חדשות מדע וטכנולוגיה

הדבר הבא בנדל"ן – קרקע בכוכב לכת

נמאס לכם מיוקר הדיור? אינכם רואים את עצמכם רוכשים דירה בכדור הארץ? אל ייאוש. מעתה, ב-59 דולר בלבד תוכלו לרכוש חלקת קרקע של ארבעה דונמים בכוכב הלכת שנמצא במרחק 1,400 שנות אור. ב-23 ביולי 2015, הכריזה סוכנות החלל האמריקאית - נאס"א, כי התגלה כוכב הלכת הראשון דמוי כדור הארץ שמקיף כוכב דמוי שמש שדומה לשמש שלנו. מאז, כבר הוקמה סוכנות נדל"ן לכוכב העצום, ויותר מ-500 אנשים מ-32 מדינות כבר קנו שטח על הכוכב. אם לא די בזה, באופן מפתיע, אתר המכירות, הוא איך לא... בבעלות של ישראלים

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

לפני שנה וחודשיים, ב-23 ביולי 2015, הכריזה סוכנות החלל האמריקאית - נאס"א, על התגלית המרעישה, כי התגלה כוכב הלכת הראשון דמוי כדור הארץ שמקיף כוכב דמוי שמש שדומה לשמש שלנו. במסיבת העיתונאים שבה הודיעה נאס"א על הגילוי המרגש, קיבל כוכב הלכת את הכינוי "כוכב קפלר 452B", על שמו של הטלסקופ שמצא אותו, ושאף הוא נקרא "קפלר" על שמו של האסטרונום הגרמני בן המאה ה-17, יוהנס קפלר.

מאז הגילוי הראשון של כוכבי לכת בתחילת שנות ה-90, התגלו רק כוכבי לכת ענקיים שעשויים בעיקר מגז ומזכירים את כוכב הלכת הענק 'צדק'. זאת, בשל שיטת הגילוי שבה השתמשו אז, שהסתמכה על תנועת הכוכב שהושפעה מתנועת כוכבי לכת סביבו. תנועה זו נגרמת מסיבוב כוכב הלכת והכוכב סביב מרכז כובד משותף. אולם, בטלסקופ החלל 'קפלר' משתמשים בטכניקה שונה שמבוססת על ליקויים, ומאפשרת להבחין בכוכבי לכת קטנים יותר. באופן זה התגלו על ידי טלסקופ החלל 'קפלר', לא פחות מ-12 כוכבי לכת שממדיהם דומים לאלה של כדור הארץ. אולם כוכב הלכת 'קפלר 452B' הוא הכוכב הראשון שחג סביב כוכב שהנו בעל מאפיינים דומים לשמש שלנו.

מתוך כ-4,000 כוכבי לכת חוץ-שמשיים, שזוהו על ידי טלסקופ החלל של נאס"א - 'קפלר', רק 20 נמצאו בעלי מאפיינים דומים לכדור הארץ. אך כאמור, כוכב הלכת 'קפלר 452B', הוא אחד מהם, ולו מאפיינים דומים מאוד לכדור הארץ שלנו, שלפי מחקרים של המדענים בתחום החלל, יש אף סבירות גבוהה למדי להימצאות חיים עליו. הכוכב 'קפלר 452B' הוא גדול מכדור הארץ ב-60 אחוזים, וזו גם הסיבה שבעולם המדע בחרו להעניק לכוכב זה את הכינוי "בן הדוד הגדול של כדור הארץ". אך בנוסף, יש על כוכב לכת זה גם הרי געש פעילים, אוקיינוסים ושנה שנמשכת 385 ימים, כמו השנה שלנו.

עד כאן הכול כמעט נשמע מושלם, ואפילו מפתיע ומרתק, אלא שגלי ההלם דווקא התעוררו אחרי הבשורה החדשה והמעוררת עניין על הימצאותו של כוכב שדומה לכדור שלנו. ההפתעה הגדולה יותר, היא הידיעה שבאה בעקבות התגלית המסקרנת. על פי הדיווחים, הוקם אתר סוכנות נדל"ן לכוכב העצום, ותאמינו או לא, הוא מציע לקהל הרחב אפשרות לרכוש חלקה על כוכב הלכת שנמצא במרחק של 1,400 שנות אור מכדור הארץ. אם לא די בזה, תתפלאו לשמוע שיותר מ-500 אנשים מ-32 מדינות כבר קנו שטח קרקע על הכוכב, ואתר המכירות, איך לא... הוא בבעלות של ישראלים, שדאגו לקבל בלעדיות על כל כוכבי הלכת שיתגלו על ידי טלסקופ קפלר של נאס"א.

איך בדיוק מתכוונים הרוכשים הפוטנציאליים להגיע אל הנכס המרוחק כל-כך מאיתנו? ודאי תשאלו בתמיהה. התשובה לכך, על פי אתר הנדל"ן של הכוכב, היא פשוט להמתין בסבלנות עד שתימצא הדרך להטיס אתכם לשם.

 

 

בן דודו הגדול של כדור הארץ

 

עובדת היותו של כוכב הלכת החדש שהתגלה כאמור, אשתקד, גדול ב-60 אחוזים מכדור הארץ, מעידה לכאורה על מסה שגדולה בערך פי 5 מזו של כדור הארץ שבו אנו חיים. 'קפלר 452B' מקיף את הכוכב המרכזי במערכת השמש שלו, שהוא כאמור, בעל מאפיינים הזהים לשמש שלנו, אחת ל-385 ימים. לשם השוואה, כדור הארץ מקיף את השמש אחת ל-365 ימים, מה שמעיד על כך שהוא מצוי במרחק הדומה לזה של כדור הארץ מהשמש, ומערכת השמש המרוחקת מצויה במרחק של 1,400 שנות אור מהשמש שהכדור שלנו סובב אותה.

בנאס"א טרם הצליחו לקבוע מהו הרכבו של כוכב הלכת, אך לפי מחקרים קודמים, ההערכה היא, כי כוכב בגודל זה הוא סלעי. 'קפלר 452B' רחוק ב-5% יותר מכוכב האב שלו, זאת בהשוואה למרחק של כדור הארץ מהשמש. הוא נמצא בטווח כזה מהכוכב שאותו הוא סובב, המוגדר כ"אזור הניתן ליישוב". כלומר, טווח מרחק מכוכב דמוי שמש שבו טמפרטורת הקרקע בכוכב הלכת מאפשרת קיום מים נוזלים, ואשר על כן, גם קיום חיים.

ג'ון ג'נקינס, ממרכז המחקר של נאס"א בקליפורניה, שעמד בראש הצוות שחשף את כוכב הלכת החדש לפני כשנה, אמר: "ניתן לחשוב על 'קפלר 452B' כעל בן דודו הגדול והמבוגר של כדור הארץ, דבר שמספק לנו אפשרות להבין את השינויים המתרחשים בכדור הארץ". ג'נקינס הוסיף ואמר: "זה מעורר השתאות לחשוב שהכוכב הזה נמצא שנים רבות ב'אזור החיים' של הכוכב שלו יותר מכדור הארץ. זה נותן אפשרות משמעותית לחיים להתפתח - כל התנאים החיוניים לחיים נמצאים על כוכב לכת זה".

לטענת המדענים בנאס"א, כוכב הלכת 'קפלר 452B' נמצא בעולם זמן רב יותר מכדור הארץ. טענה שלכאורה אינה אמורה להוות סתירה או ניגוד לתורת ישראל, שכן, עוד בטרם ברא הקב"ה את עולמנו זה, מגלים לנו חז"ל (במדרש בראשית רבה), שלפני שהיה העולם הזה כפי שאנחנו מכירים אותו, היה הקב"ה 'בורא עולמות ומחריבן' (עיין מסגרת בנושא זה בהרחבה).

ג'ון גרנספלד, מנהל שותף של מנהלת המשימות המדעיות של סוכנות החלל נאס"א במטה בוושינגטון, אמר עם חשיפתו של כוכב הלכת החדש, כי "טלסקופ החלל גילה כוכב לכת וכוכב שהם ככל הנראה הדומים ביותר לכדור הארץ ולשמש שלנו. התגלית המרגשת הזו מביאה אותנו צעד אחד קדימה, לעבר מציאתו של כדור הארץ 2.0".

בראיון שהעניק ל'הארץ', פרופ' צבי מזא"ה מבית הספר לפיסיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל-אביב, לפני כשנה, אמר: "המאפיין הבולט ביותר של הכוכב החדש הוא העובדה שהוא הראשון שהתגלה כמי שחג מסביב לכוכב דומה מאוד לשמש שלנו. כשאתה מסתכל על שמשות אחרות, יש להן טמפרטורות ועוצמות קרינה. השמש שלנו, למשל, שהטמפרטורה בשטח החיצוני שלה היא 6,000 מעלות, נקראת שמש מסוג G. לעומתה יש שמשות אחרות - מטיפוס K או טיפוס M - שהן קטנות יותר ופחות חמות. לאורך השנים גילו כמה כוכבים שהם מועמדים להיות דמויי כדור הארץ, אבל הן חגו סביב שמשות שאינן דומות לשמש שלנו, בטמפרטורות נמוכות יותר".

לדבריו של הפרופ', הדבר שיותר מעניין במקרה הנוכחי, הוא לא רק הדמיון בין סוגי השמשות אלא גם הדמיון היחסי בינה ובין כוכב הלכת 'קפלר 452B'. "היחסים דומים מאוד", אמר הפרופ' והסביר: "'קפלר 452B' משלים סיבוב שלם סביב השמש כל 385 יום".

עם זאת, פרופ' מזא"ה הבהיר, כי עם כל הדמיון, עדיין יש לקחת את הדברים בפרופורציה. "בסופו של דבר, המשמעות היא, שאם קיימים מים על הכוכב המדובר, אז קיים סיכוי גבוה יותר שהם במצב נוזלי". כלומר, אם קיימים מים נוזליים בכוכב, אזי קיים בו גם התנאי הבסיסי והראשוני שמאפשר קיום חיים. אלא שזה עדיין כלל לא עניין ברור, אם בכלל. לדבריו, הצעד הבא בחקר הכוכב 'קפלר 452B', צריך להתמקד בחיפוש תנאי בסיס להתפתחות חיים, שהוא - קיומה של אטמוספרה.

 

 

59 דולר לארבעה דונמים

כמוזכר בתחילה, חשיפתו של כוכב הלכת 'קפלר 452B', התאפשרה הודות לטלסקופ החלל 'קפלר', שמשימתו העיקרית היא איתור כוכבי לכת דמויי כדור הארץ. הצהרות על כוכבים דמויי כדור הארץ או מציאת "התאום" שלו, כבר נשמעו בעבר, אך הפעם נשמעו החוקרים נחרצים ונרגשים יותר, בשל צירוף של כמה תנאים שטרם נצפו בעבר.

הטלסקופ 'קפלר' שוגר במרץ 2009 מבסיס של נאס"א ב'קייפ קנברל' שבפלורידה (אותו בסיס שבו אמור היה לשגר לפני כשבועיים את הלוויין הישראלי 'עמוס 6', אך הוא התפוצץ - ש.פ.). טלסקופ 'קפלר' מצויד באמצעים לאיתור כוכבי לכת דמויי כדור הארץ. כוכבי לכת אלה מקיפים כוכבים גדולים ומסיביים מהם, ממש כשם שכדור הארץ שלנו מקיף את השמש. גודלם נע בין מחצית מגודלו של כדור הארץ לכפליים ממנו, והאסטרונומים משערים כי מאות כוכבי לכת כאלה מצויים בגלקסיית שביל החלב.

'קפלר' - הטלסקופ, פועל בשיטת תצפית המוכנה "השיטה האורביטלית". בשיטה זו צופה הטלסקופ בכוכב כלשהו ומודד את עוצמת האור הנפלט ממנו. כאשר עוצמת האור נחלשת בפרקי זמן קבועים, יש להסיק שגוף כלשהו חולף במסלול קבוע בין הכוכב לבין הטלסקופ ומסתיר את האור הנפלט מהכוכב. גוף זה הוא כוכב לכת המקיף את הכוכב במסלול קבוע. ממדידת עוצמת האור המוסתרת על ידי כוכב הלכת, ניתן לחשב את שטח פניו ולהסיק ממנו מהם הרדיוס והמסה שלו.

כך או כך, הידיעה המסקרנת והמשעשעת יותר, מדברת כאמור, על מכירת קרקעות על הכוכב החדש שהתגלה. בכניסה לאתר הנדל"ן של כוכב הלכת 'קפלר 452B', תוכלו לבחון מקרוב את שטחו של הכוכב בקואורדינטות (מידות גיאוגרפיות - ש.פ.), כשהנקודות האדומות שנמצאות על המסך הן בעצם השכנים העתידיים שלכם - אלו שכבר רכשו לעצמם שטח על הכוכב וממתינים ליום שיוכלו לאכלס אותו.

בנוסף למידע על הכוכב עצמו, באתר הנדל"ן של הכוכב תוכלו למצוא גם תיאוריות על מסע בזמן, מידע על התעודה שתקבלו, דרך ליצירת קשר עם נציגי שירות שמבטיחים מענה תוך 24 שעות, וגם "ארבע" סיבות טובות אך בעיקר אופטימיות מאוד, יש לציין, מדוע כדאי לכם לרכוש כבר מעכשיו שטחים על הכוכב. לדברי מייסדי האתר, מלבד עצם רכישת הקרקע, תוכלו גם להעניק עתיד טוב יותר לילדים שלכם, להניב רווחים ממש כמו בשוק הנדל"ן בארץ, ובקרוב מאוד אף לטוס לשם בעצמכם.

כפי שהזכרנו בפתיחת הכתבה, באופן לא פחות מפתיע, אתר הנדל"ן של הכוכב, נמצא בבעלותם של ישראלים. אחת מבין היזמים ומייסדי האתר שבו ניתן לרכוש קרקע בכוכב שנמצא 1,400 שנות אור מכדור הארץ, היא הגברת רז אוחיון. בראיון לחדשות 'וואלה' סיפרה אוחיון כי בעלי האתר מוכרים סוג של חלום.

כאשר נשאלה האם לא מדובר בתרמית, כאשר למעשה היא מוכרת אוויר בלבד, השיבה אוחיון בטיעון בלתי צפוי: "אנחנו לא מדברים על נדל"ן, אני לא סוכנת נדל"ן", אמרה והפטירה: "אני מוכרת חזון".

לטענתה, "משלמים 59 דולר בלבד לקרקע של ארבעה דונמים. האתר ידידותי מאוד, כשנכנסים לאתר יש כדור גדול שבו בוחרים את מיקום הקרקע והקנייה פשוטה מאוד. אם תמצא דרך להגיע לחלקה במרחק 1,400 שנות אור, תהיה חכם למצוא את המקום הנכון שקנית שם. אם מכרתי לך בטעות ים או שכבר התיישבו שם אנשים, נוכל לשוחח ולפתור את הבעיה", אמרה אוחיון בפשטות.

עוד סיפרה אוחיון בראיון: "אני חלק משלוש מייסדות האתר, שמציע פן חברתי ומחבר בין אנשים שמדברים בשפה דומה. מדברים על טכנולוגיה שמתקדמת בצורה מדהימה".

אז איך בדיוק רוכשים בעלות על כוכב? למי יש את הזכות לעשות בו שימוש קנייני ככל העולה ברוחו? לדברי הגברת אוחיון, "לאף מדינה אין זכות לקחת בעלות על כוכב". היא מוסיפה להסביר כי "לפי אמנת החלל שנחתמה ב-1967, יש כמה תנאים לרכוש כוכב. לאף מדינה אין זכות לקחת בעלות על כוכב, ולכן האמנה נותנת אפשרות קנייה לאדם פרטי בכמה תנאים. אני מאמינה שאנשים עם חזון הם אלו שירכשו חלקה על הכוכב, ולא משנה אם הוא רחוק. עד עכשיו קנו יותר מ-500 אנשים מ-32 מדינות. יש לך גם אפשרות לבחור את השכנים שלך, אתה נכנס לכדור, רואה מי השכנים ומתקשר איתם. לכן זוהי רשת חברתית ולאתר פן חברתי".

כמה פשוט ככה ברור, נכון? אז רבותי הקוראים הנכבדים, אם מאסתם במחירי הנדל"ן הגבוהים בכדור הארץ, או ליתר דיוק, כאן בישראל, והנכם ממש מעוניינים לנסות את מזלכם ברכישת דירה בגלקסיות, כל שעליכם לעשות, זה לבצע הרשמה פשוטה לאתר הנדל"ן של הכוכב, לבחור אזור על הכוכב שמעניין אתכם ושם לסמן את גודל השטח הרצוי. לאחר הרכישה תקבלו תעודה באמצעות המייל או בדואר, כולל הצהרה חתומה, שמאשרת כי חלקת האדמה שבחרתם שייכת לכם באופן אקסקלוסיבי. את אותו הדבר אתם יכולים לעשות גם עבור חבר או קרוב משפחה, אותו תרצו לפנק בחלקת קרקע באחד הגלקסיות, כאשר את תעודת הרכישה תוכלו לשלוח ישירות אליו כמתנה אישית מכם. עם זאת, אף שלא ממש בדקנו את גודל המשכנתא או הזכאות להלוואה לצורך רכישת דיור בכוכב הלכת, דבר אחד חשוב כדאי שתיקחו בחשבון: שלא בטוח שתזכו להגיע אליו אי פעם בחיים.

 

 

האם יש סתירה בין היהדות למדע?

 

המדענים בנאס"א טוענים, כי כוכב הלכת 'קפלר 452B' נמצא בעולם עוד יותר זמן מכדור הארץ. טענה זו נראית לכאורה נוגדת את תורת ישראל לפי החישוב הזמני של בריאת העולם על פי המקורות ביהדות. כידוע, לפי התורה, גיל היקום הוא כ-5776 שנה. לפי ההבנה הראשונית של התורה, היקום, כולל כל מגוון צורות החיים שבו, נוצר בסדרת מעשי בריאה שנמשכו כשישה ימים, ובסיומם החלה ההיסטוריה האנושית. אולם, עמדה זו המייצגת את פשט התורה איננה הפירוש היחידי ביהדות, וכבר בדורות קדומים טרם תגליות המדע המודרני הוצעו מגוון פירושים אחרים, מהם עולה כי גיל העולם קדום בהרבה מהגישה המסורתית. עיון במקורות השונים מראה, כי מניין השנים של העולם העסיק לא מעט את חז"ל, וגם את רבותינו בתקופות מאוחרות יותר, כמו רבנו בחיי, הרמב"ם, הרמב"ן, רבי יהודה הלוי ואחרים שהתייחסו לבעיה זו.

אמנם, כאשר אנו לומדים את הפסוקים בתורה בצורה פשוטה ומופשטת, נראה אכן, שלכאורה לא היה קיים עולם לפני העולם שלנו, שהרי נאמר בתחילת חומש בראשית: 'בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ, והארץ הייתה תוהו ובוהו'. כלומר, שבתחילה כאשר ברא הקב"ה את השמים ואת הארץ, באותו הזמן הארץ הייתה ריקה ושוממה. אולם הגאון רבי ישראל ליפשיץ זצ"ל, מגדולי חכמי אשכנז (שחי בגרמניה בתחילת המאה ה-19), בחיבורו 'דרוש אור החיים', מבאר באריכות על פי הקבלה, שהעולם כבר היה קיים שלוש פעמים, וכי אנו נמצאים בעולם שנברא בפעם הרביעית. כל עולם היה קיים במשך ששת אלפים שנים, ובאלף השביעי היה חרב וחוזר חלילה שלוש פעמים.

רבי ישראל ליפשיץ בעל ה'תפארת ישראל' ממשיך ומבאר שם, שכל עולם נברא בצורה משוכללת יותר מהעולם שקדם לו: בעולם הראשון היו רק חפצים דוממים, ובעולם השני נבראו גם הצמחים. בעולם השלישי כבר נבראו בעלי החיים, וגם בני האדם, אך הם לא היו מפותחים. ואילו עתה, בעולמנו הנוכחי, נבראו האנשים המפותחים. וגם בעולמנו זה, ככל שנוקפות השנים שכלם של האנשים - מתפתח יותר במדע ובטכנולוגיה.

בספר 'אגרא דכלה', מובא, כי כל מי שכתוב עליו בתנ"ך הלשון "היה" כמו "ומשה 'היה' רועה"... הכוונה שהנשמה הזאת כבר הייתה בעולם שלפנינו, והשם יתברך ברחמיו המרובים שלח את הנשמה גם בשמיטה זו לצורך הדור. בעל ה'אגרא דכלה' אף מסביר בארוכה בשם ספר 'הקנה הקדמון', שדגי הים (ברובם) הנם מהשמיטה הקודמת מהעולם שלפנינו.

כמו כן, הוא מבאר על פי המקובלים, שנשמת אברהם אבינו ע"ה, הייתה גם בעולם שלפנינו, וזהו סוד הכתוב שהיה "אברהם זקן בא בימים".

גם הרדב"ז בספרו 'מגן דוד', כותב שבשמיטה הקודמת התורה כללה רק מצוות עשה בלבד. אין זה כמובן המקום והזמן הראוי להכניס ראש בעובי הקורה בתורת השמיטות על פי הקבלה, שנשגבות מבינתנו. אך דיים כדי לספק לנו הבנה בסיסית עקרונית, כי אין סתירה חורצת בין היהדות והמדע כלפי עולמות שהיו או לא היו לפני בריאת עולמנו זה. שהלא בבראשית רבה ג, ז, לומד רבי סימון מהאות המיותרת "ויהי ערב" שהיה סדר זמנים קודם לסדר שאנו נפגשים במעשה הבריאה. כך אומר המדרש: "אמר ר' אבהו: מכאן שהיה הקב"ה בונה עולמות ומחריבן, בורא עולמות ומחריבן עד שברא את אלו".

תגיות:נדל"ןכוכב לכתדיורנאס"א

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה