בריאות ותזונה

יש לכם יותר משמונה סתימות בשיניים? ייתכן שאתם בסכנת הרעלה

מחקר חדש שבדק 15,000 אנשים הגיע למסקנה: סתימות רבות בשיניים מעלות את רמת הכספית בדם שלכם, ומעלות את הסיכון להרעלה שעלולה להשפיע על הבריאות בדרכים רבות

אא

כמה סתימות יש לכם בשיניים? יותר משמונה? אם הגעתם למספר הזה, מומלץ שתלמדו קצת על החומרים מהם מורכבות הסתימות בשיניים שלכם.

רופאי שיניים משתמשים בדרך כלל באמלגם – תערובת של כספית, כסף ומתכות נוספות, כדי לסתום חורים בשיניים. מחקר חדש של אוניברסיטת ג'ורג'יה מגלה שכאשר מספר הסתימות גבוה, רמות הכספת בגוף עולות מאד – לעיתים בצורה מסוכנת.

"עששת היא אחת המחלות הכרוניות הנפוצות ביותר", אומר ליי יין, מדען בפקולטה למדעי הבריאות וראש צוות המחקר. "לרוב בני האדם יש סתימות בשיניים, ובכל זאת בדרך כלל איננו דנים בחומרים שמשמשים את רופא השניים לסתימה".

החשש מחשיפה לכספית בגלל סתימות בשיניים איננו חשש חדש, אבל מחקרים קודמים שבדקו אותו היו מוגבלים ובלתי עקביים, מוסיפים החוקרים. במחקר הנוכחי של אוניברסיטת ג'ורג'יה נבדקו לא פחות מ-15,000 בני אדם עם סתימות בשיניים. המחקר גם לקח בחשבון גורמים אחרים המשפיעים על רמות כספית בגוף, כמו עישון, צריכת פירות ים, ועוד.

החוקרים בדקו את סוג הכספית הספציפי שרמתו עולה אצל בעלי סתימות מרובות, וגילו כי מדובר בכספית-מתיל, סוג הכספית הרעיל ביותר. אפילו ברמות נמוכות יחסית, סוג הכספית הזה יכול להיות רעיל ולהזיק למערכת החיסונית, לריאות, ללב, לכליות ולמוח.

"אנחנו יודעים כמובן שכספית היא רעל, אבל הכל תלוי במינון. אז אם יש לכם סתימה אחת בשיניים, אולי זה בסדר. אבל אם יש לכם יותר משמונה סתימות, הסיכון הפוטנציאלי הרבה יותר גבוה", מסבירים החוקרים. תוצאות המחקר הראו כי לאנשים עם יותר משמונה סתימות בשיניים היה 150% יותר כספית בדם מאשרל אלה שלא היו להם סתימות כלל. ומדובר באחוז משמעותי באוכלוסייה: בארה"ב, לרבע מהתושבים יש לפחות 11 סתימות בשיניים.

צוות החוקרים אומרים כי החלו לבדוק במקביל את בטיחותם של חומרים חילופיים לסתימות שיניים, כאלה שאינם מכילים כספית, אבל כרגע מוקדם מידי מכדי להכריז בבטחה כי נמצא התחליף המושלם לאמלגם.

תגיות:שינייםבריאותסתימות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה