יום כיפור

10 עובדות על ספר יונה הנביא, הנקרא בהפטרת יום הכיפורים

בתפילת מנחה ביום הכיפורים ההפטרה היא סיפורו של יונה הנביא. מה ניתן ללמוד ממנה, ומדוע דווקא ביום הכיפורים?

(אילוסטרציה: shutterstock)(אילוסטרציה: shutterstock)
אא

1. ביום המיוחד ביותר בשנה, הלא הוא יום הכיפורים, נקבעה לתפילת מנחה קריאת ההפטרה בספר יונה.

2. במהלך ההפטרה נקרא המעשה בו יונה הנביא מתבקש מאת הקב"ה להשיב בתשובה את תושבי נינוה הגויים. בורא עולם מורה ליונה לגשת אל הממלכה האשורית, שבירתה נינוה, ולהודיע לתושביה כי חטאתם גברה עד השמים, ואם לא יחזרו בתשובה, העיר תיהפך בעוד 40 יום.

3. יונה הנביא בחר שלא ללכת למסור את הנבואה, כיוון שחשש שהגויים ישמעו אל קול ה' ויחזרו בתשובה. כה דברי המדרש: "ארבעים ושמונה נביאים ונביאות עמדו להם לישראל ולא החזירום למוטב, אמר יונה: 'אני יודע שהגויים קרובי תשובה המה, ואם ישובו אל ה', נמצאתי בעקיפין קטגורם של ישראל".

4. יונה בוחר לצאת מארץ ישראל, ועולה על אוניה לעבר תרשיש. האוניה נקלעה לרוח סערה. בעוד כל האוניות מסביב שטות בשקט ושלווה, רק האוניה שעליו יונה חישבה להישבר. נוסעי האוניה הפילו גורלות על מנת לדעת בשל מי הסער הגדול הזה, ויונה עלה בגורל. כאשר ניגשו אל יונה, מצאו אותו ישן בירכתי הספינה. שאלו אותו מה קרה, השיב יונה: "בשלי הסער הגדול הזה. שאוני והטילוני אל המים". נוסעי האוניה זרקו את יונה אל המים.

5. יונה נבלע על ידי דג, שם חי שלושה ימים. לאחר מכן פלטה אותו הדגה והוא נבלע על ידי דגה. במעי הדגה היה צפוף שם התפלל יונה לקב"ה, שציוה על הדג להקיאו אל היבשה. (בהקשר זה יצוין כי בתפילת 'עננו', אנו מבקשים: 'מי שענה ליונה במעי הדגה הוא יעננו' – כלומר: אין להתייאש מישועתו של הקב"ה לעולם. גם אדם שנמצא עמוק במחשכי החושך והייאוש, כיונה במעי הדגה, שיאמין ויבטח בישועתו הניסית והמופלאה של הקב"ה).

6. הדג שומע לדברי ה', ופולט את יונה ביבשה. יונה מגיע לנינוה, ותושבי נינוה מקבלים את נבואתו. המלך מורה על צום ושינוי המעשים. מתנבא הקב"ה ליונה, ואומר לו כי סלח לנינוה. 

7. הגאון מוילנא מבאר כי בנוסף לפירוש הפשט, קיימים רבדים פנימיים. יונה – הנשמה, האוניה – הגוף, הים – העולם הזה, היבשה – העולם הבא. הגאון בפירושו מבאר כי על הנשמה לפרוס כנפיים, לעוף אל על, ולהתגבר על העולם הזה. "נינווה" - מלשון נווה, כי הקב"ה מצפה מאיתנו להפוך את העולם הזה לנווה ולמקום לשכינה. את הפסוק הראשון מבאר הגאון כך: הנשמה יורדת לתוך הגוף ותפקידה להשפיע רוחניות דווקא בעולם הזה, ולהפוך אותו למקום לשכינה (נינווה), ותחת זאת היא בורחת לתרשיש - לעולם הזה ולתאוות, וממאנת להשלים את תפקידה בעולם. 

8. מפטיר יונה מלמד אותנו עד כמה גדולה כוחה של תשובה, ומטרתה של קריאת ההפטרה היא להראות לנו את הכוח הטמון בתשובה, ואפילו אם נגזרה על הכלל או על הפרט גזרה קשה, חלילה. ספר זה מחזק את האדם שאסור לו להתייאש, אלא יחזור בתשובה והקב"ה יסלח לו ויבטל את הגזרה.

9. בנוסף, ספר יונה מלמד על עניין התשובה ועל כוחה מול גזרות קשות, ולהבין גם שבכל דרך שיבחר האדם לברוח מהבורא, הוא יצטרך לחזור ולתקן. סיפורו של יונה הנביא, הוא משל למשימתו של עם ישראל כלפי העולם כולו. יונה נשלח להושיע את תושבי נינווה מדרך הייסורים ולהביאם אל חיים שלמים ומאושרים. למרבה הצער, כמו שיונה ניסה לברוח מהמשימה שהטיל עליו הבורא, גם אנו מתמהמהים בביצוע משימתנו החשובה ובשל כך אנו סובלים. ביום הכיפורים, תקופה של ''חשבון נפש'', על עם ישראל להבין את המקור לסבלו ולקבל על עצמו את השליחות שהוטלה עליו.

10. בחסידות חב"ד מקובל כי עלייה להפטרה זו הינה סגולה לעשירות ולישועות רבות. בספר 'המלך במסיבו' עמ' ע"ג מובא כי האדמו"ר המהרי"יצ אמר שמפטיר יונה מעניק כוח לתשובה וגם סגולה לעשירות. עוד מובא בספר בעמ' רמ"ח שהאדמו"ר אמר כי רבים משתדלים לעלות לעליית מפטיר יונה, כי יש בכך הרבה סגולות.

הרב דודי ברוורמן בהרצאתו המרתקת מסביר מה אפשר ללמוד מהפטרת יונה הנביא:

 

תגיות:יום הכיפוריםיונה הנביא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה