ראש השנה

הזדמנות פז: השבוע הקרוב מכפר על כל השנה שעברה

ממה שמחים בשמים יותר מכל, מה מיוחד בשבוע האחרון של השנה, ומה הקשר בין אהבת הבריות לראש השנה? 10 עובדות על ערב יום הדין

  • כ"ב אלול התשע"ו
אא

רבי אליהו לופיאן זצ"ל, מגדולי בעלי המוסר בדור הקודם, היה אומר כי השבוע האחרון של השנה מסוגל לתקן את כל ימי השנה. ('לב אליהו')

בדומה לכך, בספר 'יערות דבש', מבאר רבי יהונתן אייבשיץ כי עשרת ימי תשובה מסוגלים לתקן את כל אשר חטא בכל ימות חייו.

לקראת השבוע האחרון של השנה, 10 נקודות שחשוב לדעת:

1. יש סיעתא מיוחדת שרוצה לשוב בתשובה - ב'שערי תשובה' מבאר רבנו יונה כי יש סיעתא דשמיא מיוחדת למי שמתחיל את הצעד הראשון בתשובה. כה דבריו: "והתבאר בתורה כי יעזור ה' לשבים כאשר אין יד טבעם משגת, ויחדש בקרבם רוח טהרה להשיג מעלת אהבתו". (א', א')

2. מן השמים מסייעים מאוד למי שמתאמץ - חיזוק נוסף להתאמץ להישמר מן העבירות, מוסיף רבנו יונה: "כשישמור עצמו מן העבירות שהיה רגיל בהם כמה פעמים שבאו לידו ונזהר מהם – לא יירא עוד, כי מן השמים יסייעוהו". ('יסוד התשובה')

3. כיצד ניתן להפוך ל'אדם אחר'? - ב'שיח יצחק' מבאר המשגיח זצ"ל כי כאשר אדם בוחר נושא מרכזי להשתלם בו במשך השנה, שיגרור בעקבותיו במשך השנים עוד נושאים אחרים עד שיבוא לידי עבודה בכל חלקי התורה. "העושה זאת – לתשובה ייחשב". ממשיך המשגיח ומציין רעיונות לקבלות למשך השנה הקרובה: תפילה, מוסר, אהבת עולם הבא ושלילת אהבת עולם הזה, גאווה, צרות עין, אכזריות, קפדנות ושאר מידות רעות, מנוחת הנפש ומתינות, סדר ועבודת המחשבה – כל אלו נושאים מרכזיים שיכולים בס"ד במשך הזמן להפוך את כל האדם לאיש אחר". ('שיח יצחק', שו"ת בדרכי התשובה)

4. עידוד להתחזק בעבודת ה' - על כל אדם לדעת כי הוא חשוב ביותר בפני הקב"ה יותר ממלאכי השרת. בראש השנה וביום הכיפורים נאמרים פיוטים הממחישים את חיבתו של האדם מאת הבורא, יותר ממלאכים. לדוגמה: "אשר אומץ תהילתך באילי שחק, בברקי נוגה, בגדודי גובה, בדמומי דקה וקדושתך בפיהם, ורצית שבח מהומי ברגש, וערכי שוע, זועקי תחינה, חוכי חנינה, והיא כבודך".

5 . הרהור תשובה עולה מיד למעלה ושמחים בו יותר מכל -"ותיכף בהעלות אדם זאת על לבו, תיכף מרגשת זאת שורש נשמתו בשמים, כי אין לך מעשה והרהור טוב אשר פרח יפרח תיכף מלמעלה כמו ההרהור תשובה כי בשמים חשוב יותר מכל, כי כל העולמות משתוקקות אל זה". ('טהרת הקודש' חלק א, מאמר הרהור תשובה)

6. חטאת הרבה? תשמח. עוד מובא שם: "כל שכן, שורש נשמתו אשר הושפלה מכבודה בסיבת האדם וחטאיו, ותיכף עולה זה ההרהור למעלה". ('טהרת הקודש' חלק א, מאמר הרהור תשובה)

7. אין להתייאש כי הקב"ה ארך אפיים ומרבה לסלוח למי שרוצה לשוב - באמירת  הסליחות יש הרבה פסוקים המעודדים את האדם. "הרבה פסוקים בתפילת אשרי המעודדים מאוד כגון 'חנון ורחום ה' ארך אפיים וגדל חסד", "טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו", "סומך ה' לכל הנופלים" וכו', על ידי השמחה לא יתייאש אלא יתחזק לתשובה ולתפילה". ('ברכת אברהם' מאמרים והדרכות, מועדים, עמ' קעא)

8. הכנה לראש השנה על ידי קבלת עול מלכותו - בשבוע האחרון של השנה ראוי להתכונן לקבלת מלכות ה' בראש השנה. "הנה בראש השנה נצטוינו על מלכויות... והכוונה ב"תמליכוני עליכם" היא שהאדם צריך להמליך אותו יתברך על כל איבריו וחושיו: ראיה, שמיעה, מחשבה וכדומה.

"והנה לזה צריך הכנה רבה מאוד, והלוואי שנכין עצמנו באלול... להמליך אלוקינו על כל איברינו מקודם ראש השנה... על כן יש לעשות גדרים קודם ראש השנה להמליך אותו יתברך על כל איבריו... וטוב לו לומר מלכויות וזכרונות לטובה". ('פנקס הקבלות' עמ' יח)

9. לעשות 'עבודה' מקריאת שמע - המשגיח הרב שלמה וולבה נתן עצה מיוחדת כיצד להתכונן לראש השנה, כה דבריו: "כבר אמרנו כי ראש השנה הוא יום התחדשות מלכותו יתברך בעולם. בראש השנה אנו מוצאים את עצמנו בעולם מחודש, ואנו מכתירים בו את הבורא למלך. כיצד נתכונן להכתרה זו?", שואל המשגיח ומשיב: "הבה נתבונן, איפה יש לנו בכל יום עניין ומצווה של קבלת עול מלכות שמים, הרי זוהי קריאת שמע! נמצא כי זהו המקום הראשון להכנה, לעשות עבודה רבה מקריאת שמע... מי שכבר התלמד פעם בזה, יעשה חזרה באלול, מי שעדיין לא עשה עבודה מקריאת שמע יתלמד בזה באלול עד כמה שהוא יכול". ('עלי שור' ח"ב, עמ' תכט)

10. הכנה מיוחדת לראש השנה: קבלה על מצוות ואהבת לרעך כמוך – על דלת ישיבת קלם היתה תלויה המודעה הבאה בכל חודש אלול: "הנה מהידוע אמרו ז"ל במסכת ראש השנה: "אמרו לפני מלכויות כדי שתמליכוני עליכם", וכאשר נתבונן על תקוף קיום המלוכה של בשר ודם הוא רק כשעבדיו כולם כאיש אחד לעבודת המלך, זהו קיום המלכות... כי אחדות העבדים הוא קיום המלכות...

"על כן, חובה עלינו קודם יום הדין הבא עלינו לקבל על עצמנו לעסוק בכל השנה במצוות עשה של 'ואהבת לרעך כמוך' ובזה יהיה אחדות בין עבדי ה' יתברך ויעלה יפה בידינו מלכויות, שנכוון עיקר קיום תקפו של מלכויות, ובזה יבוא זכרוננו לפניו לטובה.

"ואם חס ושלום עוון בידינו של שנאת הבריות, איך לא נבוש ולא ניכלם להיות דובר שקרים חס ושלום נגדו יתברך לבקש "מלוך על כל העולם כולו בכבודך", ואנחנו לעצמנו לא הכנו עיקר קיום של מלכות שמים עלינו בתקפו... כשישראל שווים בעצה אחת מלמטה, שמו הגדול משתבח למעלה, שנאמר: "ויהי בישורון מלך", אימתי? "בהתאסף ראשי עם יחד שבטי ישראל". "יחד שבטי ישראל" – כשהם עשויים אגודה אחת ולא כשהם עשויים אגודות אגודות".

"אי אפשר לגשת ליום המלכת ה' כשיש פירוד לבבות בינינו, זה מטיל עלינו חיוב נורא להתחזק באהבת הבריות ורדיפת שלום לקראת יום הדין". ('פנקס הקבלות' עמ' ט)

דווקא כשקשה, דווקא כשלא הולך, אל תתרגש, כי שנה שרשה בתחילתה מתעשרת בסופה. משבר לא שובר את האדם והופך אותו לסוג ב' אלא להיפך, משבר בונה את האדם והופך אותו לשלם. הרב יצחק פנגר בהרצאה מרתקת, בתוספת כמה טיפים ליום הדין: לא לשפוט אחרים ולהישפט באותה צורה, להכיר בטובה ולזכות בטובה, להתחבר לכלל ולזכות עם הכלל, והכי חשוב: לא להתייאש. צפו:

תגיות:ראש השנהאלולכפרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה