חודש אלול 2023

איך לעשות תשובה? קודם כל לחייך: 10 עובדות חשובות 

ספר יונה כולו מוקדש לעניין התשובה, ומטרתו ללמד לכל הדורות כי התשובה מועילה להעביר את רוע הגזרה, גם כאשר מדובר בחטאים חמורים, ולא רק בישראל אלא גם באומות העולם

אא

1. מצוות צריך לעשות בשמחה, ובכללן אף מצוות התשובה צריכה להיעשות בשמחה. על ידי תשובה מתוך אהבת הבורא, כל עוונותיו של האדם נחשבים לו לזכויות (יומא פו, ב). זוהי סיבה מספקת כדי לשמוח במצווה יקרה זו. בנוסף, מצוות התשובה הינה בעלת כוח עצום לקרוע את גזר דינו של האדם (ראש השנה יז, ב) ולהביא שפע של רפואה לעולם (יומא פו, א) ועוד.

2. השלב הראשון בדרך לתשובה צריך להיות אמונה. "לאמונה לא צריך שום דבר", מסביר הרב שלום ארוש. "קודם כל דברי עם בורא עולם, אבא שבשמים אני רוצה להתקרב אליך. תן לי אמונה שאתה שומע אותי, אני רוצה לבקש ממך דבר אחד, עשה לי אותו".

3. היצר מרפה את ידי האדם הבא לשוב, והוא משנן לו כי אין כל טעם בתשובתו, כיוון שבורא העולם הוא גדול ונישא והאדם הוא שפל וחוטא, וכי לבורא העולם אין כל צורך בו. על האדם המעוניין לשוב לבורא לחוש ולהאמין בכל לבו כי בורא העולם חפץ בתשובתו ומייחל אליה.

4. פרשת התשובה מופיעה בחומש דברים, וכתוב בספרי 'יראים' כי ראוי לאמרה מדי יום. לאחר קריאת פסוקים אלו, יש לומר את התפילה הזו: "יהי רצון מלפניך, ה' אלוקי ואלוקי אבותיי, שתחתור חתירה מתחת כסא כבודך להחזיר בתושבה שלמה לכל פושעי עמך בית ישראל, ובכללם תחזירני בתשובה שלמה לפניך, כי ימינך פשוטה לקבל שבים, ורוצה אתה בתשובה. אמן סלה".

5. ספר יונה כולו מוקדש לעניין התשובה, ומטרתו ללמד לכל הדורות כי התשובה מועילה להעביר את רוע הגזרה, גם כאשר מדובר בחטאים חמורים, ולא רק בישראל אלא גם באומות העולם.

6. החזרה בתשובה היא מצוות עשה, המוזכרת בפרשת ניצבים: "ושבת עד ה' אלוקיך... כי המצווה הזאת אשר אנוכי מצווך היום". הרמב"ן מבאר כי "המצווה הזו" הכוונה למצוות התשובה.

7. אמירת החטאים בפה נקראת וידוי, אף היא מצוות עשה. על פי הרמב"ם: "כל מצוות שבתורה, בין עשה בין לא תעשה, אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה, כשיעשה תשובה וישוב מחטאו, חייב להתוודות לפני הקל ברוך הוא, שנאמר: 'איש או אישה כי יעשו... והתוודו את חטאתם אשר עשו (במדבר ה, ה-ז), זה וידוי דברים". וידוי זה מצוות עשה". (הלכות תשובה לרמב"ם א, א)

8. על גדולתם של בעלי תשובה אומרים חז"ל כי לא רק שחטאיו נמחלים לו, אלא ש"מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינם עומדין" (ברכות לד, ע"ב)

על כך אומר הרמב"ם: "ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העוונות והחטאות שעשה, אין הדבר כן, אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם... ולא עוד, אלא ששכרו הרבה, שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו". (הלכות תשובה לרמב"ם ז, ד)

9. על פי גישת חז"ל, מספיק שהאדם הרהר בתשובה, הדבר הזה גורם לו להיות צדיק באותו רגע. כך שאדם שמוחזק כרשע, אם אמר לאשה, "תתקדשי לי, על מנת שאהיה צדיק גמור", מקודשת מספק, שמא הרהר בתשובה באותו רגע. (קידושין מ"ט, ע"ב)

10. על פי גישה זו ניתן להתגבר על היצר הרע המנסה להגדיל בעינינו את תהליך התשובה. היצר מורה לנו כי הדרך לתשובה קשה וארוכה וכמעט בלתי אפשרית. משום כך באים חז"ל ומלמדים אותנו כי תשובה, שעיקרה הוא רצון עז לשוב לבורא, ניתן לעשות גם ברגע אחד של מחשבה, הכולל חרטה על העבר והחלטה שלא לשוב עוד לחטוא. לאחר המחשבה יש לציין בפה את החטאים, וראוי אף לקבל קבלה קטנה לעתיד, אשר תחזיר את האדם לדרך הישר.

תגיות:תשובהחודש אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה