חדשות היום

נשיא המדינה התשיעי שמעון פרס הובא למנוחות

בשעות אלו מובא נשיא המידה וראש הממשלה לשעבר למנוחות בהר הרצל. כ-5000 בני אדם, בהם מנהיגים מכל העולם מלווים אותו בדרכו האחרונה. ראש הממשלה נתניהו והנשיא ריבלין נשאו הספדים

הנשיא ריבלין מספיד את שמעון פרס: "מתגעגעים כבר מעכשיו" (צילום: פלאש 90)הנשיא ריבלין מספיד את שמעון פרס: "מתגעגעים כבר מעכשיו" (צילום: פלאש 90)
אא

כ-5000 בני אדם, מתוכם בכירי המדינה ומנהיגים מרחבי העולם, מלווים בשעות אלו את נשיא המדינה וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס למנוחות, בבית העלמין בהר הרצל.

הראשון במספידים היה הנשיא ריבלין שביקש בראשית דבריו לבקש סליחה: "שמעון, גם סליחה צריך לבקש ממך", ציין ריבלין. "מותר היה לחלוק עליך, למתנגדים הייתה החובה להביע דעתם, אבל היו שנים שבהן נחצו קווים אדומים בין יריבות אידיאולוגית לאמירות ומעשים שמקומם לא יכירם. אני מדבר אליך 'כנשיא אל נשיא', כפי שנהגת לומר בכל פעם שהתקשרת לחזק ולתת עצה טובה. אני מדבר ועיניי מחפשות אותך, אחינו האהוב, אחינו הבכור, ואתה אינך. אתה נאסף אל אבותיך היום באדמה שאהבת כל כך, אך לא נאספים חלומותיך, לא נטמנת אמונתך. היית איש אחד שנשא אותה שלמה על כנפי הדמיון, על כנפי החזון.

"שמעון יקירי", המשיך ריבלין, "היית היחיד בתולדות מדינת ישראל שכיהן בשלושת התפקידים הבכירים בממשלת ישראל, שר החוץ שר הביטחון ושר האוצר. אתה היחיד שכיהן כראש ממשלה וכנשיא. לא אפריז אם אומר שיותר משהתברכת אתה להיות נשיאה של אומה אדירה זו, התברכה אומה זו שאתה היית נשיאה. זה יום עצוב, שמעון", סיכם ריבלין, "מותך הוא אובדן אישי ולאומי אדיר כפי שהוא חותם של עידן, תום עידן הנפילים. התחושה שלנו היא שתם פרק בחיינו, הפרידה שלנו ממך היא גם מפריד שלנו מעצמנו. כשאנחנו רואים את מנהיגי העולם, ידידינו מקרוב ומרחוק, אשר הגיעו לכאן, לחלוק לך כבוד אחרון, אנו מבינים שלא רק כאן אלא בעולם כולו יתגעגעו אליך. ואנחנו, כולנו, כבר מתגעגעים".

אחרי הנשיא קם לשאת דברים ראש הממשלה בנימין נתניהו. בתחילת דבריו הוא הביע תודתו למנהיגים שהגיעו מרחבי העולם. "באתם מקרוב ומרחוק לירושלים בירת ישראל לחלוק כבוד לשמעון פרס, אחד מהאבות המייסדים של מדינתנו.  מנהיג, בעל שיעור קומה בעולמנו. אין זה סוד ששמעון ואני היינו יריבים פוליטיים, אבל במהלך השנים נעשינו ידידים, אפילו ידידים קרובים".

נתניהו ציין כי באחד המפגשים עם פרס בבית הנשיא הוא שאל את פרס: "תאמר לי שמעון, ממרום שנותיך, את מי הערצת ממנהיגי ישראל?" נתניהו ציין: "עוד לפני שהוא הספיק לענות לי אמרתי לו: 'הראשון ברור לי, הרי יצקת מים על ידיו של בן גוריון', אך הוא הפתיע אותי וציין גם אדם נוסף – את משה דיין. שמעון דיבר על אומץ לבו בקרב ועל המקוריות שלו".

נתניהו גם סיפר על ההספד שנשא פרס לפני ארבעים שנה, בהלוויה בהר הרצל של אחיו – יוני נתניהו שנפל במבצע אנטבה. "הוא נשא הספד מרטיט לב שלא אשכח כל חיי, זה למעשה היה המפגש הראשון שלנו".

כאמור, שורה ארוכה של מנהיגים מרחבי העולם הגיעו כדי לחלוק לשמעון פרס כבוד אחרון. ביניהם ניתן לראות את הנשיא לשעבר ביל קלינטון שנחת אמש בארץ. בשעות הבוקר הצטרפה אליו המשלחת האמריקנית הרשמית ובראשה נשיא ארה"ב אובמה, וכן הגיעו נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון, ועוד שורה ארוכה של אח"מים, שרי חוץ ודמויות מפתח במדינות השונות.

תגיות:לוויהשמעון פרסהספדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה