5 נקודות למחשבה

אילו נולדתי סיני או יפני, מוסלמי או נוצרי: 5 נקודות למחשבה

הפלאים של חלב-האם, נמלים הדואגות לאקולוגיה של העולם, התעלפות מצילה חיים ועם ישראל חי – נגד כל הסיכויים

אא

חלב אם

תינוק נולד זה עתה. מה יאכל? איך יאכל? כולו חסר אונים, איך יסתדר? אל דאגה, בורא עולם דאג לתינוק שנולד זה עתה, שמזונותיו יהיו מצויים וזמינים לו ללא קושי בסביבתו. כיצד? באמצעות חלב האם.

בתינוק שזה עתה נולד חל שינוי נפלא: עד כה הוא קיבל את מזונו ישירות ממחזור הדם של האם, דרך חֶבֶל הטבור. כעת עליו לעבור לצורת הזנה חדשה ושונה לגמרי - יניקת חלב מאמו. המעבר אינו הדרגתי, הוא מתרחש בבת אחת, ללא הכנה מוקדמת!

אי אפשר שלא להיווכח כי תהליך זה מתוכנן לפרטי פרטיו, ובהתאמה מושלמת בין שתי מערכות שונות! אפרט:

  • זמין וזול: חלב-אם זמין בכל עת לתינוק הרעב, אינו דורש הכנה מיוחדת כמו תחליפי חלב אחרים, ואינו עולה כסף.
  • מזין: מערכת העיכול של תינוק בן יומו מותאמת לתזונה נוזלית בלבד, ואינה יכולה לעכל חומרים מוצקים. בהתאמה מלאה ומפליאה, חלב האם עשיר במרכיבי מזון חיוניים, ומספק את כל צרכיו התזונתיים של התינוק.
  • חיסון: חלב-אם מהווה חיסון טבעי לרך הנולד נגד מחלות זיהומיות, שיכולות להיות בסביבתו החיצונית הקרובה.
  • תזמון מתוכנן: תהליך ייצור החלב מתחיל אצל האם כבר בתקופת ההיריון, כתוצאה מהפרשת ההורמון פרולקטין, כדי שתוכל להיניק את תינוקה מיד עם צאתו לאוויר העולם.
  • איזון הדדי: החלב ממשיך להיווצר כל עוד התינוק ממשיך לינוק. למעשה, כמות החלב המיוצרת תלויה בכמות החלב שהתינוק צורך. כאשר תדירות ההנקה קטנה, ייצור והפרשת ההורמון פרולקטין פוחתים, ולכן ייצור החלב אצל האם נחלש בהתאם.
  • כמות החלב תלויה בקצב היניקה של התינוק: ככל שהוא גדל, תאבונו גובר והוא מרבה לאכול, וכך גוברת הנביעה וכמות החלב גדלה. אילו הייתה הזרימה חזקה בתחילה, עלול היה התינוק להיחנק. אילו הייתה הזרימה חלשה, היה התינוק מתייגע ביניקה עם גדילתו וגווע ברעב.
  • הרכבו של החלב משתנה עם גדילת התינוק: החלב מספק לגוף התינוק את צרכיו, המשתנים בכל שלב ושלב במהלך התפתחותו המהירה.
  • פעולה פיזית בעלת משמעות רגשית: ההנקה תורמת ליצירת קשר בלתי אמצעי בין האם לתינוקה, משפיעה על רגשותיה של האם וקושרת אותה לתינוק.

התבוננו: עולם הטבע רווי במערכות ובמנגנונים נפרדים ושונים, המתקיימים ופועלים מתוך התאמה והשלמה מלאה ביניהם ברמה כה מתוחכמת, השוללת כל אפשרות של היווצרות והתפתחות מקרית של כל פרט בפני עצמו. האם אין די בעובדה זו בלבד כדי להבין שמתכנן ובורא אחד תכנן וברא את כולם?

 

מי הודיע לנמלים?

כשהלכתי היום על המדרכה, הבחנתי לפתע בחרק מת, המכוסה כל כולו בנמלים. תמונה זו סקרנה אותי, ושאלתי את עצמי: מה הקשר בין הנמלים לפגר? מה הן עושות שם?

ישנם פגרים ונבלות, שמצטברים מידי יום במרחב הפתוח. זה עלול להיות אסון אקולוגי חמור ביותר, ומקור  למחלות ולזיהומים! מסתבר שאותן נמלים תרות אחרי נבלות ופגרים, ודואגות לאיכות הסביבה בלי שנשים לב לכך.

הנמלים אינן משאירות פגר של חרק ללא הטיפול הראוי. הן מגיעות לכל מקום בארץ, ותפקידן – לאתר את הפסולת, לגרור אותה אל המושבות התת-קרקעיות שלהן, ולפרקה שם. כלומר, הפסולת היא גם מזונן של הנמלים.

כבר במבט חטוף על שיירת נמלים, קשה שלא להבחין בסדר המופתי השורר שם. אתה עומד ומשתאה מול הטור הארוך והמפותל של הנמלים, העובדות בשיתוף פעולה בהעברת המזון לקן.

מי שמתבונן בעולם החי, מבין כי עולם זה הוא מפלאי הבריאה המרתקים ביותר: איך הנמלים הגיעו לפגר? מי הודיע להם שיש פגר בסביבה? מי לימד אותן מה לעשות עם הפגר, כיצד הן יודעות לעבוד בשיתוף פעולה, ללא התנגשויות וללא תקלות? וכיצד מוצאות הנמלים את דרכן אל הקן בלי מצפן ובלי מפה?

ישנן אינספור דוגמאות פלאיות מעולם החי. ואני שואל: האם במוחה הקטנטן של הנמלה, יש שכל להבין את העולם הסובב אותה בצורה כה מתוחכמת - או שהדבר מעיד בבירור על הבורא, שצייד אותה בכל הדרוש לה, וטבע בה את האינסטינקט להשתמש בציוד זה?

 

נגד כל הסיכויים

העובדה שעם-ישראל חי וקיים, הוא נס ופלא שאין כדוגמתו. נצחיות עם ישראל הינה תופעה בלתי הגיונית, בפרט לאור שלוש תופעות שקיימות בעם ישראל, אשר בדרך הטבע היו אמורות לגרום לכלייתו ולאובדנו של עם. שלוש תופעות אשר למרבה הפלא, כולן נבואות שנחזו לפני למעלה מ-3,000 שנה בתורה:

1) עם ישראל קטן בכמותו. בקבוצה קטנה - הסיכוי לשרוד בגלות, ולא להתבולל בתרבות הגויים, הוא קטן ביותר. ישנה נבואה מפורשת - שעם ישראל יהיה קטן בכמותו. נאמר כך: "וְנִשְׁאַרְתֶּם בִּמְתֵי מְעָט תַּחַת אֲשֶׁר הֱיִיתֶם כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב..." (דברים כ"ח, ס"ב).

2) עם ישראל מפוזר בכל העולם כולו. אילו היה עם ישראל גולה רק לכמה מקומות בודדים בעולם, הרי שהיו לו סיכויים כלשהם לשרוד. אבל בכל העולם - סיכוייו לשרוד ולא להתבולל בגויים שואפים לאפס. התורה חזתה מראש שעם ישראל יצא לגלות ויתפזר בכל העולם כולו, שנאמר: "וֶהֱפִיצְךָ ה' בְּכָל הָעַמִּים מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ" (דברים כח', סד').

3) עם ישראל, לאורך כל ההיסטוריה נרדף, מעונה, מושמד וסובל מאד. באופן טבעי, אין שום סיכוי לעם נרדף ומעונה לשרוד. תורת ישראל ניבאה את רדיפת עם ישראל על ידי הגויים מראש: "וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ, וְלֹא-יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף-רַגְלֶךָ..." (דברים כ"ח, ס"ה).

והנה, למרות היותו עם קטן, נרדף, מעונה ומפוזר בכל העולם - עם ישראל שורד עד עצם היום הזה!

איך יכול להיות שעם ישראל שורד כנגד כל הסיכויים? אלא שתופעה על טבעית זו כבר נחזתה לפני למעלה מ-3,000 שנה בתורה: "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם, לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקיהֶם" (ויקרא כו', מד'). 

בורא עולם מבטיח לעם ישראל, שאף אם יהיה מצבם קשה ביותר, עד שהאויב יאיים על קיומם, הוא לעולם לא יפקיר אותם לכליה. מי יכול להתחייב לנבואה כה בלתי הגיונית ופרדוקסאלית?! ומי הוא זה שיכול לעמוד בהבטחתו ולקיימּה?! רק בורא העולם ושליט ההיסטוריה מסוגל לזאת.

 

למה אנחנו מתעלפים?

האם אי פעם התעוררתם, וראיתם מעגל של אנשים מודאגים מעליכם, ולא היה לכם מושג מה קרה עכשיו? אם כן, כנראה שהתעלפתם. מה זו התעלפות, ומדוע אנו נופלים לרצפה כשמאבדים את ההכרה?

מדובר בחוויה לא נעימה בהחלט. זה קורה בדרך-כלל אחרי בדיקת דם או תרומת דם, בעקבות רעב ממושך, צימאון, או בעיות רפואיות אחרות. הראייה מיטשטשת, הגוף נחלש, הסחרחורת ממהרת להגיע והגוף נשמט על הקרקע.

כתוצאה מסיבות שונות ובהן התרגשות, פחד, מתח, בדיקת דם, התייבשות, רעב או תופעות אחרות, הנלוות למחלות שונות, מתרחשת ירידה בלחץ הדם בגוף, ובעקבותיה - מחסור באספקת חמצן למוח במשך כשבע שניות.

המוח, האיבר הרגיש ביותר בגוף לחוסר חמצן, ממהר לתפוס פיקוד, ודורש להמשיך ולהזרים כמה שיותר דם מחומצן אל תאיו. למה? משום שכאשר תאי מוח אינם מקבלים אספקת חמצן למעלה מ-5 דקות, הם מתים, ונגרם נזק בלתי הפיך לאדם.

כדי להיענות לדרישת תאי המוח, ובעיקר כדי להגן עליהם מחוסר אספקת חמצן, הגוף מפיל אותנו אל הקרקע כך שנהיה בתנוחה מאוזנת שבה כמה שיותר דם זורם לכיוון המוח. שאר שרירי הגוף מתרפים כדי שלא לגזול חמצן. עתה זורמת כמות גדולה של דם לכיוון הראש, תאי המוח שוב מתחמצנים ובתוך מספר שניות - אנחנו מתעוררים.

אם כן, ההתעלפות, והנפילה שבאה אחריה - שתי תופעות מבהילות אלו נועדו, בעצם, להציל אותנו ולהמשיך את תפקוד הגוף בצורה הטובה ביותר.

האם יתכן שתהליך מופלא זה, שמעיד על יד מכוונת ודואגת, נוצר מעצמו ללא יוצר ומתכנן? על ידי התבוננות בגוף האדם ניתן להבין, שמדובר ביוצר על-אנושי, בעל גאונות אינסופית וכוחות אדירים.

 

שלא עשני גוי

איש לא שאל אותנו או התייעץ אתנו לפני שהגענו לעולם. הגעתנו לעולם שבו אנו נמצאים אינה מובנת מאליה. אני הגעתי לעולם ו"שובצתי" במשפחה מסוימת, במקום מסוים, בתנאים מסוימים. אבל יש כאלו "ששובצו" במקומות ובתנאים, שאם נתבונן בהם, נגלה שעלינו להודות בכל רגע לבורא העולם על החסד שעשה עמנו.

זכות נפלה בחלקי להיוולד בן-חורין, בעל חופש לעשות כרצוני ולקבוע את סדר היום שלי, ולא להיוולד עבד מדוכא ומסכן, הנתון למרותו של אדם אחר באחת ממדינות אפריקה. הרי גם את העבד וגם אותי לא שאלו היכן אנו רוצים להיוולד, ואני הוא שזכיתי להיות בן חורין...

זכות נפלה בחלקי להיוולד ולגור בארץ אבותינו - ארץ ישראל, ארץ שאבותינו חלמו עליה והשתוקקו לעלות אליה - ולא להיוולד באותן מדינות נחשלות, מדינות העולם השלישי כדוגמת הודו או אתיופיה. הרי את ההודי ואותי לא שאלו היכן אנו רוצים להיוולד, ואני זכיתי לגור בארץ ישראל...

זכות נפלה בחלקי להיוולד יהודי; לחוות אחת לשבוע את יום השבת - יום רוחני ומרגש, יום של התעלוּת וקדושה, שזָר לא יבין לעולם; להתרגש מאשתי בכל פעם מחדש, כביום כניסתה לחופה; להתעלות בעבודת הבורא, ולא להיוולד כמוסלמי או נוצרי עובדי אלילים, שמשתחווים להבל וריק... הרי את המוסלמי או הנוצרי ואותי לא שאלו היכן אנו רוצים להיוולד, ואני הוא שזכיתי בנשמה יהודית, להיות בן של מלך, משרתו של בורא עולם...

בעולם ישנם מיליארדי סינים, יפנים, הודים וכו', שאין להם תורה ומצוות, אין להם בית המקדש ולא תחיית המתים, וגם אני יכולתי להיות אחד מהם. אבל בורא עולם ריחם עלי ובחר בי מכולם, ונתן לי נשמה והוליד אותי לאב ולאם יהודיים, לגור בארץ ישראל ולזכות בכל הטוב האמתי והנצחי. תודה לא-ל, שלא עשני גוי!

תגיות:5 נקודות למחשבהנמליםחלב אם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה