שבת

הרב גולדשטיין מייסד ’השבת העולמית’: "השבת שייכת לכל אחד ואחת מעם ישראל"

מה שהתחיל כיוזמה מקומית בקהילת יהודי דרום אפריקה והתגלה כהצלחה מסחררת, הפך למיזם בין יבשתי שבמסגרתו מתאחדים ושומרים שבת יחדיו רבבות יהודים מכל רחבי העולם. רגע לפני שאורו של מיזם 'השבת העולמית' יאיר שוב את עולמנו, תפסנו את מייסד המיזם, הרב וורן גולדשטיין, לשיחה מחזקת

  • ו' חשון התשע"ז
הרב וורן גולדשטיין הרב וורן גולדשטיין
אא

הכל מסכימים על כך שהשבת היא אחת המתנות היותר מתוקות שנתן הקב"ה לעם ישראל. אחרי ששת ימי המעשה, אותם אנו מנסים לצלוח כל שבוע מחדש, בדקה אחת קבועה מראש אנו עוזבים את עולם החול, ומתחברים אל הקודש. עם זאת, לצערנו, יש רבים מישראל שאצלם הדברים נראים אחרת, והם עדיין לא זוכים לחוות את עונג השבת כהלכתו. עניין זה, בין היתר, הוא שהניע את הרב גולדשטיין, רבה הראשי של דרום אפריקה לעמוד בראש מיזם בשם 'השבת העולמית', שמטרתו היא לאחד כמה שיותר אנשים ונשים מעם ישראל, סביב שמירת שבת משותפת הקבועה מראש. לכבוד השבת העולמית, שתתקיים השנה בפרשת 'לך לך', שוחחנו עם הרב גולדשטיין כדי להרחיב מעט את היריעה לגבי מיזמו.

הרב - מתי למעשה התחיל העניין?

"שבת עולמית – The Shabbat Project" ב"ה התחילה כיוזמה שלי, בעודי מכהן כרבה הראשי של דרום אפריקה. התחלנו את העניין בשנת 2013, וכבר בשבת הראשונה שארגנו השתתפו רוב רובם של חברי קהילת יהודי דרום אפריקה. מדובר בכ-75,000 איש, שמרביתם חילונים. שנה לאחר מכן פרץ המיזם את גבולות דרום אפריקה, וכיום הוא מתקיים במדינות רבות".

ולמי הוא מיועד?

 "שבת עולמית" מיועדת לכל אחד ואחת מעם ישראל, והיא מציעה הזדמנות לחוות חוויה עוצמתית ומיוחדת בה יותר ממיליון יהודים מרחבי העולם שומרים במקביל שבת אחת ביחד. המיזם מונע כתנועה עממית, וזהו סוד ההצלחה שלו - אנשים שמעו על הפרויקט, החליטו שהם רוצים להצטרף, וסחפו את הקהילה שלהם יחד איתם. לכן אפשר להגיד שיותר מהכל, "שבת עולמית" היא תנועה של אנשים, בזכות אנשים, ובשביל אנשים. באירועי המיזם לוקחים חלק יותר מ-5000 שותפים ברחבי העולם, דוברי 8 שפות שונות שמביאים את השבת העולמית אל הקהילה שלהם ומרכזים את האירועים".

"מטרת השבת העולמית היא לאחד יהודים ברחבי העולם לשמור שבת אחת ביחד", אומר הרב גולדשטיין, "וכל זאת מתוך רצון למצוא את החיבור והאחדות לא רק בעת משבר או מלחמה לא עלינו, אל גם מתוך אחדות, שמחה והכרה בחשיבות התורה, ובחשיבות האחד של השני. הרעיון העומד בבסיסה של היוזמה  הינו שהשבת מאז ומתמיד נועדה לאחד ולקרב בין אנשים – בין בני הבית והמשפחה, בין שכנים ובין הקהילה. היא אינה שייכת לזרם או מגזר מסוים, אלא לכלל עם ישראל, כל יהודי באשר הוא יהודי, בארץ ובעולם, בוודאי בדור כזה, בו אנו נמצאים בתוך שטף החיים, בעולם המודרני המכתיב קצב חיים ללא הפסקה, והסתפקות בעיקר בקשרים וירטואליים, השבת היא ללא ספק מתנה – הזדמנות להוריד הילוך, להתנתק מהפלאפונים ומהפייסבוק, ולתקשר באופן ממשי ואישי".

תוכל לספר על אירוע מיוחד שהתקיים במסגרת המיזם בארץ?

"אחד האירועים המיוחדים שהתקיימו במסגרת "שבת עולמית" בשנה התרחש בנתניה. שתי נשים שמעו על "שבת עולמית" רק כעשרה ימים לפני מועד השבת, ובכל זאת החליטו לארגן מעכשיו לעכשיו אירוע הפרשת חלה לנשים. הן ציפו שלאירוע יגיעו 50 נשים, אך ככל שהתקרב האירוע עוד ועוד נשים הודיעו שהן מצטרפות, ולכן כמעט כל יום הן נאלצו להעביר את המיקום לאולם גדול יותר ויותר. לאירוע עצמו הגיעו 800 נשים, והוא התקיים בכיכר המרכזית של העיר. נשים מכל המגזרים בעם ישראל - מסורתיות, דתיות, חרדיות וחילוניות, שאליהן הצטרפו גם עוברות אורח, הכינו בצק, הפרישו חלה ואפו יחד חלות לכבוד שבת. ג'נה פורטינו, אחת המשתתפות, ספרה לנו כך: 'כל השולחנות התמלאו במהירות, כולן רצו להיות חלק מהפרויקט המדהים הזה. על כל שולחן הונחו כרטיסים עם תפילה לפני הברכה, וכשאחת הנשים לקחה מהבצק ובירכה 'הרי זו חלה' כולנו ענינו 'אמן'. זאת הייתה חוויה רוחנית ביותר".

ומה צפוי להתקיים השנה?

השנה, בפרשת 'לך לך', תתקיים "שבת עולמית" ב-961 ערים ברחבי העולם, במסגרתה ישמרו שבת ויתאגדו יחדיו מיליון יהודים מ-87 מדינות ברחבי העולם. אני גם שמח לספר שמדי יום עוד ועוד ערים ושותפים מצטרפים למיזם. בישראל צפויים להיערך מגוון אירועים - סעודות שבת משותפות, קידושים גדולים, אירועי הפרשת חלה, הבדלות המוניות, ועוד. האירועים השונים יערכו במעל ל-100 מקומות ברחבי הארץ, ביניהם אשקלון, אילת, שדרות, הרצליה, עמק יזרעאל, תל אביב ועוד ערים נוספות.

 

לפני סיום, שתף אותנו בבקשה בסיפורים מיוחדים שהתרחשו בעקבות המיזם, אך עם ניחוח של חו"ל.

"ישנם לא מעט סיפורים מרגשים שמגיעים אלינו מרחבי העולם. למשל, ב 2014, אישה יהודייה מעיר קטנה בארה"ב, נוואדה שמה, שמעה על "שבת עולמית", ועל אף שהיא לא דתייה, והיהדות אינה חלק מחיי היום יום שלה כלל וכלל, החליטה שהיא רוצה להצטרף. היא פתחה "איוונט" (אירוע) באתר האינטרנט של הפרויקט, ולהפתעתה גילתה שיש עוד יהודים בעיר שלה. בעקבות הגילוי, היא ארגנה סעודת שבת בה השתתפו שש משפחות נוספות, וביחד ציינו כולם את "שבת עולמית". סיפור מיוחד נוסף התרחש בהר הקילימנג'רו שבאפריקה, שגובהו 5,895 מטר מעל פני הים, ומטפסי הרים רבים מגיעים אליו בכל שנה. בתאריך בו התקיימה "שבת עולמית", כמה יהודים היו חלק מקבוצת מטפסים, שבדיוק הייתה בדרכה לפסגה. הם ביקשו מחברי הקבוצה, יהודים ולא יהודים, לעצור עבורם את הטיפוס למשך 25 שעות כדי שיוכלו לשמור על השבת. הקבוצה כולה נענתה לבקשתם, וכך אורה של "שבת עולמית" האיר גם במעלה הקילימנג'רו".

תגיות:שבת עולמיתהרב וורן גולדשטייןפרויקט השבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה