אביגיל מייזליק

סובלים מסוכרת? מתכונים מופלאים במיוחד בשבילכם

"מאד קשה להאמין שהרזונת הצעירה הזו צריכה להתמודד עם מחלה כה מסובכת, אבל מי שמסתכל עליה מהצד יכול רק להתפעל. מהמשמעת העצמית, מכוח הרצון, ובעיקר – מהאמונה והחיפוש המתמיד אחר ה' בכל רגע ובכל מצב" – אביגיל מייזליק בטור על סוכרת ועבודת ה'

אא

את הספר על הסוכרת התחלתי לכתוב בעצם בגלל פריידי. פריידי היא אחת הנשים הכי עדינות שהכרתי. אני בטוחה שהיא לא שמה לב לזה אבל כל ההליכות שלה אומרות אצילות וחן ומצד שני – המון עוצמה פנימית ושמחת חיים. הכרנו לפני מספר שנים, כאשר הבעלים שלנו התחילו ללמוד יחד בחברותא, והיא הייתה החברה האידישאית הראשונה שלי. הרבה דברים טובים קרו מהמפגש בינינו, גם לי וגם לה, עד שיום אחד סיפרה לי על ההתמודדות עם הסוכרת.

אמנם היא צעירה מאד, רק בת עשרים וקצת, אבל למרות גילה היא מתמודדת עם סוכרת מסוג 2, שבדרך כלל תוקפת אנשים בגיל הרבה יותר מבוגר. מאד קשה להאמין שהרזונת הזו צריכה להתמודד עם מחלה כה מסובכת, אבל פריידי לא נתנה למחלה להפיל אותה והיא עושה עבודה מדהימה עם עצמה. אם היא תדע שכתבתי כך עליה, בטוח שהיא תגיד שאני מגזימה וזה לא נכון, אבל מי שמתסכל עליה מהצד יכול רק להתפעל. מהמשמעת העצמית במקומות שכל אחד אחר היה נופל מזמן, מכוח הרצון שלה, ובעיקר בעיקר – מהאמונה והחיפוש המתמיד אחר הקדוש ברוך הוא בכל רגע ובכל מצב.

היא פשוט לקחה את ההתמודדות שלה והפכה אותה לעבודת השם. וזו לא התמודדות קצרה. כמעט בכל פעם שלוקחים משהו לפה – צריך לחשוב ולבדוק. אין כזה דבר לחטוף סתם משהו, הרבה צריך לבשל לעצמך והמון המון המון – לוותר. בשבת, בחתונות, בשמחות, בפסח. מסירות נפש של ממש. היא סיפרה לי איך פעם אחת, אחרי ששוב היא הכינה לשבת עוגה לבעלה ולילדים ניגש אליה בעלה וביקש – "פריידי, אולי תעשי עוגה שגם את יכולה לאכול? כך נהנה ממנה הרבה יותר!".

ממנה למדתי שבעצם מי שחולה סוכרת האויב שלו הוא לא רק סוכר, אלא גם פחמימות כמו תפוחי אדמה, קמח לבן, אורז לבן, ויש זמנים שאפילו פחמימות מלאות אסור, וגם את הפחמימות המועטות שמסתתרות בירקות צריך לחשב... ורק שלא תחשבו שהיא איזו מסכנה או משהו. בחורה תוססת ומקסימה, מלאת חיות ואופטימיות.

כך, מלהקשיב למה שעובר עליה החלטתי שחייבים לעשות מעשה, ולכתוב ספר מיוחד לכל מי שעובר את ההתמודדות הזו, ומחפש איך להסתדר עם מגבלות של דיאטה, לכתוב מתכונים יפים וטעימים עתירי חלבון ודלי-פחמימות. ותוך כדי כתיבה נולד הרעיון לקרקר מקמח סויה וטופו, דל פחמימות, וכן לחמניות באותה מתכונת. לעוגות על בסיס של חלבון ביצה עם אגוזים ללא קמח והמון סוגי תבשילים עם ירקות ודגנים מלאים. הספר נמצא כרגע בתהליך של כתיבה, ואני כותבת אותו יחד עם אחת התזונאיות המובילות בתחום הסוכרת. תוך כדי העבודה עליו ראיתי שאין חדש תחת השמש ואם רוצים להיות בריאים הכי טוב והכי נכון לאכול כמו שהרמב"ם המליץ, ודיאטה נכונה היא פשוט אוכל שבריא לגוף. המטרה שלי היא לעשות את האוכל הזה טעים כמה שאפשר ומי ייתן שנזכה לראות את הספר יוצא לאור בקרוב. אך בינתיים הנה כמה מתכונים מתוכו, שנכתבו בעצם כולם בשביל ולכבוד פריידי, חברתי.

 

ממרח יוגורט, קוטג' ועשבי תיבול

זהו ממרח או מטבל נפלא. כיף לחתוך המון ירקות ולהגיש אותם יחד עם היטבל או למרוח אותו על הלחם כממרח טעים בפני עצמו.

זמן הכנה: 10 ד'  |  5-6 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הנדרשים:

חבילה קוטג' דל שומן

חצי גביע יוגורט ביו

3 כפות פטרוזיליה קצוצה

3 כפות נענע קצוצה

3 כפות בזיליקום קצוץ או 2 גבעולי בצל ירוק קצוץ

2 שיני שום כתושות

כף שמן זית

מלפפון אחד חמוץ

מלח ופלפל

 

אופן ההכנה:

טוחנים את הכל במעבד מזון לקבלת ממרח אחיד אך לא חלק לגמרי. טועמים, מתקנים תיבול ושומרים בצנצנת במקרר.

  

מטבל טופו עם עגבניות ושום

ממרח נפלא, טעים, בטעם פיצה שאפילו הילדים אוהבים.

זמן הכנה: 20 ד' | זמן בישול הרוטב: 20 ד' | 6 מנות

החומרים הנדרשים:

חבילה טופו מסונן מהמים

2 כפות שמן זית או קנולה

2 שיני שום כתושות

4 עגבניות מרוסקות בפומפיה גסה

מלח ופלפל

כף בזיליקום קצוץ (לא חובה)

 

אופן ההכנה:

שמים בסיר קטן את השמן והשום ומטגנים על אש קטנה עד שהשום מזהיב קלות. מוסיפים את העגבניות המרוסקות ומביאים לרתיחה. מתבלים במלח ופלפל ומבשלים על האש הכי קטנה 20 ד'. מצננים מעט וטוחנים בבלנדר את הרוטב יחד עם הטופו. טועמים, ומתקנים תיבול. אפשר גם להוסיף חצי כפית פפריקה אדומה לרוטב.

 

פשטידת פלפלים קלויים עם גבינה צפתית ובולגרית

זוהי פשטידה חגיגית וטעימה. נהדרת כמנה ראשונה חגיגית או כמנה עיקרית בפני עצמה.

זמן הכנה: 30 ד'    זמן אפיה: 15 ד' לפלפלים ו-40 ד' לפשטידה      כ-10 מנות

3 פלפלים אדומים בשרניים

3 פלפלים צהובים בשרניים

3 פלפלים ירוקים  בשרניים

חבילה גבינה בולגרית 5 אחוז מפוררת

חבילה גבינה צפתית 5 או 3 אחוז מפוררת

חבילה גבינה לבנה כחושה

2 ביצים

2 שיני שום כתושות

מלח ופלפל

חוצים את כל הפלפלים ומוציאים את הגרעינים והעוקץ. מסדרים בתבנית אפיה כשהצד החלק כלפי מעלה. מחממים את הגריל בתנור ושמים את הפלפלים במדף הקרוב ביותר לגריל. סוגרים את הדלת וקולים מספר דקות עד שהפלפלים שחורים. מידי פעם הופכים ומוציאים את אלו שכבר נשרפו. מעבירים לשקית ניילון ומשאירים כעשרים דקות. מוציאים את הפלפלים וקולפים את הקליפה. מערבבים בקערה את הגבינות, השום, הביצים, מלח ופלפל. מסדרים שכבה ראשונה של פלפלים ירוקים בתבנית עגולה מס' 24 או בתבנית מלבנית. יוצקים חצי מכמות הגבינה ומשטחים בצורה אחידה. שמים שכבה שניה של פלפלים אדומים ויוצקים את שארית הגבינה. מסדרים מלמעלה את הפלפלים הצהובים. מעבירים לתנור בחום של 180 מעלות ואופים 30-40 ד' עד שהגבינה מתייצבת. מוציאים ומקררים מעט לפני ההגשה.

 

עוגת אגוזי קשיו ופודינג אורז– ללא סוכר

העוגה הזו נשמעת קצת משונה אבל היא טעימה ביותר וגם בריאה מאד. את הבסיס עושים מאגוזי קשיו טחונים שנותנים לעוגה טעם מעודן ונפלא (לחלופין אפשר להשתמש גם באגוזי לוז), והקרם שלה הוא הפתעה אמיתית: אורז מלא מבושל זמן רב וטחון לפודינג מעודן יחד עם תמרים מתוקים.

זמן הכנה: 40 ד'  |   12 מנות

החומרים הנדרשים:

לעוגה:

7 חלבונים

תחליף סוכר בכמות השווה לכוס וחצי סוכר

שליש כוס קמח מלא

כוס וחצי אגוזי קאשיו טחונים

חצי כפית תמצית וניל

לקרם:

חצי כוס אורז מלא

4-5 תמרים מג'הול רכים ומתוקים

2 כפיות קקאו או אבקת חרובים

מעט תחליף סוכר לפי הצורך

 

אופן ההכנה:

שמים את האורז המלא בסיר עם 2-3 כוסות מים. מביאים לרתיחה ומבשלים מכוסה על אש נמוכה כשעה עד שעה וחצי. מוציאים ומסננים את האורז ושומרים כוס נוזלים.

מכינים את העוגה: מחממים תנור ל-180 מעלות. מקציפים את החלבונים במיקסר עד שמתקבל קצף רך. מוסיפים את תחליף הסוכר וממשיכים להקציף עד שמתקבל קצף יציב ומבריק, עוד כשמונה דקות. מכבים את המיקסר ומקפלים פנימה את האגוזים, הקמח ותמצית הווניל בתנועות עטיפה. מעבירים לתבנית אפיה משומנת מס' 26 ואופים 30-40 ד' עד שהעוגה יבשה וסכין המוחדרת פנימה יוצאת יבשה. מוציאים את העוגה ומקררים היטב. חוצים את העוגה לשניים. מכינים את הקרם: טוחנים בבלנדר את האורז יחד עם התמרים המגולענים והקקאו ותוך כדי טחינה מוסיפים בהדרגה מים ממי בישול האורז לפי הצורך. מוסיפים בכל פעם קצת עד שמתקבל מרקם של פודינג. טועמים ואם צריך מוסיפים מעט ממתיק. מורחים חצי מכמות הקרם במרכז העוגה וחצי מעל העוגה. מצננים היטב.

 

 

גולשות שואלות:

שאלה: נתקלתי במתכון עם "שפופרת חלב ממותק". מה זה והאם אפשר למצוא את זה בהכשר מהודר או להחליף אותו במשהו אחר?

תשובה: זהו חלב משומר שניתן להשיג אותו בקופסת שימורים או בשפופרת. למיטב ידיעתי אי אפשר להשיג אותו בהכשר מהודר אבל מכיוון שטעמו דומה מאד לריבת חלב אפשר פשוט להחליף אותו בריבת חלב. נסי לחפש בסופרמרקט שאינו מקפיד על הכשרים את המוצר הזה, הסתכלי על הכמות הרשומה על שפופרת חלב שכזו והוסיפי כמות כזו של ריבת חלב למתכון המקורי. רק כדאי להפחית קצת בסוכר במתכון כיוון שריבת החלב מתוקה ביותר.

שאלה: יש לך אולי מתכון טוב לעוגת "ג'ינג'ר ברד" האנגלית?

תשובה: זוהי עוגה חומה כהה עם ניחוח מיוחד במינו. אפשר לעשות אותה עם ג'ינג'ר טרי או עם אבקת זנגוויל.

 

עוגת ג'ינג'ר וקוואקר בריאותית

14 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הנדרשים:

300 גר' קמח מלא

225 גר' קוואקר

קורט מלח

חצי כפית סודה לשתיה

חצי כפית אבקת אפיה

3 כפות ג'ינג'ר טרי קצוץ או כף זנגוויל יבש

שליש כוס שמן

2/3 כוס מולסה

2 כפות סוכר חום

כף דבש

חצי כוס חלב או חלב סויה

2 ביצים

חצי כוס תפוחים

 

אופן ההכנה:

מחממים תנור ל-170 מעלות. משמנים תבנית רבועה בגודל של 20 על 20 ס"מ.  מערבבים יחד את הקמח, הקוואקר, המלח, הסודה, אבקת האפייה והג'ינג'ר. שמים בסיר קטן את השמן, המולסה, הסוכר והדבש ומביאים לרתיחה תוך כדי בחישה. יוצקים את התערובת על החומרים היבשים ומערבבים היטב. מחממים בסיר תוך כדי בחישה את החלב, הביצים ומיץ התפוחים. נוטלים 2 כפות מהתערובת ומוסיפים אותה לעיסת העוגה. מעבירים את העוגה לתבנית ומורחים עליה בעדינות את יתרת תערובת החלב והביצים. אופים כחצי שעה או עד שסכין המוחדרת למרכזה יוצאת יבשה. עוגה זו תישמר היטב עטופה בניילון מספר ימים.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:מתכוניםאביגיל מייזליק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה