היסטוריה וארכיאולוגיה

צפו: כך נראתה הרצפה במתחם בית המקדש השני

האריחים שריצפו את מתחם בית המקדש השני היו מיוחדים, מפוארים ויוקרתיים ביותר. האריחים נוצרו מסוגי שיש ואבנים צבעוניות, שנוסרו ונחתכו בצורות גיאומטריות שונות

שחזור הרצפה (צילום: פרויקט סינון הר הבית)שחזור הרצפה (צילום: פרויקט סינון הר הבית)
אא

היום (שלישי) מפרסם מכון 'מגלים', המכון הגבוה ללימודי ירושלים מבית 'עיר דוד', כי החוקרים הצליחו לשחזר את הרצפה שהיתה במתחם בית המקדש השני.

הממצאים נחשפו בחפירות ארכיאולוגיות, במפעל סינון העפר ממתחם בית המקדש השני. במהלך העבודות נתגלו כ-600 אריחי ריצוף צבעוניים מאבן. כ-100 מתוכם הינם שרידים מימי בית המקדש השני. ודאות זו מתבססת על מידות התואמות את תקן הרגל הרומית, שאורכה 29.6 ס"מ. אריחי הריצוף שנחשפו זהים לשרידים מארמונותיו של הורדוס במצדה, ביריחו ובאתרים נוספים, שנחשפו בעבר.

אריחי הריצוף המיוחדים נוצרו מסוגי שיש ואבנים צבעוניות, שנוסרו ונחתכו בצורות גיאומטריות שונות. האבנים וסוגי השיש יובאו מרומא, אסיה הקטנה, טוניסיה ומצרים.

כן מקבילים אריחי הריצוף למראן של רצפות דומות שהתגלו בארמונות מפוארים באיטליה, אשר מיוחסים אף הם לימיו של הורדוס.

פרנקי שניידר, מומחית לחקר רצפות מעוטרות בעת העתיקה, מתארת במאמר שפרסם מכון 'מגלים' כיצד הצליחו החוקרים לשחזר כמה מהדגמים המפוארים שעיטרו את חצרות הר הבית ואגפיו.

(צילום: פרויקט סינון הר הבית)(צילום: פרויקט סינון הר הבית)

"השחזור נעשה בעזרת כלים מתמטיים ועל יסוד המקבילות ממפעלי בניה של המלך הורדוס באתרים אחרים", מציינת שניידר. "סגנון ריצוף זה הקרוי בלטיניתאוֹפּוּס סֵקטִילַה – 'מעשה חיתוך' היה יוקרתי ביותר, והועדף על פני רצפות הפסיפס הרגילות".

שניידר מסבירה במאמרה כי "עד עתה הצלחנו לשחזר שבעה דגמים פוטנציאליים של הרצפות המפוארות שעיטרו את מבני הר הבית. הרצפות הללו הותקנו ככל הנראה על-ידי אומנים זרים מרומא ששלח הקיסר אוגוסטוס לידידו המלך הורדוס, שבנה מחדש את הר הבית במאה הראשונה לפנה"ס".

הדגמים ששוחזרו כולל תשליבים של "ריבועים, משולשים, דגמים דמויי כוכב, דגם דמוי שבשבת ועוד, כשהם עשויים מאריחים מנוסרים ומוחלקים היטב, שהותאמו זה לזה בדייקנות רבה מבלי שניתן היה להחדיר אפילו להב של סכין חדה ביניהם", לדברי החוקרת.

ד"ר גבריאל ברקאי, יזם ומנהל הפרויקט אמר כי "כעת, באמצעות כישוריה המתמטיים של פרנקי שניידר, הצלחנו לשחזר את הדגמים עצמם. זו הפעם הראשונה שאנחנו יכולים לראות במו עינינו את פאר הרצפות שעיטרו את המקדש ואגפיו לפני כאלפיים שנה. בהקשר של בית המקדש שבנה הורדוס, אומרת הגמרא ש'מי שלא ראה את בניין הורדוס- לא ראה בניין נאה מימיו'".

ביום חמישי הקרוב יוצגו הרצפות המקוריות לציבור הרחב בגן הלאומי עיר דוד, במהלך 'הכנס הארכיאולוגי השנתי' של מכון 'מגלים'.

תגיות:ארכיאולוגיהבית המקדש השני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה