בריאות ותזונה

על קצה המזרק: 8 נקודות ש(אולי) לא ידעתם על סוכרת סוג 2

בישראל, 400 אלף איש - לוקים בסוכרת סוג 2, מדי שנה. מהי סוכרת סוג 2, מהם הסימפטומים שלה, כיצד אפשר לגלות אותה, ואיך מתמודדים? תשובות 'על קצה המזרק', תוכלו לקרוא בתוך הכתבה

אא

1. סוכרת סוג 2 נגרמת כתוצאה מגורמים שאינם קשורים באופן ישיר לייצור האינסולין בגוף. הלבלב לא פוסק מייצור האינסולין (האחראי בין היתר לאיזון רמת הגלוקוז בדם), אולם בכל זאת - דבר מה משתבש בגוף, והוא אינו מצליח להשתמש בו (לעתים משום שמדובר באינסולין 'פגום'). כשאין מספיק אינסולין בגוף, הסוכר מתנקז אל הנוזלים החוץ תאיים שלנו, במקום להגיע לתאים ולעזור בהפקת האנרגיה הדרושה לתפוקדם.

2. בין הסימפטומים העיקריים של מחלת הסוכרת נמנות התופעות הבאות: תחושת צמא מוגברת, חולשה כללית, אובדן משקל או חוסר תיאבון, התייבשות והטלת שתן מרובה. להם נלווים סימפטומים המשתנים מאדם לאדם כגון דלקות ופטריות שונות, אפטות בפה ועוד. 

3. סוכרת מסוג 2 מופיעה לרוב באמצע החיים או בגיל השלישי, ועשויה להתפתח באיטיות ובמשך שנים רבות, מבלי שיצליחו לאבחן אותה בבדיקות רגילות. שיא האבחון מתרחש בעשור החמישי לחיים. 

5. אחת התופעות שמתרחשות בעקבות הסוכרת, אך לא תמיד מתגלות מיד, היא מה שמתקרא בעגה הרפואית רטינופטיה סוכרתית (ובלועזית: DIABETIC RETINOPATHY). מדובר בעצם בתופעה של התרחבות כלי הדם באזור רשתית העין, ודליפת נוזלים לתוך רקמתה. במצב כזה תגיב הרשתית באחת משתי הצורות הבאות:

או שהיא תפתח בצקת - המזיקה לתפקוד תקין ואף גורמת לירידה באיכות הראייה, או שכלי הדם בתוכה יגדלו לממדים א-פרופורציונאליים ויגרמו לדימומים ואף לאובדן ראייה חלקי או מלא. 

6. סוכרת היא מחלה שכיחה ביותר, ורק בישראל מאובחנים מדי שנה כ-400 אלף חולי סוכרת. 

7. במקרים רבים, סוכרת מסוג 2 נגרמת כתוצאה מעודף משקל. או אז ימליצו הרופאים לחולה על שינוי תזונתי מהותי, על דיאטה מתאימה ועל אורח חיים בריא-קפדני. גם מצבי לחץ, פחד או חרדה כרונית עשויים לגרום לה, אם כי הסיכוי לזה הוא פחות. 

8. כחלק מהדיאטה הקפדנית שמותאמת לחולי סוכרת, ימליצו הרופאים על הסרה מיידית של כל המזונות עתירי הסוכר מהתפריט היומי, וצריכה מוגברת של ירקות, מרקים טבעיים, קטניות, מוצרי חלב דלי שומן, ועוד. מתכונים לחולי סוכר אינם מכילים קמח לבן, סוכר לבן, אורז לבן, ושומנים כגון מרגרינה. תחליפי הסוכר לחולי סוכרת הם סטיביה, סילאן ואגבה. 

תגיות:טיפולתזונהסוכרת מבוגריםתסמינים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה