צניעות האשה

פנינה לשם: "נערות מגיעות אליי עם סיפורים מזעזעים, אבל אני מאמינה שתמיד אפשר להציל אותן"

במשך שנים מלווה פנינה לשם נערות במצבים לא פשוטים בחיים: אחרי יצירת קשרים בגילים צעירים, אחרי גירושין של ההורים, אחרי התמכרות לאינטרנט או דברים חמורים. כעת היא יוצאת עבורן בספר הדרכה – 'אהבה לרגע', בו מועלות לראשונה סוגיות נוקבות בנוגע ליצירת קשרים בגיל הצעיר

אא

פנינה לשם היא אמא של מאות נערות המתגוררות ברחבי כל הארץ. את חלקן היא פוגשת באופן קבוע מידי שבוע ואת האחרות היא פוגשת דרך שיחות טלפון והתכתבויות במייל. וכמו אמא שדואגת לילדיה גם מבחינה פיזית וגם מבחינה רוחנית, עושה פנינה הכל כדי לדאוג שלבנות, אותן היא מלווה, אשר משתייכות כולן להגדרה 'נוער בסיכון' יהיה רק טוב בחיים, מכל הבחינות האפשריות.

בדיוק כשאנו משוחחים אתה, מקבלת פנינה הודעה מאחת הבנות, בה היא מעדכנת שקיבלה ציון 95% במבחן. את שאגת השמחה שפורצת מפיה של פנינה קשה לתאר. "תבינו", היא אומרת בהתרגשות, "זו נערה שבשנה שעברה אושפזה בשל דיכאון חריף, והיה חשש אמתי לכך שהיא תשלח יד בנפשה. בשנה זו כבר הוסר הסיכון, היא חזרה ללימודים עם כל כך הרבה אמביציה ורצון, ועכשיו תראו איזה ציונים היא מביאה לי במבחנים", היא מתמוגגת, כמו אמא שגאה בבתה.

 

רגע לפני הנפילה

את עבודת הליווי אשר פנינה עושה עם הנערות היקרות הללו, היא מבצעת תחת כובעה כמנהלת 'מכון אתגר', מבית הידברות. "יש לנו מרכז נוער פעיל בביתר עילית", היא מספרת, "הוא פועל במשך כמעט כל הימים בשבוע – בכל ערב בשעות הלילה, ומארגן גם הרצאות, טיולים וחוויות שונות. יש חיזוק אדיר וסיפורים מדהימים ומרגשים. אז נכון, זו עבודה שלא נגמרת, אבל הסיפוק הוא עצום".

וכאשר פנינה מדברת על סיפוק, היא מתכוונת למשל למקרה כמו של נעמה (שם בדוי), בחורת סמינר רגילה לחלוטין, אשר באחד הימים פנתה אליה באמצעות שיחה טלפונית ואמרה שברצונה להתייעץ. הסיפור שלה היה מזעזע: היא בת 16 בסך הכל והחלה לעבוד כמוכרת בחנות בשעות הערב. בכל ערב מחדש ישנו בחור שמגיע למשמרת שלה, ומנצל את השעות בהן החנות ריקה מאדם, כדי לנסות ליצור אתה קשר ולהיות במחיצתה. היא הרגישה כל הזמן עד כמה שזה נורא, אך לאחרונה אף נודע לה על כך שהבחור ערבי...

"המקרה הזה היה מזעזע, אבל הצלחנו להציל את הבחורה ברגע האחרון ממש", נזכרת פנינה. "זה לא היה קל, כי היה צורך לפעול מכמה חזיתות – ראשית, להדריך את נעמה איך לעדכן את הוריה, כי היא טענה שברגע שאבא שלה ישמע על כך 'הוא ימות'. מצד שני, היינו צריכים ליצור קשר עם אותו ערבי ולגרום לו להפסיק לפנות אליה. בחזית שלישית פעלנו עם בעלת החנות, בה עבדה הנערה, כדי להביא לסיום עבודתה במקום, ומאידך, למצוא לה עבודה אחרת, כי היא הייתה זקוקה לכסף וגם לתעסוקה. את כל הסאגה הזו ליוותה גם פסיכולוגית, כדי לעזור לנערה מבחינה נפשית".

 

אהבה לרגע

הסיפור של נעמה אינו הסיפור היחיד, ולאורך השנים בהן עסקה פנינה בניהול מכון אתגר, היא הבחינה בכך שקיים חסר עצום של חומר קריאה בנושא. "קרה לי כל הזמן שפגשתי נערות שהגיעו למקומות לא טובים, ואמרתי בליבי שאילו רק היו קוראות ספר או חומר מתאים לפני יצירת הקשר הזה, הן לא היו מתחילות אתו בכלל, אבל לצערי אין כלל חומר בנושא. אז יש בנות שמזלן שפר, והן יצרו אתנו קשר, או שעשו זאת באמצעות מורת דרך אחרת. אבל יש גם הרבה בנות נוספות שאין להן שום הכוונה, והן כל כך מבולבלות. אני בטוחה ששיחה אחת של הכוונה, ועוד שיחה נוספת – יעלו אותן לגמרי על דרך המלך.

"ובעקבות זאת", היא אומרת, "נולד רעיון כתיבת ספר שיהווה מעין מדריך לנערה שמוצאת את עצמה במצב כזה". הספר, שיצא לאור בשבוע האחרון נקרא 'אהבה לרגע ' ועל עטיפתו המעוצבת בידי אומן ניתן לראות מציצה בצורת לב, שבורה לרסיסים, מה שמשלב את ההבנה שמדובר בסך הכל באהבה ילדותית, אשר גורמת תמיד לניפוץ ולכאב לב עצום.

"מה שקורה הרבה פעמים, לנערות בגילים האלו, הוא שיש להן צורך גופני ונפשי ליצור קשר", מפרטת פנינה, "הן מרגישות לכאורה בשלות ורצון, אבל כמובן שהן לגמרי לא מוכנות לחיי נישואין, הן ילדות קטנות ואין להן שום אפשרות להתמודד עם זה. אבל הן רוצות, וזה מוביל אותן ליצירת קשרים אסורים שמשפיעים עליהן באופן נוראי, ולא רק מבחינה רוחנית. אין מישהי שלא מבינה זאת, ורבות מהן גם מתחננות אליי: 'תני לי כוח לצאת מזה, ואני בורחת'.

"האמת היא שהיו לי התלבטויות עצומות שליוו כל צעד בכתיבה, כי מאוד חששתי להעלות את הנושא. התייעצתי כמובן עם גדולי תורה, ורק אחרי שקיבלתי את ברכתם יצאתי לדרך. כפי שהדריכו אותי - לאורך הספר הקפדתי מאוד להשתמש בשפה נקייה בלבד. כל מילה נבררה בשבע נפות, כדי שחלילה לא תצא תקלה תחת ידינו, ושנצליח רק להציל נפשות".

הספר, כפי שניתן לראות, פונה בעיקר אל השכל ומסביר לנערה, כמה היא תרוויח מכך שתשמור על עצמה עד לחתונה, כשהקשר הראשון והיחיד יהיה בחתונתה. יש בספר גם תשובות לשאלות נפוצות, וכן פרק קצרצר בנושא קשרים עם בני מיעוטים, מתוך הבנה שנערות המתמודדות עם קשרים עלולות להגיע גם למקומות האלו. בסיום הספר ישנו פרק שנקרא 'רגע לפני' והוא מעניק כלים לנערה שברוך השם לא נמצאת במקום הזה, אשר מדריכים אותה איך מראש תצליח לשמור על עצמה ולא ליפול.ולסיום, מציינת פנינה, כי בנוסף למדריך ישנו גם סרט מיוחד במינו אשר הופק לפני כשנה, בו מופיעות רבניות ונשות מקצוע אשר מדברות על הנושא הזה. המדריך הוא למעשה השלמה של הסרט אשר נקרא גם כן בשם זהה – 'אהבה לרגע'.

"אנו משאילים את הסרט בחינם לתיכונים, למדרשיות לקבוצות לנוער ולמרכזי נוער, ולכל מי שרואה את עצמו כאוכלוסיית יעד. קבוצות המעוניינות בכך יכולות לפנות למיכל:  0527661647, והלוואי שנצליח להציל כמה שיותר נפשות".

מתוך הספר 'אהבה לרגע'מתוך הספר 'אהבה לרגע'

לרכישת הספר 'אהבה לרגע' בהידברות שופס, לחצו כאן. או חייגו להידברות שופס: 073-222-12-50

רוצים ליצור קשר עם פנינה לשם? תוכלו לשלוח לה מייל לכתובת etgar@htv.co.il

תגיות:אהבה לרגעפנינה לשם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה