טורים אישיים - כללי

האם אמריקה השתגעה? או שאולי אנחנו פשוט חוזים בהתגשמות נבואת עובדיה?

מערכת הבחירות ההזויה שמתנהלת בארצות הברית גורמת לרוב האמריקאים לדיכאון עמוק. היוקרה של ארה"ב תסבול קשות עם טראמפ – וגם עם קלינטון. איך יכול להיות שאלה המועמדים שעלו לגדולה, והאם יש קשר בין דגל הפסים והכוכבים האמריקאי ונבואת עובדיה על גורלו של אדום?

  • כ"ח תשרי התשע"ז
אא

עשרה ימים לבחירות בארצות הברית, ומרבית האמריקאים שמעורבים פוליטית שואלים את נפשם למות. חושבים שזה תיאור מוגזם? בסקר שנערך בקרב אזרחים אמריקאים וביקש מהם לבחור את האופציה המועדפת עליהם - הנשיא טראמפ, הנשיאה קלינטון, או מטאור שיחסל את כדור הארץ -13% בחרו במטאור. 'מטאור המוות המתוק', לפיכך, הוא שמו של חשבון טוויטר פופולארי שמעודד מפעם לפעם את האמריקאים המיואשים: לא טראמפ, לא קלינטון, פשוט כליה למין האנושי. ובאקלים הפוליטי הנוכחי בארה"ב, אמריקאים שפויים רבים טוענים, חצי בצחוק חצי ברצינות, שזו תקוותם היחידה.

הסקרים מוכיחים כי מעולם לא התמודדו על נשיאות ארצות הברית שני מועמדים כה שנואים. שישים אחוז מכלל המתכוונים להצביע בבחירות מצהירים כי לא יתמכו במועמד שהם מחבבים, אלא יתמכו בזה שאת יריבו הם שונאים יותר. שוב ושוב עולה הקינה, במחוזות הרפובליקנים כמו במחוזות הדמוקרטיים: איך ייתכן שמתוך מאות מיליוני בני אדם בארצות הברית, אלה הם שני המועמדים המובילים לנשיאות?

את התסכול מטראמפ קל יותר לשאר העולם להבין. אחרי הכל, מדובר באישיות טלויזיונית עם עומק של שלולית בוץ קטנה, ידע עולם של בן שלוש ממוצע, וחוש דיפלומטי של בואש. טראמפ אולי זכה לכבוש את ראשות המפלגה הרפובליקנית בגלל מיאוס המצביעים בממסד ותרבות הפוליטלי קורקט, אבל ככל שהבחירות מתקדמות מתברר יותר ויותר שלא מדובר בסתם ליצן בלתי מזיק. לטראמפ יש רקורד מוכח של מעשי הונאה בעסקיו, גזענות, התנהגות פוגענית ובלתי מוסרית כלפי נשים, ושלל התבטאויות שמעניקות משמעות חדשה לתואר 'וולגארי'.

עד סוף השבוע האחרון, היה נראה שהילרי קלינטון תפליג בקלות אל הבית הלבן בזכות הפגמים הבולטים לעין של היריב שלה. כן, היא לא הפוליטיקאית הפופולארית ביותר בעולם – אבל מה זה בהשוואה לטראמפ? אלא שאירועי סוף השבוע האחרונים הסבירו שוב, למי שלא הבין עדיין, למה גם בחירתה לנשיאות של מדינאית וותיקה ובעלת פרסטיז'ה כמו קלינטון נתפסת כאירוע מדכא מאין כמוהו בעיני חלק גדול מאזרחי ארצות הברית.

קלינטון הגיעה למערכת הבחירות הזו כשעל ראשה מרחפת חקירת ה-FBI  בנוגע לשימוש בלתי חוקי שלה בשרת אינטרנט פרטי כדי לשלוח ולקבל מידע מסווג שנחשפה אליו בתפקידה כמזכירת המדינה בקדנציה הראשונה של ברק אובמה. הדמוקרטים היו בטוחים כל הזמן, כך טענו, שלעשן הזה אין אש והחקירה תסתיים בלא כלום. ביולי האחרון הם חשבו שצדקתם הוכחה: ראש ה-FBI ג'יימס קומי כינס מסיבת עיתונאים, הביע את מורת רוחו מ'הרשלנות העצומה' של קלינטון בניהול המיילים שלה, אבל סיכם את הפרשה בהכרעה לפיה אין מקום להעמיד לדין את מזכירת המדינה לשעבר.

הרפובליקנים, כמובן, לא אהבו את ההחלטה ולא קיבלו את ההסברים של קומי. בעימותים, בכנסים מפלגתיים, בתקשורת – דוברים רפובליקניים הזכירו שוב ושוב שקלינטון פעלה בניגוד לחוק. "כשאני אהיה נשיא, תלכי לכלא", הצהיר טראמפ. אבל הדמוקרטים חגגו. מבחינתם, פרשת המיילים מאחוריהם. קלינטון חופשיה לרוץ במסלול בלי מכשולים בדרך לבית הלבן.

אלא שבשבת, כאמור, השתנתה התמונה. קומי, ראש ה-FBI, שלח מכתב לחברי הקונגרס ובו כתב כי החקירה נפתחת מחדש בעקבות מידע שנחשף כחלק מחקירה אחרת שה-FBI מנהל, חקירה שאינה קשורה לקלינטון. "בחקירה הזו חשפנו מיילים שנראים קשורים לחקירה לגבי שרת המייל של קלינטון", הוא כתב. הוא הוסיף כי מוקדם מידי לדעת האם יש משמעות לממצאים החדשים, אבל מכיוון שבעבר הוא הצהיר על סגירת החקירה, הוא רואה לנכון לעדכן את חברי הקונגרס בסטאטוס החדש. על אף הזהירות בהתנסחותו, עד מהרה הודלף המידע על מקורם של המיילים החדשים: הם נמצאו במחשבו של אנתוני ווינר, בעלה של העוזרת הבכירה של קלינטון, הומה אבדין. ווינר הודח בבושת פנים מהקונגרס לפני מספר שנים בגלל התנהגות בלתי ראויה ברשת. לפני מספר שבועות, ה-FBI החרים את המחשבים שלו לאחר דיווח עיתונאי על קשר בלתי הולם באינטרנט בינו לבין קטינות. בחקירה הפלילית הזו, שלא נגעה כלל לקלינטון, נמצאו על המחשב, כך נראה, מיילים ששופכים אור חדש על ההתנהלות הבלתי חוקית של קלינטון והצוות שלה.

כצפוי, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד מיהרו לשנות את דעתם על קומי. הדמוקרטים זעמו על התזמון הרגיש שבו הוא בוחר לפרסם מידע חלקי על חקירה שטרם הסתיימה, בעוד הרפובליקנים אומרים שה-FBI עושה סוף סוף את העבודה שלו כמו שצריך. האמת, כמובן, היא של-FBI לא היתה ברירה: הם אמנם נוהגים שלא ליידע על חקירות שטרם הגיעו לסיום, אבל פרסום החקירה הזו רק לאחר הבחירות עלול היה לגרום לנזק בלתי הפיך לתדמית הארגון, שהיה סופג האשמות כבדות על שיתוף פעולה עם קלינטון כדי לטאטא את מעשיה מתחת לשטיח.

קלינטון עדיין מובילה בסקרים, אבל הפער בינה לבין טראמפ החל להצטמצם. יותר מזה, ברור שגם ניצחון שלה לא יהיה חגיגה אמיתית לדמוקרטים. פרשנים צופים כי הפרשה החדשה תקשה על הדמוקרטים להשתלט גם על הקונגרס והסנאט, כפי שקיוו, וכי בהינתן התפתחויות חדשות, נשיאותה של הילרי קלינטון עלולה לקרטע כבר מימיה הראשונים. האמון הציבורי במוסד הנשיאות, כמובן, יצנח לשפל חסר תקדים. למעשה, הוא יצנח לשפל חסר תקדים יהיו אשר יהיו תוצאות הנשיאות. האמריקאים אולי יצביעו למי שהם שונאים פחות, אבל אין פירוש הדבר שהם יהיו מאושרים ביום שאחרי, בו יעמדו בראש מדינתם – המעצמה האחרונה – בור וולגארי וחסר עכבות או פוליטיקאית צינית שמאמינה שהיא מעל לחוק.

איך מסבירים את המצב האבסורדי, הנלעג אפילו, אליו נקלעה ארצות הברית הגאה? "אולי אלוקים רצה לכתוב לנו מסר ברור על כך שמוסריות וצניעות הם דברים משמעותיים בימינו", כתב בעגמומיות העיתונאי השמרני דיוויד פרנץ', שכמו שמרנים דתיים רבים נחרד עד עמקי נשמתו מגלי הביוב התקשורתיים שמאפיינים את מערכת הבחירות הנוכחית.

אולי. ואולי אנחנו רואים לנגד עינינו את התגשמות נבואת עובדיה על אדום: "כה אמר השם לאדום...הנה קטן נתתיך בגויים, בזוי אתה מאד. זדון ליבך השיאך, שכני בחגוי-סלע מרום שבתו, אומר בלבו: מי יורידני ארץ. אם תגביה כנשר ואם בין כוכבים שים קנך, משם אורידך נאום השם".

סמלה של אמריקה הוא עיט, קרובו של הנשר. על דגלה מתנוססים כוכבים. כשמתבוננים באובייקטיביות על המתרחש בה בימים אלה, אי אפשר שלא לחשוב על נבואת הפורענות המכוונת לאדום, שמסמלת את השלטון הנוצרי בעולם: בזוי אתה מאד. הקב"ה מרומם, מסיבותיו שלו, מלכויות שונות בזמנים שונים. אבל את כולן, בסופו של דבר, הוא מוריד ארצה. לשום אימפריה גויית לא ניתנה הזכות להאמין שהיא יוצאת דופן, מיוחדת, ותתקיים לנצח בגדולה ובהצלחה. אולי בימים אלה אנחנו רואים מול עינינו את שקיעתה של המעצמה האחרונה בהיסטוריה. וכשתושלם השפלתן של כל ממלכות הגויים, מבטיח הנביא, יזכה עם ישראל לגאולה השלמה.

תגיות:בחירותהילרי קלינטוןדונאלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה