אביגיל מייזליק

רק בריאות: אביגיל מייזליק חושפת מתכונים בריאים וממכרים מספרה

"שנים חיפשתי ספר של מתכונים בריאים. כאלה שמצד אחד יהיו פשוטים ולא מורכבים, ומצד שני גם לא יצריכו שינויים רבים מדי בתזונה, שייאשו אותי. בסוף מצאתי אותו, והוא נתן לי השראה עמוקה לכתוב את שלי" – אביגיל מייזליק חושפת סודות ומתכונים מספרה "אפיה בריאה"

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

האורח שלי היום קצת עייף, דרך ארוכה מאד הוא עבר אבל זה בכלל לא חשוב, העיקר שהוא פה.

כמעט שנה וחצי עברה מהיום שבו הגשתי להוצאה לאור את כתב היד שלו ועד לרגע השמח הזה שקיבלתי הביתה ערימות ערימות של ספרים שהרגע יצאו מהדפוס ועדיין אפשר להריח מהם את הריח של המכונות.

את הספר "אפיה בריאה" החלטתי לכתוב אחרי עשרות רבות של טלפונים, שאלות, שיחות עם חברות שחיפשו מתכונים טובים לעוגות ודברי מאפה מקמח מלא ולא הצליחו למצוא. בדיוק באותה תקופה קראתי ספר תזונה שמאד אהבתי. קיימות המון שיטות לתזונה בריאה, ובחלקן הגדול צריך לעשות שינויים רבים ולא פשוטים בשביל להצליח, והרבה אנשים מתייאשים כי זה מאד קשה לשנות את צורת האכילה בצורה כל כך דרמטית.

אבל בספר הזה היה משהו מאד מתון ומאד זורם, הכותבת דיברה על שינוי הדרגתי, בכל פעם צעד, ממש כמו בעל תשובה, ולא להתקדם עד שאתה לא מרגיש יציב עם הצעד. זה מאד דיבר אלי ורציתי גם אני לכתוב ספר שייתן מענה לקהל הרחב וכל אחד ימצא בו מענה. ספר שמצד אחד - מי שאוהב שינויים דרמטיים ימצא בו שפע של מתכונים מתאימים. אבל גם מי שרוצה "לשדרג" קצת את רמת הבריאות באוכל שלו ולהוסיף מתכונים יותר בריאים - יוכל למצוא דברים טובים וטעימים, משמחי חיך ולב, מלאי ניחוחות וגם פשוטים וזמינים להכנה.

התפללתי שכל מי שיפתח את הספר ימצא בו המון אפשרויות ורעיונות חדשים ומגוונים, וירגיש שבריא זה פשוט כיף. גם כשצילמנו את הספר השתדלנו ללכת באותו כיוון וליצור תמונות עכשוויות, עדכניות ומאירות עיניים עם הרבה צבעים ושמחה. לא ספר "חום".

השלב הראשון היה להיכנס למטבח עם כל חומרי הגלם שקניתי בסופר וקצת גם בחנות הטבע ועם רשימה ארוכה של רעיונות. היה שמח במטבח, עשיתי הרבה ניסיונות, היו כמה מתכונים שפשוט לא הצליחו להמריא - אבל המון המון אחרים שהעלו חיוך על פני כולם ונגמרו במהירות. כך למדתי למשל, שקצף ביצים אוהב רק סוכר לבן, לא דבש, לא סוכר חום, לא סילאן. וכמעט כל המתכונים עם הקצף נאלצו לחכות לספר אחר. הבצקים התנהגו קצת שונה מהרגיל כי הוצאנו מהם כמעט את כל המרגרינה, זמני האפייה השתנו וגם היחסים של המים והביצים, אבל לאט לאט התחיל להתרקם משהו יפה וחדש, עד שבסיעתא דשמייא, 120 מתכונים שאת כולם אהבתי הצליחו להתגבש לכלל ספר.

גם הצילומים לא היו פשוטים, כי לצלם ירקות ופירות וקצפת וקרמים שופעים זה די פשוט בסך הכל והמצלמה אוהבת אותם מאד. אבל לצלם דברי מאפה שרובם ככולם חומים זה אתגר אמיתי שהצלם והסטייליסטית היו צריכים להתמודד בכל דרך אפשרית. אבל החלטנו לא "לאפר" את המנות, לא לזייף ולא לשנות, אלא לצלם את הדברים בדיוק כפי שהם, כדי שגם בבית האוכל יצא "כמו בספר".

וגם כאן האתגר רק תרם לחדד לכולנו את היכולות ואני מאד אהבתי את התמונות שיצאו.

חילקנו אותו לשני חלקים - בחלק הראשון שפע של עוגות חגיגיות, עוגות גבינה ועוגות לתה, עוגות שמרים, עוגות פאי ועוגיות. בחלק השני דברי מאפה כמו בורקסים, פיצות, פשטידות ובייגלך, והמון המון עוגיות מלוחות וקרקרים תוצרת בית (וזה הפרק האהוב עלי ביותר בכל הספר). בסוף גם הוספתי עוד כמה מתכונים מוצלחים שהם בכלל לא "אפיה", אבל כן שייכים למחלקת הבריאות, והייתי חייבת להוסיף גם אותם.

בתחילת הספר צרפתי רשימה עם כל התקלות שעברו עלי ותקלות שיכולות לעבור על כל אחד בבית עם כל הפתרונות שמצאתי אני. הוספנו גם פתיחה ערוכה ועדכנית על כל מוצרי הגלם שבספר שהכילה גם מידע תזונאי מקצועי שכתבה רלי אבל, התזונאית הראשית של קופת חולים וד"ר לתזונה.

ולבסוף - הגיע הספר אל ההוצאה וחיכה זמן רב בתור עד שסוף סוף יגיע הרגע שלו לצאת לעולם.

התור כנראה היה די ארוך וכאמור חיכינו לו הרבה - אבל העיקר שעכשיו הוא כאן, מלא וגדוש כוונות טובות, וכולי תפילה שמי שישתמש בו יראה ברכה במעשה ידיו ונזכה כולנו לבריאות הנפש, הגוף והנשמה.

והנה שלוש דוגמאות:

 

ממולאות חלבה

את המתכון הטעים הזה קיבלתי מבשלנית נהדרת שעושה אותו מקמח לבן והרבה מרגרינה. עם קצת שינויים ומתיחת פנים הוא הפך להיות בול לספר שלנו, אבל רק חשוב לשים לב שהעוגייה הזו מתפתחת מיום ליום ודווקא לשיא הטעם שלה היא מגיעה למחרת. את המלית הטעימה אפשר להפוך גם לממרח ללחם.

זמן הכנה: 30 ד' | זמן אפיה: 25 ד' | כ-50 עוגיות

החומרים הנדרשים:

לבצק:

4 כוסות קמח מלא

כוס מים רותחים

75 גר' מרגרינה

5-6 כפות שמן קנולה

2 כפות חומץ

למלית:

כוס וחצי טחינה גולמית

כוס דבש

שליש כוס חלב סויה או שקדים

 

אופן ההכנה:

שמים בקערה או במיקסר את כל חומרי הבצק ומעבדים לבצק אחיד. מעבירים למקרר לחצי שעה. מערבבים את כל חומרי המלית. (שסתם ככה היא טעימה מאד ואפשר להוסיף לה קוקוס ופצפוצי קינואה ולגלגל בשומשום לממתק מהמם). מחלקים את הבצק ל-4 חלקים. מרדדים כל חלק למלבן בגודל 20 על 7 ס"מ. מורחים רבע מכמות המלית, מגלגלים לרולדה וחותכים לריבועים אבל לא עד הסוף. מעבירים לניר אפיה ומכינים כך את כל הכמות. אופים בחום של 180 מעלות כעשרים ד' או עד שהבצק זהוב קלות. מוציאים, חותכים את הריבועים עד הסוף ומצננים.

לגיוון אפשר להמיס קצת שוקולד מריר, להעביר לקונוס נייר אפיה או לשקית ניילון ולחתוך פתח דק ו"לקשקש" פסים של שוקולד על העוגיות.

 

משולשי זיתים, שום ופפריקה

עוגיות ממולאות בזיתים - חטיף אידיאלי לאירוח או כהגשה עם מטבלים  שהיה אחד מהלהיטים של יום הצילומים. היד כל הזמן נשלחת ולוקחת עוד, ועוד קצת, ועוד טיפה. ממש מעדן!

החומרים הנדרשים:

לבצק:

3 כוסות קמח מלא

גביע יוגורט או לבן

50 גר' מרגרינה או חמאה

שליש כוס שמן קנולה

חצי כפית מלח

למלית:

כוס זיתים ירוקים מגולענים וקצוצים

2 שיני שום כתושות

כפית פפריקה

2 כפות שמן זית

ביצה טרופה ושומשום לסיום

 

אופן ההכנה:

מכינים את הבצק: שמים את כל המרכיבים בקערה, מיקסר או מעבד מזון ומעבדים לבצק חלק ואחיד. מכסים בניילון ומקררים חצי שעה. מוציאים ומחלקים את הבצק לשניים. חלק אחד מרדדים לעלה מרובע ודק. מערבבים את כל מרכיבי המלית ומפזרים בצורה אחידה על העלה. מרדדים את העלה השני למרובע בגודל זהה, מגלגלים אותו על המערוך ומניחים אותו בעדינות תוך כדי גלגול הפוך של המערוך על תערובת הזיתים. מהדקים היטב את הבצק ומצמידים אותו לעלה הראשון. חותכים לפסים ארוכים וכל פס שוב חותכים למשולשים. מסדרים זה ליד זה בתבנית התנור מרופדת בניר אפיה, מורחים בביצה ומפזרים שומשום. אופים בחום של 180 מעלות 10-15 ד' עד שהחטיפים מזהיבים. מוציאים ומצננים.

 

ממרח אגוזים ושוקולד ביתי

למה לקנות את הקנוי, מלא חומר משמר וטעמי לוואי? אפשר לעשות בבית והטעם פשוט חלומי

זמן הכנה: 15 ד'  |  כוס וחצי ממרח

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
החומרים הנדרשים:

כוס וחצי  אגוזי לוז

100 גר' שוקולד מריר מומס

4 כפות שמן קנולה

5 כפות דבש

רבע כוס מים

 

אופן ההכנה:

קולים את האגוזים כ-7 דקות בחום של 180 מעלות עד שהם זהובים אך לא שרופים. מוציאים, מצננים מעט ומגלגלים בתוך מגבת להסרת הקליפה החומה ככל האפשר. טוחנים במעבד מזון לאבקה, מוסיפים את השמן, השוקולד המומס, הדבש והמים ומעבדים לקרם חלק ואחיד. שומרים בצנצנת במקרר.

 

טארט תמרים ותותים חגיגי

שכבות של עוגת טארט מומתקת בדבש תמרים בצבע זהוב, וביניהן קרם תמרים ותותים טריים - חגיגת בריאות אמיתית.

זמן הכנה: 30 ד'  | זמן אפיה: 45 ד' | 10-12 מנות

החומרים הנדרשים:

לעוגה:

5 ביצים

כוס סילאן - דבש תמרים

3 כפות דבש

כוס קמח מלא

כפית אבקת אפיה

2 כפות שמן קנולה

100 גר' אגוזים (פקאן, מלך, בונדוק) קצוצים גס

לקרם הסילאן:

4 כפות קמח אורז

כפית תמצית וניל

2 כוסות חלב או חלב סויה

2 כפות חמאה או שמן קנולה (כ-30 גר')

5-6 כפות סילאן

חצי קילו תותים שטופים ופרוסים לפרוסות

 

אופן ההכנה:

שמים בקערת המיקסר את הביצים והסילאן. מקציפים במהירות בינונית כשלוש דקות ומגבירים למהירות מקסימאלית למשך כשבע דקות. בקערה אחרת מערבבים את הקמח, אבקת האפייה והאגוזים. מוסיפים את התערובת בזהירות בתנועות עטיפה ולסירוגין יחד עם השמן בשלוש פעמים. בוחשים ומקפלים בזהירות לקבלת תערובת אחידה. משמנים תבנית מס' 28 ומעבירים אליה את העוגה. אופים בחום של 180 מעלות כ-45 ד' עד שהעוגה זהובה ויבשה. מוציאים ומצננים. פורסים את העוגה לשלוש עיגולים לרוחב.

מכינים את הקרם: שמים בסיר קטן את קמח האורז, הווניל והחלב. מביאים לרתיחה ומוסיפים תוך כדי בחישה את החמאה או השמן. כשהקרם מסמיך מעט מסירים מהאש מוסיפים תוך כדי בחישה את הסילאן, טועמים ואם הקרם לא מספיק מתוק מוסיפים עוד מעט סילאן לפי הטעם.

מרכיבים את העוגה: פורסים את העוגה לשלושה עיגולים רוחביים.  מניחים עיגול ראשון מהעוגה על מגש ומורחים שליש מכמות הקרם. מפזרים בנדיבות פרוסות תותים. מניחים עיגול נוסף, שוב מורחים חצי מהכמות הנותרת, מפזרים בנדיבות תותים ומניחים עיגול אחרון. מורחים בצורה נאה את שארית הקרם ומסדרים את פרוסות התותים בצורה חופפת כקלפים, מתחילים מהעיגול החיצוני ומניחים בצורה נאה עד לעיגול הפנימי. מצננים היטב לפני ההגשה. (לקבלת מראה מבריק ניתן להמיס ריבת תותים או מישמש ללא סוכר במיקרו או בסיר קטן עם כף מים ולמרוח בזהירות על התותים).

 

גולשות שואלות:

שאלה: אני מחפשת מתכון מוצלח למרק תירס. אכלתי פעם דבר כזה באיזו מסעדה ומאז לא שכחתי את הטעם. אשמח לעזרתך!

תשובה: בתקווה שהתכוונת למשהו דומה.

מרק תירס

זמן הכנה: 20 ד' | זמן בישול: כחצי שעה | 5-6 מנות

החומרים הנדרשים:

2 כפות שמן

בצל אחד קצוץ דק

2-3 גזרים חתוכים לקוביות

2 תפוחי אדמה חתוכים לקוביות

4 כוסות גרגרי תירס (קפוא או משומר ומסונן)

6 כוסות מים

מלח, פלפל, אבקת מרק

 

אופן ההכנה:

מזהיבים את הבצל בשמן בסיר גדול. מוסיפים את הגזרים ומוסיפים עוד דקה. מוסיפים את תפוחי האדמה, התירס, המים ומביאים לרתיחה. מתבלים במלח ופלפל ומבשלים כחצי שעה או עד שהירקות רכים. מוציאים חצי מכמות המרק, טוחנים בבלנדר למחית אחידה ומחזירים למרק. אם זה סמיך מידי אפשר להוסיף עוד מים, לתבל שוב, להביא לרתיחה אחת ולהגיש.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:מתכוניםאביגיל מייזליק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה