הורים וילדים

לילד שלכם אין ביטחון עצמי? אתם חייבים לקרוא את זה

8 עצות מופלאות שליקטנו מטובי מומחי החינוך, יוכלו לתת לכם - ובעיקר לילדיכם - כיוון חדש וביטחון עצמי

אא

אושר, הרגלים בריאים, הצלחה - אלו תכונות שאנו רוצים לראות אצל ילדינו. אבל האם אנחנו יודעים את הטריק הקטן שיוביל אותנו לשם? עכשיו כן. זה נקרא: "בניית האמון שלהם".

אז איך עושים את זה אתם שואלים?

8 עצות מופלאות שליקטנו מטובי המומחים ברשת, יוכלו לתת לכם כיוון חיובי.

 

1 – דוגמא אישית.

אסור לנו לשכוח לרגע - ואולי זוהי העצה החשובה ביותר - שהקטנטנים שלנו מחקים אותנו. העולם עדיין לא ברור להם, אבל יש להם גיבורי-על! כן, גיבורי-על בדמות אבא ואמא. הילדים מחקים את תנועות הידיים שלנו, את שפת הגוף שלנו, ובחושים המחודדים שלהם הם קולטים את מה שמתרחש מתחת לפני השטח. הם בוחנים איך אתם מדברים על האורחים שכרגע עזבו את סלון בתיכם, הם קשובים לשפת הגוף שלכם כאשר מישהו מדבר אליכם לא בנימוס. אם תסיימו לארוז את המצרכים ותגידו לקופאית "תודה" ואולי תוסיפו "שיהיה לך יום נעים", תיווכחו לגלות מהר מאוד שהילד יחקה את ההתנהגות שלכם עם חבריו לגן, ויגדל להיות אדם שנעים להיות בסביבתו. 

 

2 – למדו אותם נימוסים ודרך ארץ.

"תודה", "בבקשה" ו"סליחה". אלו מילים שיגרמו לילד שלכם להכיר בערך של הזולת ומתוך כך בערך של עצמו. למדו אותו איך ניגשים לילד שאיתו הוא רוצה לשחק בגן השעשועים ואיך פותחים בשיחה, ("שלום. קוראים לי יוסי. אני פעם ראשונה בגן השעשועים הזה. רוצה לבוא להתגלש איתי?"). תמיד תזכרו: העולם עדיין לא ברור להם. יש להם רגש, אבל לא את הדרך להביע אותו. הדרך הזו, בה הוא ניגש לבני גילו, בה הוא מביע את עצמו, יודע להכיר טובה ולבקש סליחה, תקנה לו בהמשך הדרך כישורי מנהיגות חיוניים.

 

3 – תנו מחמאות כנות ואמיתיות.

במילים אחרות: אל תחמיאו לילד על כל פעולה קטנה. ילדים לא קונים את זה. כשהורים נותנים מחמאות שלא תואמות את המאמץ של הילד, המילים מאבדות מהערך שלהן. אל תחמיאו לילד שהוא שחקן כדורגל אלוף אם הוא עדיין לא. מה שכן חשוב לעשות זה, להחמיא לו על כך שהוא משתדל להתאמן. על הרצינות שלו וההתמדה. העבירו לו את המסר שהדרך חשובה לא פחות מהשגת המטרה ושעל מנת להשיג כבוד – צריך לעבוד. הורות ישרה תייקר את הדעות שלכם בעיניי הילד, והוא ילמד לסמוך על העצות שלכם.

 

4 – תטפחו את התחביבים שלהם.

המטרה שלכם בתור הורים היא לחשוף את הילד למגוון רחב של פעילויות, ולעודד אותו למצוא משהו שהוא ממש אוהב ומתחבר אליו. ילדים שיש להם תשוקה – בין אם היא נתונה לקוביות הלגו או לסירים ולמצקת שבמטבח – ירגישו גאים יותר להעמיק ולחקור את התחום האהוב עליהם באם תשתפו איתם פעולה. יהיה התחביב מוזר ככל שיהיה - עודדו אותו ותנו לו להרגיש שההשקעה שלו בתחביב חשובה, כך הוא ילמד להשקיע ולחקור את שאר התחומים שיעניינו אותו בהמשך חייו, ולדבוק ביעד שהציב לעצמו עד הסוף.

 

5 – הדרך חשובה לא פחות מהמטרה.

ידעתם שנדרשו לפרופסור איאן וילמוט ולצוות המחקר שלו 277(!) ניסיונות לשבט את הכבשה דולי? ניסוי וטעייה – המפתח להצלחה! גם אם ילדכם עוד לא הצליח להשיג את המטרה ששם לעצמו, שבחו אותו על הדרך אותה הוא עושה. על יכולת ההתמדה שלו. חשוב שתתארו בפניו את ההישגים הקטנים שלו בדרך למטרה. אמרו לו: "כל הכבוד לך! אתה לא מתייאש ומנסה שוב ושוב לקלוע את הכדור לסל, אני ממש גאה בהתמדה שלך! תמשיך להתאמן – ובסוף תצליח!". הילד יפנים ש"מדליית הזהב" בא תבוא אם הוא יתמיד בדבקות בניסיונות שלו להצליח. הפחד מכישלון יפסיק להוות עבורו מתווה דרך והוא יבין שכל ניסיון הוא מדרגה למטרה הנכספת.

 

6 – תעזרו להם לעזור לעצמם.

כהורים, מוטבע בנו הרצון לעשות לילדינו חיים קלים ככל שניתן. זה רק טבעי שנרצה להגן עליהם. אבל, זה לא בריא עבורם אם נסלול להם את הדרך. המסר שהילד מקבל כאשר רצים לעזור לו כל פעם, הוא, שאינו מסוגל לעשות זאת בעצמו! חלק מהביטחון העצמי של הילד נרכש כאשר הוא לומד איך להתמודד עם שלל סיטואציות הנקרות בדרכו. אפשרו לו להציע פתרונות לשאלות שהוא מעלה ולבעיות בהם הוא נתקל, ולכוון אותו לתשובה הנכונה מבלי לנסות לפתור עבורו את הקונפליקט. הדבר יבטיח לכם שתקבלו ילד עם בטחון עצמי שלא נרתע מאתגרים.

 

7 – מטלות בית – לא למבוגרים בלבד!

כאשר ילד מצליח לעמול ולהשיג משהו, זה גורם לו להכיר בעובדת היותו יעיל ומוצלח. הטריק הוא להשתמש בנקודות החוזק שלו ולכוון את העזרה שלו למטלות שמעניינות אותו וקרובות לליבו.

יש לילדה שלך חוש ארגון? אפשרי לה לעזור לך לסדר את המצרכים במזווה אחרי שערכת קניות. הילד משחק כל היום עם מכוניות? הרשו לו לעזור לכם לשטוף את המכונית. בזמן שאתם עושים זאת, הזכירו להם מדוע ביקשתם את עזרתם במטלות אלו – "בגלל שאת כל כך מסודרת ומאורגנת, ידעתי שאפשר לסמוך עלייך שתסדרי את המצרכים יפה במזווה" – גם אם הם עדיין לא עושים את העבודה בצורה מושלמת, החמיאו להם! לאט לאט, הם ירכשו את המיומנות בשלמותה וירגישו נצרכים ויעילים!

 

8 – תפילה ואהבה.

שום עצה מופלאה לא תהיה מושלמת ללא תפילה. יש להרבות בתפילה לבורא עולם שיעזור לנו ההורים, לכוון נכון את הפיקדון היקר שקיבלנו לידיים שלו.

ואהבה - ללא תנאים. ילד צריך לדעת ולהרגיש שהאהבה שלנו כלפיו היא ללא תנאים מקדימים. תמיד. בלי סוף. בלי גבול.

תגיות:ביטחון עצמיהורים וילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה