חדשות בעולם

מחריד: שרידי מוחות של יהודי אירופה אותרו במכון מחקר בגרמניה

שרידי מוחות של קרבנות המשטר הנאצי, בהם יהודים, נמצאו במכון מחקר פסיכיאטרי בגרמניה. מדובר במוחות של אנשים שהומתו על ידי הנאצים במגוון מיתות למטרות מחקר

יד ושם (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)יד ושם (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

במהלך שיפוץ וארגון מחדש של מכון 'מקס פלאנק' במינכן שבגרמניה נמצאו עשרות מוחות וחלקי מוחות ששימשו לניסויים מדעיים בתקופת מלחמת העולם השנייה - כך נחשף הבוקר (רביעי) בגלי צה''ל.

מדובר במוחות ובדגימות מוחות של אנשים שהנאצים המיתו ב'המתות חסד', רצח למטרות מחקר שבוצע בין היתר בחולים, ילדים וכן במספר רב של יהודים בתקופת השואה.

הגילוי המסעיר גרם לגרמנים להקים ועדת חקירה שמטרתה לבדוק למי המוחות האלו שייכים. ההשערה היא כי אותן דגימות מוח הן חלק מעזבונו של יוליוס האלרפורדן, חוקר מוח נאצי, שערך ניסויים בבני אדם בזמן המשטר הנאצי וגם לאחריו. האלפורדן אף כיהן לתקופה כראש המחלקה הנוירופסיכיאטרית במכון 'הקיסר וילהלם', שלאחר מכן הפך למכון 'מקס פלאנק'.

ועדת החקירה החלה למיין ולזהות את הקורבנות שמהן נלקחו הדגימות שנמצאו, במטרה להביא אותן בסופו של דבר לקבורה בקבר אחים. יצוין כי זהו תהליך שצפוי לקחת חודשים רבים, ואף שנים.

מכון 'מקס פלאנק' פרסם הודעה חריגה באתר האינטרנט שלו, בה נכתב: "אנחנו מתביישים בממצאים אלו, והמומים ממציאתם בארכיון. נעדכן את הציבור בכל מידע שיתגלה לשקיפות מרבית".

פרופ' דן מכמן, ראש המכון הבינלאומי לחקר השואה, אמר הבוקר לגלי צה''ל כי זה "מפתיע, אם כי לא לחלוטין. אנחנו יודעים שנערכו ניסויים ולא הכל נמחק ונקבר. לפני שנתיים בברלין נמצאו עצמות של אנשים שנעשו עליהם ניסויים ונזרקו לפח. בשנה הבאה נערוך כינוס על הסוגיה הזו".

פרופ' מכמן הוסיף ואמר כי "זה דבר חדש שלא היה ידוע, ומצטרף למקרים כאלה שפתאום עולים גם אחרי 70 שנה. מי שחשב שהפרק הזה נסגר לחלוטין - טועה. קשה לדעת אם החלקים הם רק מהמתות החסד או גם ממקומות אחרים".

תגיות:אירופהגרמניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה