מנוחה פוקס

איך גורמים לה להפסיק להכות את אחיה הקטן?

במסגרת המדור השבועי של מנוחה פוקס, "הורים במחשבה תחילה", מדי פעם נענה על אחת השאלות שנשלחות אל מנוחה, לטובת השואל ולטובת הקוראים

אא

שלום גב' מנוחה פוקס היקרה

קראתי באתר של הידברות כתבה שלך על חינוך למשמעת מתוך אהבה ורוגע. אני מאמינה בנכתב, למרות שהדרך ארוכה עד שאני באמת אזכה לזה, כי גדלתי בבית שכל הזמן צעקו והרביצו. אני עושה הרבה עבודה עצמית לא להמשיך את הגלגל... זה קשה! אבל אני לא מפסיקה להתפלל על זה ולהתחיל ולקוות כל יום מחדש.

יש לי עכשיו קושי שאני לא יודעת איך להתנהג איתו.

בתי בת השלוש מציקה מאוד לתינוק בן 8 החודשים. מרימה אותו בלי סוף. אם הוא זוכה להיות על הרצפה, היא סוחבת ומטפסת עליו ואף מרביצה לו בכל הזדמנות אפשרית (אני לא רגילה לתופעה, שכן היא נולדה כשהגדולים שלי, תאומים, היו בני 4, והם בכלל לא הציקו לה...).

ניסיתי להסביר לה שזה מסוכן וכואב לו. ניסיתי לתת עונש, וכמובן שכלום לא עזר. מה אני עוד יכולה לעשות?אשמח לתשובה ממך.

* * *

מנוחה פוקס:

אימא יקרה ואמיצה!

כמה קשה לצאת מתוך מקום שבו לצעקות ולמכות הייתה לגיטימציה, ולהחליט שבבית שלך זה לא יקרה. זה קשה. זה לעקור מהשורש. כל הכבוד על האומץ לקום ולרצות לשנות. הרבה יותר קל להמשיך בדרך בה התחנכנו ובאופן שבו התייחסו אלינו.

את נמצאת עכשיו בפני קושי מוכר וידוע, בהרבה מאוד בתים שבהם ילדים בגילים אלו. בת השלוש שלך כנראה מונעת מקנאה באחיה הפעוט. ייתכן שהוא חמוד מאוד, שאתם מרבים לשחק אתו, להתעסק אתו ולאהוב אותו, וזה נפלא. ייתכן שהיא מרגישה שמאז שנולד - לא מרבים לתת לה את אותה תשומת לב שקיבלה לפני כן, וזה מרגיז אותה מאוד. זו תחושה לגיטימית.

מה שלא מקובל זו ההתנהגות שלה. ואכן, היא חייבת לדעת שאצלכם בבית דרך האלימות לא תתקבל.

מה אפשר לעשות?

ראשית, להסביר. כמו שאתם הסברתם שהדבר לא מקובל עליכם כלל. הילדה לא תפסיק מיד. ברור שלא. היא גילתה שאת היחס שהיא מקווה לקבל מכם – היא מקבלת פי כמה וכמה כשהיא עושה מה שעושה. בכל פעם שהיא "מטפלת" באחיה הקטן, אתם מיד ממהרים לעברה, כועסים, גוערים, מענישים, מדברים וחוזרים ואומרים וכך סוף סוף היא זוכה לקבל את היחס המרבי שלו היא ציפתה.

הסברתם לילדה שאינכם מרשים לעשות כך לתינוק? מהיום, הסבירו לה באופן חד פעמי דבר נוסף, הסבירו לה שבמקרה שהיא תכה את האח, אתם תהיו חייבים להגן עליו, כי הוא קטן ואינו יודע להגן על עצמו. לכן, אם את מכה אותו כשאני מניחה אותו על הרצפה, אהיה חייבת ללכת אתו לחדר השני ולסגור את הדלת, כך שלא תוכלי להיכנס. הוא חייב להיות על הרצפה כדי להתפתח, ואת זאת יוכל לעשות רק כשהוא לא לידך. הילדה מאוד לא תאהב את הדבר. היא ממש לא מעוניינת שאימא והתינוק ילכו לבדם לחדר השני, לא לכך פיללה. לכן, סביר שהיא לא תמשיך בדרכה.

שימו לב, איננו מענישים את הילדה שתיכנס לבדה לחדר אחר, כשנותנים לילד עונש – מתעסקים איתו ולכן הוא חוזר על התנהגותו, אנחנו צריכים להוכיח לו שהתנהגותו אינה כדאית עבורו.

הדבר לא ייפתר ברגע קל, היא תנסה להיכנס בכוח לחדר, היא תבכה וגם תצרח, אבל את, אימא, לא תיבהלי, עשי זאת בטון רגוע ובצורה בטוחה.

לאחר מספר דקות צאי עם התינוק מהחדר, לטפי את ראש הילדה ואמרי: "אני בטוחה שאת יודעת איך להתנהג, לכן אפשר להניח את אברהם כאן". כך את מאפשרת לילדה לרדת מהעץ שטיפסה עליו.

לאחר מספר פעמים סביר שהילדה לא תמשיך בדרך זו, היא לא כדאית עבורה.

צריך סבלנות כדי להגיע לתוצאה, אבל זה אפשרי בתנאי, שאת לא תיכנסי ללחץ, שתעשי זאת בלי חשש, שלא תסבירי במילים שוב ושוב, ושכאשר הילדה לא תציק לאחיה - תרעיפי עליה הרבה אהבה.

אני מציעה לא להגיע פעמים רבות למצב שבו תצטרכי לעשות זאת. ברוב הפעמים, בעוד אפשר להתעלם מההתנהגות, כדאי פשוט להתעלם, כי כאשר הילדה לא תקבל יחס, היא לא תמשיך. ובנוסף, כדאי ורצוי להקדים רפואה למכה, לשים לב כשמשהו עומד לקרות, ועוד לפני שזה יקרה – להפריד או להסיח את דעתה של הילדה באמצעות משהו מגרה אחר.

כדי להגיע לתוצאות צריך סבלנות, אבל זו משתלמת עד מאוד. אם מגיל צעיר לומדים הילדים שדרך האלימות אינה מקובלת, הדבר נשאר חקוק בהתנהגותם ולזאת אנחנו מצפים.

בהצלחה רבה!

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:מנוחה פוקסהורים במחשבה תחילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה