פרשת ראה

מיוחד: השבת הקרובה, פרשת ראה, היא בעלת השפעה על כל שנת תשפ"ד

השבת הקרובה, בה מברכין את חודש אלול, היא בעלת השפעה עצומה על חודש אלול, על חודש תשרי ועל כל שנת תשפ"ד. מדוע? קראו בכתבה שלפניכם

  • כ"ו אב התשפ"א
אא

השבת הקרובה היא שבת מברכין של חודש אלול. זוהי שבת מיוחדת ובעלת השפעה עצומה. הדברים נלמדים ממכתב שכתב רבי אהרן מקרלין לבנו, בו ציין ש"היות ואין מברכים את חודש תשרי בשבת שלפני תחילת החודש, יש לכוון בברכת החודש אלול גם על חודש תשרי".

הרב אלימלך בידרמן מביא את הדברים ב'באר הפרשה' ומוסיף כי ממילא, כאשר מברכים את חודש אלול - הדבר משפיע גם על חודש תשרי, וראש חודש תשרי הוא ראש השנה המשפיע על השנה כולה. 

בספרי המוסר מובאים הנהגותיהם של גדולי ישראל בדורות עברו, בימי חודש אלול ובשבת בה מברכין את החודש. ידועים דבריו של רבי ישראל מסלנט: "מלפנים כאשר ידעתי – כל איש אחזו פלצות מקול הקורא 'קדוש אלול'" (אור ישראל איגרת יד)

בספר 'ובכן צדיקים' מובא מתלמידיו של רבי ישראל סלנטר שתיאר את הדברים: "אחרי שקול הקורא של שליח הציבור 'קודש אלול', התהלך רבי ישראל כולו מזועזע והרגישו עליו את ההבדל בין תפילת המוסף לבין תפילת שחרית שעברה, כי תפילת מוסף כבר נכללה בין תפילות אלול".

מסופר על ה'חפץ חיים' כי בשבת מברכין של ראש חודש אלול, כאשר התחיל החזן לומר את המילים 'ראש חודש אלול יהיה ביום...' הזדעזע ה'חפץ חיים' ונרתע כל גופו, ופרץ בבכי גדול, עד שאימה וחרדה נפלו על כל קהל המתפללים.

בספר 'דרכי חיים ושלום' מסופר על רבי חיים אלעזר שפירא ממונקאטש. שבשבת מברכין אלול, כשהרים את קולו באומרו: "ראש חודש אלול יהיה ביום פלוני", חיל כיולדה אחז את כל השומעים. וכן אחר כך, באמירת 'יחדשהו' היה מוסיף אחר 'ולרפואה שלימה' ואומר בקול בוכים: 'ולתשובה שלימה ולגאולה קרובה ונאמר אמן', קולו היה כה מזעזע, עד שאפילו לב אבן היה נימוח והאדם היה מתחיל לפשפש במעשיו.

כיצד עלינו להתנהג כשאנו שומעים שחודש אלול מתקרב? בספר 'לקח טוב' מסופר שפעם אחת ראה אחד מחיילי ניקולאי אדם שיכור באמצע הלילה וקרא לו להזדהות. השיכור לא הגיב לקריאה ולא הזדהה. חזר החייל וקרא לאיש ודרש ממנו להזדהות. גם הפעם נשארה קריאתו ללא מענה בפעם השלישית צעק החייל: "אני חייל של המלך ניקולאי ואני מצווה עליך להזדהות". משלא נענה האיש גם בפעם הזאת, ירה בו החייל ופצעו.

השנים עמדו למשפט: השיכור על כך שלא נענה לקריאתו של החייל, והחייל על כך שפצע את השיכור. טען הפצוע: "מדוע ירית בי?", משהשיב החייל שעשה זאת משום שהלה סירב להזדהות, שב האיש וטען: "הלה ראית שאני מתנדנד כשיכור".

ענה לו החייל: "כאשר שומעים את השם 'ניקולאי', גם שיכור צריך להתפכח מיינו". והמסר עבורינו: "כאשר שומעים את הקול הקורא 'אלול' - צריך כל אדם להתעורר".

מסופר על ר' שרגא גרוסברד זצ"ל, כשעבר לפני התיבה בשבת מברכין חודש אלול, והכריז על החודש - היה קולו נשנק מבכי וכולו היה רוטט מימי הדין הממשמשים ובאים.

הרב יצחק פנגר בהרצאה מיוחדת - שערי הרחמים נפתחים בחודש אלול:

 

תגיות:גדולי ישראלשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה