת עליי. יודעת שאני אוהבת אותה ולא אתן לה לשבור את הראש...

זה הקשר בין אמא לילד כאשר הבית בנוי היטב והיחסים קרובים. וכך, הרבה יותר מכך, הוא הקשר בינינו לבין בורא עולם.

אנו אוהבים את השם ורוצים לקיים מצוותיו. חשיבות המצוות אינה תלויה באף מחקר או הסבר, מקיף ככל שיהיה.

ובכל זאת, אם נבין את הערך הבריאותי של המצווה כ'ערך מוסף', נהנה לעשותה עשרת מונים.

מתוך ספרה של הרבנית אסתר טולדנו, "שבילי טהרה". לרכישה הקליקו כאן

מח' מתחברות – טהרת המשפחה לפניות, הכוונה וייעוץ: 02-6301516, או במייל mit@htv.co.il

תגיות:מקווההרבנית אסתר טולידאנוטהרת המשפחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה